FM ´´Jammer``?
Re: FM ´´Jammer``?
Det med "jamma" går nog att göra helt lagligt om det bara är några meter mellan 2 mottagare.
Det går alltså störa ut en mottagare med en annan mottagare.
Finns en mellanfrekvens på 10.7 MHz i FM radios, vill du störa ut 100.0 MHz så ställ din egen mottagare på 89,3 MHz.
100.0 - 10.7 = 89.3 MHz
Desto äldre radio desto bättre.
Kjelle
Det går alltså störa ut en mottagare med en annan mottagare.
Finns en mellanfrekvens på 10.7 MHz i FM radios, vill du störa ut 100.0 MHz så ställ din egen mottagare på 89,3 MHz.
100.0 - 10.7 = 89.3 MHz
Desto äldre radio desto bättre.
Kjelle
Mobiltelefoner i närheten tenderar att störa också.
Oavsett vilket, så är det väl bättre att komma överens och acceptera varandras musiksmak (och annan smak också), man kan ju ge fasiken i att lyssna.
Oavsett vilket, så är det väl bättre att komma överens och acceptera varandras musiksmak (och annan smak också), man kan ju ge fasiken i att lyssna.
TS, ditt nick ger en hint angående en relativ simpel lösning på ditt problem...
//Evil
//Evil
rawsezx, jag har suttit en stund och funderat på hur TS nic kan ge en hint om en simpel lösning på hans problem. Kan det bli simplare än det som vaxfan föreslog?
På med ett par hörlurar bara, som spelar den slags musik du gillar. Problemet löst!
Det håller jag helt med om TomasL men ibland kan det vara väldigt svårt. Speciellt om störningen funnits en längre tid.
Jag går ständigt runt med hörlurar och en MP3-spelare i fickan nu när OS har börjat. Här hemma är alla tre TV-apparaterna igång och jag har dessutom fått installera ett par extra datorer som visar olika web-tv-kanaler i TV-rummet till min fru.
Jag går ständigt runt med hörlurar och en MP3-spelare i fickan nu när OS har börjat. Här hemma är alla tre TV-apparaterna igång och jag har dessutom fått installera ett par extra datorer som visar olika web-tv-kanaler i TV-rummet till min fru.
Skönt att höra.TomasL skrev:Du också, personligen är jag kraftigt allergisk mot sport.
Inte ens kunskapskanalen är befriad i dessa tider.

Att bygga en jammerkrets med hjälp av en 555 är nog simplare än att bygga ett par hörlurar som spelar ens favoritmusik, eller?labmaster skrev:rawsezx, jag har suttit en stund och funderat på hur TS nic kan ge en hint om en simpel lösning på hans problem. Kan det bli simplare än det som vaxfan föreslog?
På med ett par hörlurar bara, som spelar den slags musik du gillar. Problemet löst!
Nja, 555 klarar inte de frekvenserna, enklare med MP3 och hörlurar. (eller bilson kåpor)
De är inte bara olagliga att använda, de är olagliga att inneha!Mr.555 skrev:Jag visste inte alls att sådana är olagliga. Men när du säger det så förstår jag varför.
Men tack ändå.
(Alltså inte samma regler som vanliga radiosändare)