TV-bänk med auto. öppning- och upphissning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: TV-bänk med auto. öppning- och upphissning

Inlägg av JohnGalt »

Klart att det finns ganska färdiga lösningar att köpa, kolla linear actuators t ex Linak på tradera/blocket/ebay. Finns väl säkert begat från höj/sänkbara bord el sängar om inte annat.
Det brukar vara styrning via kabelanslutna knappar, men det är lätt att konvertera till radiostyrning, finns rf-fjärrisar med relämottagare på t ex ebay.
Det låter som att du kan klara de två funktionerna med en rörelse, försök med det så blir det billigare och enklare.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns många lösningar på problemet.
Jag tänker på två möjliga. Man skulle kunna ha gängstänger som lyfter bänkens tassar. Man driver dessa gängstänger med en lång cykelkedja och drev med enbart en motor.
Eller så gör man ett vajerspel, som man spänner ner tassar som går på linjärlager. De svåra är att bygga de så att de blir utrymme över i skåpet till annat :)
Man skulle iofs kunna driva alla 4 gänstänger med egen motor, tex dessa små skruvdragare som går att köpa billigt.
Problemet är då bara att de kanske går olika fort, men har man ändlägesbrytare så kommer de i alla fall stanna på samma höjd!
basekson

Inlägg av basekson »

gOry

Det där lät intressant, och ungefär den typen av lösning jag sökte.
Jag förstod dock inte riktigt hur du menade med tassarna och den biten. Kan du göra en snabb blyertsskiss på en transparant låda? på ett ungefär.

Hur stängerna ska gå och hur den ska lyftas från marken
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Var med och bjud på det här ....... http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=60451
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Första problemet är att hitta starka växlade motorer som går tyst för en rimlig peng, skrikande växellådor och tjutande (högvarviga) elmotorer imponerar inte på någon.

En tanke, elektriska fönsterhissar, finns tex på Dalhems, både motor och själva mekanismen. Det borde gå att anpassa för lucköppning åtminstone. Styrningen blir väl i ett första skede "manuell" tryck uppåt så går det uppåt, tryck nedåt för nedåt.
De är väl däremot inte helt ljudlösa men skriker inte allt för illa, antar jag.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Linjära ställdon, absolut enklast typ Linakmotor i lämplig modell, sedan en H-brygga, enklast kopplat med små reläer som klarar effekten.

Styrning? Kanske en strömsensor på matningsspänningen in till teven, när du sätter på teven med fjärrkontrollen så ökar strömmen i kabeln, när den kommer över ett inställt värde så aktiveras H-bryggan och allt åker upp, när teven stängs av så åker allt ner igen.

Jag ser framför mig en enkel komparatorkrets som du justerar in med trimpotar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har ritat en prototyp åt trådskaparen, så har skulle jag kunna tänka mig att bygga. Så klart är ingenting skalenligt av det jag ritat, det är bara lite kludd. Men ändå oerhört mycket tydligare än en massa ord och förklaringar. En bild säger mer än 1000 ord säger man ju.
Har du ritat det andra i googlesketchup så kan du få sketchup filen av mig så att du kan vrida och vända bilden.
Jag tänker mig att cykelkedjor är inte dyrt, lika så stålrör inte heller dyrt. Vad som kan kosta är linjärlagret. Fästet mot TV går att göra i playwood.
Motorn som driver kedjorna borde du kunna hitta antingen av nån på forumet, eller på skroten, kostar inte många ören iaf. Tänker på vindrutetorkar motor, den är rejält stark, men kanske för snabb?
Kugghjulen är kanske lite trixigt, vet inte om de från cyklar är så lätta att använda, annars så finns det flera företag som säljer sånna.

Hoppas att bilderna inspirerar till ett färdigt projekt i slutändan. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MRSVETSARE

Inlägg av MRSVETSARE »

kan ju köpa färdiga :)
http://www.plasma-tv-lift.com/

googla på TV Lift Cabinet For Flat Screen TVs

Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Såg en fluffig lösning på http://lavalu.de/Monitor_Table.html
Lite annorlunda än vad du tänkt men kan ge lite idéer kanske :idea:
basekson

Inlägg av basekson »

OJ! :)

Med risk för att krossa allt jätte snällt arbete med skissen arbete med TV-hissen - så är det TV-bänken jag vill kunna hissa upp från marken :/

Har kikat runt på Blocket efter eldrivna skrivbord, har ett sånt här på kontoret som är tyst och bra. Men motorn verkar ju dock sitta själva ben-stommen som blir på tok för högt, vill bara kunna lyfta 1-5 cm och bänken är 50 cm hög.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Äh det är skit samma, jag hade ändå lite dö tid då jag var tvungen att sitta still. Dessutom så testar jag en tanke genom att rita upp den.
Har du kollat tuben, där finns det massor av tv hiss / öppnings -lösningar.
Nu vet jag att du inte tänkt hissa tv:n men ändå kolla länken.
https://www.youtube.com/watch?v=iwWwgvtC7u8
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lösningen är ändå extremt lika om det är TV'n som ska skickas ur lådan eller lådan som ska sänkas bort från TV'n.
Skriv svar