4st quad Opterons för folding@home!
- Electricguy
Re: 4st quad Opterons för folding@home!
Ja jag är jättenöjd med det nätagget. Klart värt pengarna! 

-
strombom:
Just vad gäller distribuerad beräkning eller folding@home vet jag inte hur GPU står sig mot CPU, men i ren beräkningskraft per krona och framförallt per Wh så presterar GPU:er väldigt bra. Att man har så många kärnor gör att man kan köra dem med lägre klockfrekvens. För kärnorna är effektförbrukningen ungefär proportionell mot frekvensen i kubik, alltså ger lägre klockfrekvenser mycket fler FLOP:ar per Wh. Att grafikkorten sedan behöver mindre kylning ökar effektiviteten ytterligare.
Vad som begränsar GPU:erna i beräkningssammanhang är kommunikationen till kärnorna. Grafikkort är normalt inte byggda för att användas i beräkningar, utan för att användas som grafikkort. De problem som ens går att köra på grafikkort måste därför vara av en speciell sort, den sort som går bra att köra på grafikkort. Detta skulle kunna vara en förklaring till att de får lägre "poäng" av folding@home, de är lite mindre användbara typ.
Den stora fördelen med de energieffektiva GPU:erna är såklart de miljömässiga men det finns också ekonomiska fördelar om man nu har problem som går att beräkna så. En "superdator" behöver oftast inte vara i drift i så fruktansvärt lång tid innan elkostnaderna överstiger kostnaden för själva datorn.
Just vad gäller distribuerad beräkning eller folding@home vet jag inte hur GPU står sig mot CPU, men i ren beräkningskraft per krona och framförallt per Wh så presterar GPU:er väldigt bra. Att man har så många kärnor gör att man kan köra dem med lägre klockfrekvens. För kärnorna är effektförbrukningen ungefär proportionell mot frekvensen i kubik, alltså ger lägre klockfrekvenser mycket fler FLOP:ar per Wh. Att grafikkorten sedan behöver mindre kylning ökar effektiviteten ytterligare.
Vad som begränsar GPU:erna i beräkningssammanhang är kommunikationen till kärnorna. Grafikkort är normalt inte byggda för att användas i beräkningar, utan för att användas som grafikkort. De problem som ens går att köra på grafikkort måste därför vara av en speciell sort, den sort som går bra att köra på grafikkort. Detta skulle kunna vara en förklaring till att de får lägre "poäng" av folding@home, de är lite mindre användbara typ.
Den stora fördelen med de energieffektiva GPU:erna är såklart de miljömässiga men det finns också ekonomiska fördelar om man nu har problem som går att beräkna så. En "superdator" behöver oftast inte vara i drift i så fruktansvärt lång tid innan elkostnaderna överstiger kostnaden för själva datorn.
Men jösses. Det saknades 2st stickor märkte jag när jag öppnade paketet med minnen. Trist. Jag har skickat ett mail till säljaren och vänligt bett dem skicka de som saknades. Hoppas jag inte blivit blåst bara.
Då har jag monterat i en CPU, 2st minnen, ett GF MX440 PCI och matat alltihop med ström. Det startar, men ingen bild. Men det visar i alla fall tecken på liv iom att det blinkar med nå lampor på baksidan och chipsetet blir varmt. Hört att de ska vara kinkiga med grafikkort, det kanske måste ha ett PCIe till och med. Tror jag kan få tillbaks ett gammalt ATI-kort jag lånade ut till bror min för länge sen...
Jag hade problem en gång med ett s939-mobo som inte ville acceptera PCI-grafikkort (Som jag tillfälligt hade i i väntan på nytt). Det var PCIe endast som gällde.
Kanske någon inställning i bios, en cmos-reset kan vara värt att prova.
Sedär, grävde fram ett GAMMALT PCI-kort. ALLT är hålmonterat på det förutom GPUn.
Samma visa ändå. Men så fick jag snilleblixten att kolla om signalkabeln satt i bak i skärmen... och det gjorde den ju såklart inte!
Nu får jag i alla fall upp en blinkande markör uppe i vänstra hörnet, men inte mer än så ännu. Kanske om den får stå ett tag...
Och säljaren har svarat och sagt att de ska skicka de saknade minnena.
Edit: Satte i GeForce kortet igen, nu FUNKAR DET! YAY!

Nu får jag i alla fall upp en blinkande markör uppe i vänstra hörnet, men inte mer än så ännu. Kanske om den får stå ett tag...
Och säljaren har svarat och sagt att de ska skicka de saknade minnena.

Edit: Satte i GeForce kortet igen, nu FUNKAR DET! YAY!

Ska bli intressant att se vad du får för bechmark på det hela sedan. Moderkort för 2 processorer eller fler har alltid varit så hejdlöst dyra. Och, som någon redan påpekat så var det riktigt smart att skffa ett energieffektivt nätagg, annars skulle rätt mycket ström försvinna där. Det går kanske att strömtweka lite om man underklockar eller sänker spänningen något.
Tyvärr finns det absolut noll möjlighet att ändra klockfrekvens eller spänning på det här moderkortet. Annars hade det kanske vart aktuellt.
Hoppas att moderkortet inte ligger rakt på ESD-påsen, utan med distanser??
Om man lyckas att skava hål på metallskiktet med några komponentben kan det sluta väldigt illa!
/// Marcus
Om man lyckas att skava hål på metallskiktet med några komponentben kan det sluta väldigt illa!
/// Marcus
Menar du som i kortis eller menar du som i att ESD-skyddet kan försvinna? För så vitt jag vet är det väl rätt hög resistans i sånna där ESD-påsar, och datorgrejer kör med väldigt låg spänning.lond skrev:Hoppas att moderkortet inte ligger rakt på ESD-påsen, utan med distanser??
/// Marcus
- Electricguy
Att det kan bli kortis. Dessa ESD påsar har låg resistans. Dom har nämligen ett metallskikt mellan 2 lager tunn plast. Så skaver du igenom plasten kan det bli generalkortis.
En kortis kan då inte orsaka skada på ett kort som inte har strömförsörjning? Hmm, ja, CMOS batteriet kanske...