Svåra saker. För det första kan man aldrig vara säker. Men det "rätta" sättet är att kontrollera om kabeln uppfyller till exempel Cat.5 eller vilka krav man nu ställer (googla till exempel ANSI/TIA/EIA-568-B.1 och ANSI/TIA/EIA-568-B.2). (Det är en _hel_del_ som karakteriseras där, bland annat impedans, dämpning och överhörning. (Alla dessa är frekvensberoende.))
Om man inte gör det så använder man en sladd med karakteristik som de som designade transcieverkretsarna kanske inte har tagit höjd för. I värsta fall kan det bli fel ibland,
det kan funka med vissa kretsar men kanske inte med andra, osv. Det är upp till applikation och omdöme om det är en acceptabel risk.
Om jag hade haft kontroll över vad som skickas över kabeln hade jag sett till att om möjligt använda ett protokoll med ordentlig feldetektering ovanpå, oavsett. Men så är ju jag paranoid!
Nätverkskabel = Partvinnad flatkabel
Re: Nätverkskabel = Partvinnad flatkabel
Nu är det ju vanligt ethernet det handlar om, följaktligen har man noll kontroll över protokollet ifråga
Frågan är hur mycket de 50 mm/m otvinnat påverkar, om det överhuvudtaget påverkar.
Tanken är att använda rundmantlad skärmad flatkabel.
Och varför, tja det är betydligt enklare att terminera en IDC än en RJ45
Tanken är att använda rundmantlad skärmad flatkabel.
Och varför, tja det är betydligt enklare att terminera en IDC än en RJ45
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men skall man nu ha > 1000 meter så är det absolut enklaste och billigaste att
köpa korrekt kabel färdigkontakterad.
Swech
köpa korrekt kabel färdigkontakterad.
Swech
Ja, kan så vara, men, eftersom samma kabel är tänkt att användas på flera olika ställen, för olika funktioner, samt att tillsammans met ethernet skall även flera andra signaler dras.
I stället för en ethernetkabel med RJ45 samt en mångpolig partvinnad flatkabel för andra signaler, är tanken att använda en gemensam flatkabel, därav frågan, bl.a. förenklar saker rätt mycket.
I stället för en ethernetkabel med RJ45 samt en mångpolig partvinnad flatkabel för andra signaler, är tanken att använda en gemensam flatkabel, därav frågan, bl.a. förenklar saker rätt mycket.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Går att få paketerad kabel, t.ex. två separata i en strumpa.
Det är ju till dina maskiner, skall det ge ett seriöst intryck bör korrekta kablar användas
till korrekta saker. Hittar man en rj45 så vet man att det är ethernet i den.
Andra kablar är det andra saker i....
Swech
Det är ju till dina maskiner, skall det ge ett seriöst intryck bör korrekta kablar användas
till korrekta saker. Hittar man en rj45 så vet man att det är ethernet i den.
Andra kablar är det andra saker i....
Swech
Förvisso, kan man så tycka.
Dock, det förenklar om det bara finns en kabel, framförallt i produktion, men även vid service.
Ser inget behov av att byta enskilt kablage, ej heller att behöva felsöka enskilt kablage.
Serviceteknickerna saknar i vilket fall som helst kunskap och instrument för att kunna felsöka detta.
Så, det handlar alltså om att använda partvinnad flatkabel för ethernet, inget annat.
Dvs, jag vet allt om alla andra alternativ.
Som jag ser det, impedansen mellan de enskilda paren stämmer rätt bra med CAT5e, ev. överhörning är mindre, vet inte om det spelar någon roll.
Övriga data stämmer bra.
Dock, det förenklar om det bara finns en kabel, framförallt i produktion, men även vid service.
Ser inget behov av att byta enskilt kablage, ej heller att behöva felsöka enskilt kablage.
Serviceteknickerna saknar i vilket fall som helst kunskap och instrument för att kunna felsöka detta.
Så, det handlar alltså om att använda partvinnad flatkabel för ethernet, inget annat.
Dvs, jag vet allt om alla andra alternativ.
Som jag ser det, impedansen mellan de enskilda paren stämmer rätt bra med CAT5e, ev. överhörning är mindre, vet inte om det spelar någon roll.
Övriga data stämmer bra.