Tesla - 0-100 på 3.7sek
Re: Tesla - 0-100 på 3.7sek
För drift med pellets kolla på http://www.atl.nu/teknik/med-pellets-i-tanken
Företaget som står bakom är http://www.precer.se/
Företaget som står bakom är http://www.precer.se/
Om elbilar är framtiden eller inte beror bl.a. på hur vi kan producera och distribuera elenergi i framtiden. Att köra elbilar på fulel från fossileldad produktion är inte så lyckat.
Men vad gäller kupévärme så fixar man det ju lätt, t.ex. så här:
http://www.teknikensvarld.se/2012/02/13 ... pvarmning/
Men vad gäller kupévärme så fixar man det ju lätt, t.ex. så här:
http://www.teknikensvarld.se/2012/02/13 ... pvarmning/
Värmen i elbil har diskuterats i denna tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=38272
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=38272
Den bilen jag jobbar med har en elvärmare samt en etanoldriven eberspächer man med fördel använder för att spara batteri. Värre är det med AC, det kan dra rätt många kW också. Framöver tror jag att man behöver isolera bilar mycket bättre så det håller värme/kyla och förklimatisera dem när de står inkopplade för laddning.
El är inget problem, den mängd energi som skulle behövas för att driva svenska fordonsflottan är försvinnande liten. Det enda som skulle kunna ställa till det är om miljömupparna med mer ideologi än förstånd på något sätt lyckas förhindra att vi ersätter våra gammla kärnreaktorer med nya innan de blir allt för gamla.
Som jag ser det är största problemet med elbilar att ändra synsätt hos bilägarna. Jag personligen skulle klara 95% av mina resor med en räckvidd på 10-15 mil om jag kan ladda hemma. De övriga 5% är inte möjliga med dagens batteriteknik och så tror jag det kommer vara för de allra flesta inom en överskådlig framtid. Möjligtvis att man kan frisera dessa siffror ytterligare med lite snabbladdningsstationer i anslutning till rastplatser. Vi har nog väldigt långt kvar till att man kan tanka lika många km/s som en förbränningsbil och batteribyte känns definitivt som en återvändsgränd.
Personligen tror jag en elbil (BEV) i kombination med bilpool bestående av snåldieslar eller pluginhybrider (PHEV) skulle passa mig perfekt. För större familjer tror jag en PHEV eventuellt i kombination men en ytterligare BEV. Hybridbilar utan laddmöjlighet (HEV) är helt meningslösa, de har som enda funktion att visa att dess ägare bryr sig om miljön. Problemet är bara att de vettiga PHEV/BEV som finns idag är hutlöst dyra eftersom de tillverkas i så små serier.
Lexus/Toyota har en del trevliga bilar som tillverkas i hög volym med vettigt pris som följd, men de finns bara som HEV än så länge vad jag vet.
El är inget problem, den mängd energi som skulle behövas för att driva svenska fordonsflottan är försvinnande liten. Det enda som skulle kunna ställa till det är om miljömupparna med mer ideologi än förstånd på något sätt lyckas förhindra att vi ersätter våra gammla kärnreaktorer med nya innan de blir allt för gamla.
Som jag ser det är största problemet med elbilar att ändra synsätt hos bilägarna. Jag personligen skulle klara 95% av mina resor med en räckvidd på 10-15 mil om jag kan ladda hemma. De övriga 5% är inte möjliga med dagens batteriteknik och så tror jag det kommer vara för de allra flesta inom en överskådlig framtid. Möjligtvis att man kan frisera dessa siffror ytterligare med lite snabbladdningsstationer i anslutning till rastplatser. Vi har nog väldigt långt kvar till att man kan tanka lika många km/s som en förbränningsbil och batteribyte känns definitivt som en återvändsgränd.
Personligen tror jag en elbil (BEV) i kombination med bilpool bestående av snåldieslar eller pluginhybrider (PHEV) skulle passa mig perfekt. För större familjer tror jag en PHEV eventuellt i kombination men en ytterligare BEV. Hybridbilar utan laddmöjlighet (HEV) är helt meningslösa, de har som enda funktion att visa att dess ägare bryr sig om miljön. Problemet är bara att de vettiga PHEV/BEV som finns idag är hutlöst dyra eftersom de tillverkas i så små serier.
Lexus/Toyota har en del trevliga bilar som tillverkas i hög volym med vettigt pris som följd, men de finns bara som HEV än så länge vad jag vet.
Om man har krok på bilarna kan man häkta på ett hyrt batteripaket eller generator när man någon gång ska långt.
Kommer? Bilen finns redan med radio installerad vid köp. Den störs inte ut.4kTRB skrev:Nästa fråga:
Kommer bilradion störas ut?
Jag har sett flera Tesla, dock ej provkört än.
Vad gäller batteri på kärra så tror jag det blir tufft för en biltillverkare att lämna garanti på något sådant. Det krävs rätt mycket kringsystem runt batteriet i form av krockskydd, skydd mot personskador pga HV, batteriklimat mm. Detta är en av anledningarna till att jag inte tror på batteribyte.
Jag vet inte riktigt vart gränsen går mellan en PHEV med seriekonfiguration och en BEV med range-extender men det kommer garanterat att bli vanligt i framtiden.
Du har en inverter som switchar 300-500 V ett par hundra ampere, en DC/DC som driver 12 V systemet vilket med styrservo, bromsservo, lysen osv. kan dra en bra bit över 100 A (vi kommer garanterat få se 24 V eller 48 V system på bilar framöver) dessutom driver man oftast AC på HV vilket ger ytterligare en 3-fas inverter på ett antal kW. Utöver detta har man en switchande laddare med som kan vara på allt i från 10 kW och uppåt. Det finns iofs bilar som har laddaren off-board t ex chademo-laddare, men jag är ganska säker på att de också har en on-board laddare på ~10 kW så du kan ladda dem hemma med.
Jag vet inte riktigt vart gränsen går mellan en PHEV med seriekonfiguration och en BEV med range-extender men det kommer garanterat att bli vanligt i framtiden.
Definitivt ingen dum fråga. EMC är ett problem i elbilar...4kTRB skrev: Nästa fråga:
Kommer bilradion störas ut?
Du har en inverter som switchar 300-500 V ett par hundra ampere, en DC/DC som driver 12 V systemet vilket med styrservo, bromsservo, lysen osv. kan dra en bra bit över 100 A (vi kommer garanterat få se 24 V eller 48 V system på bilar framöver) dessutom driver man oftast AC på HV vilket ger ytterligare en 3-fas inverter på ett antal kW. Utöver detta har man en switchande laddare med som kan vara på allt i från 10 kW och uppåt. Det finns iofs bilar som har laddaren off-board t ex chademo-laddare, men jag är ganska säker på att de också har en on-board laddare på ~10 kW så du kan ladda dem hemma med.
Lite OT men ett kul räkneexempel som får iallafall mig att inse svårigheterna med batterikapacitet....
1 Liter vätska (bensin/diesel) = 100*100*100 mm
1 mil = 10 000 000 mm
vilket ger att häller man ut en sträng som är 1 mm bred och 0,1 mm tjock så räcker en liter 10 Km...
en modern bil drar ju inte ens en liter per mil....
1 Liter vätska (bensin/diesel) = 100*100*100 mm
1 mil = 10 000 000 mm
vilket ger att häller man ut en sträng som är 1 mm bred och 0,1 mm tjock så räcker en liter 10 Km...
en modern bil drar ju inte ens en liter per mil....
En generator borde väl fungera?danei skrev:Om man har krok på bilarna kan man häkta på ett hyrt batteripaket eller generator när man någon gång ska långt.
Den behöver inte vara speciellt kraftig heller.
Det borde räcka med samma effekt som vid snabbladdning.
Hur stor effekt är det vid snabbladdning? 30-40kW?
Ja det var därför jag föreslog det. Det räcker med 10-20kW beroende på hur man kör och hur mycket man har i huvudbatteriet när man startar.
Det skulle inte ens behöva vara på ett släp, man skulle kunna ha en standardiserad bränsledriven generator som läggs på botten av bagaget eller nåt, iuofs får man ju andra problem typ värmen och att man troligen har som mest bagage dom gångerna man behöver generatorn 
Ett släp kräver väl egentligen bara en standardiserad ladd/strömförsärjningskontakt i bakkant på bilen.
Ett släp kräver väl egentligen bara en standardiserad ladd/strömförsärjningskontakt i bakkant på bilen.
Kärra med pivothjul kanske?
Då är det inga problem för de som inte kan backa med släp.
Då är det inga problem för de som inte kan backa med släp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tror inte på elbilar som ersättning till den vanliga personbilen. Möjligen som korttursfordon för de som kan unna sig en extrabil/lekbil. Häftigt med laddhybrider, men det kommer alltid bli mycket dyrt och tungt att ha två motorer.
Snabbladdning kommer aldrig bli aktuellt tror jag.
Snabbladdning kommer aldrig bli aktuellt tror jag.
Det beror nog på utvecklingen av bränsle priserna. Det kommer inte att blir stort fören det lönar sig ekonomiskt.