Tesla - 0-100 på 3.7sek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rjl11

Re: Tesla - 0-100 på 3.7sek

Inlägg av rjl11 »

För drift med pellets kolla på http://www.atl.nu/teknik/med-pellets-i-tanken
Företaget som står bakom är http://www.precer.se/
Camel

Inlägg av Camel »

Om elbilar är framtiden eller inte beror bl.a. på hur vi kan producera och distribuera elenergi i framtiden. Att köra elbilar på fulel från fossileldad produktion är inte så lyckat.

Men vad gäller kupévärme så fixar man det ju lätt, t.ex. så här:
http://www.teknikensvarld.se/2012/02/13 ... pvarmning/
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tja vattenbil.

Denna kille gjorde det tydligen.

Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Värmen i elbil har diskuterats i denna tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=38272
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Den bilen jag jobbar med har en elvärmare samt en etanoldriven eberspächer man med fördel använder för att spara batteri. Värre är det med AC, det kan dra rätt många kW också. Framöver tror jag att man behöver isolera bilar mycket bättre så det håller värme/kyla och förklimatisera dem när de står inkopplade för laddning.

El är inget problem, den mängd energi som skulle behövas för att driva svenska fordonsflottan är försvinnande liten. Det enda som skulle kunna ställa till det är om miljömupparna med mer ideologi än förstånd på något sätt lyckas förhindra att vi ersätter våra gammla kärnreaktorer med nya innan de blir allt för gamla.

Som jag ser det är största problemet med elbilar att ändra synsätt hos bilägarna. Jag personligen skulle klara 95% av mina resor med en räckvidd på 10-15 mil om jag kan ladda hemma. De övriga 5% är inte möjliga med dagens batteriteknik och så tror jag det kommer vara för de allra flesta inom en överskådlig framtid. Möjligtvis att man kan frisera dessa siffror ytterligare med lite snabbladdningsstationer i anslutning till rastplatser. Vi har nog väldigt långt kvar till att man kan tanka lika många km/s som en förbränningsbil och batteribyte känns definitivt som en återvändsgränd.

Personligen tror jag en elbil (BEV) i kombination med bilpool bestående av snåldieslar eller pluginhybrider (PHEV) skulle passa mig perfekt. För större familjer tror jag en PHEV eventuellt i kombination men en ytterligare BEV. Hybridbilar utan laddmöjlighet (HEV) är helt meningslösa, de har som enda funktion att visa att dess ägare bryr sig om miljön. Problemet är bara att de vettiga PHEV/BEV som finns idag är hutlöst dyra eftersom de tillverkas i så små serier.

Lexus/Toyota har en del trevliga bilar som tillverkas i hög volym med vettigt pris som följd, men de finns bara som HEV än så länge vad jag vet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man har krok på bilarna kan man häkta på ett hyrt batteripaket eller generator när man någon gång ska långt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

4kTRB skrev:Nästa fråga:
Kommer bilradion störas ut?
Kommer? Bilen finns redan med radio installerad vid köp. Den störs inte ut.
Jag har sett flera Tesla, dock ej provkört än.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Vad gäller batteri på kärra så tror jag det blir tufft för en biltillverkare att lämna garanti på något sådant. Det krävs rätt mycket kringsystem runt batteriet i form av krockskydd, skydd mot personskador pga HV, batteriklimat mm. Detta är en av anledningarna till att jag inte tror på batteribyte.

Jag vet inte riktigt vart gränsen går mellan en PHEV med seriekonfiguration och en BEV med range-extender men det kommer garanterat att bli vanligt i framtiden.
4kTRB skrev: Nästa fråga:
Kommer bilradion störas ut?
Definitivt ingen dum fråga. EMC är ett problem i elbilar...
Du har en inverter som switchar 300-500 V ett par hundra ampere, en DC/DC som driver 12 V systemet vilket med styrservo, bromsservo, lysen osv. kan dra en bra bit över 100 A (vi kommer garanterat få se 24 V eller 48 V system på bilar framöver) dessutom driver man oftast AC på HV vilket ger ytterligare en 3-fas inverter på ett antal kW. Utöver detta har man en switchande laddare med som kan vara på allt i från 10 kW och uppåt. Det finns iofs bilar som har laddaren off-board t ex chademo-laddare, men jag är ganska säker på att de också har en on-board laddare på ~10 kW så du kan ladda dem hemma med.
Super7

Inlägg av Super7 »

Lite OT men ett kul räkneexempel som får iallafall mig att inse svårigheterna med batterikapacitet....

1 Liter vätska (bensin/diesel) = 100*100*100 mm
1 mil = 10 000 000 mm
vilket ger att häller man ut en sträng som är 1 mm bred och 0,1 mm tjock så räcker en liter 10 Km...
en modern bil drar ju inte ens en liter per mil....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

danei skrev:Om man har krok på bilarna kan man häkta på ett hyrt batteripaket eller generator när man någon gång ska långt.
En generator borde väl fungera?
Den behöver inte vara speciellt kraftig heller.
Det borde räcka med samma effekt som vid snabbladdning.
Hur stor effekt är det vid snabbladdning? 30-40kW?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det var därför jag föreslog det. Det räcker med 10-20kW beroende på hur man kör och hur mycket man har i huvudbatteriet när man startar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det skulle inte ens behöva vara på ett släp, man skulle kunna ha en standardiserad bränsledriven generator som läggs på botten av bagaget eller nåt, iuofs får man ju andra problem typ värmen och att man troligen har som mest bagage dom gångerna man behöver generatorn :)

Ett släp kräver väl egentligen bara en standardiserad ladd/strömförsärjningskontakt i bakkant på bilen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kärra med pivothjul kanske?
Då är det inga problem för de som inte kan backa med släp.
b0287_3intgengasavslapvagnstypl1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tror inte på elbilar som ersättning till den vanliga personbilen. Möjligen som korttursfordon för de som kan unna sig en extrabil/lekbil. Häftigt med laddhybrider, men det kommer alltid bli mycket dyrt och tungt att ha två motorer.

Snabbladdning kommer aldrig bli aktuellt tror jag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror nog på utvecklingen av bränsle priserna. Det kommer inte att blir stort fören det lönar sig ekonomiskt.
Skriv svar