Önskar lite hjälp med motordrivning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Re: Önskar lite hjälp med motordrivning

Inlägg av Borre »

Ta en titt på mosfetdrivaren IR2110 (den enda jag kom på nu så här på rak arm som finns hos bla Elfa, visserligen dyr med det finns andra också). Med två sådana kan du enkelt göra drivningen till fyra N-kanals mosfets som fungerar med din Arduino.

Här är ett litet exempel på hur det kan se ut, hittat den lite snabbt genom googles bildsök (ir2110 h-bridge):
http://obrazki.elektroda.net/51_1219177289.png

Här har du en utmärkt "application note" om mosfetdrivare som du bör läsa, mycket matnyttigt i den om du inte sysslat med det för:
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-978.pdf
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har 3 st överblivna IR2113 som är lika 2110 men tål högre spänning.
Kan skiljas från dessa för en rimlig penning.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förslag på "katastrofskydd"-tillägg på prototypens schema:
brygga.jpg
(OBS, jag hoppas att jag inte fått allt om bakfoten nu, har faktiskt nära noll erfarenhet av bygga med MOS-trissor)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mostransistorer är som vanliga BJT men "basströmmen" är ju liksom lägre men spänningen på "basen" blir lite högre.

Katastrofskyddet behövs inte om uC är idiotsäkert programmerad (och vilka är det?) jodå jag har en koppling som inte får lägga ut signal samtidigt och det har fungerat i 1000 installationer.
Men visst är det bra att ha.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Magnusvr skrev:
Om jag ska tolka tidigare inlägg rätt så är de MOSFET:ar jag har inte optimala för uppgiften?
Frågan är då: Blankt papper, börja om från början - vad ska jag bygga med? Eller köpa? Någon som vet ett recept som löser uppgiften?
- H-brygga
- Helst med bromsfunktion
- 36 volt (topp 45v)
- 25A kont, topp 50A.
- PWM-kompatibel med Arduino.

/M
MOSFETarna går nog bra. Det är hur du driver dessa som är problemet.
Det fungerar nog bra med att ha dessa ensamma utan att dubbla dom med en parallellkopplad trissa för högre ström. Ska du bromsa med att reversera motorerna kommer det att gå riktigt tungt för motorerna och strömmarna kommer att bli riktigt höga. Isåfall klarar du det inte utan att dubbla transistorerna. Isåfall skulle jag nog istället titta på bättre transistorer. Genom att använda modernare transistorer som tål mera ström och har lägre resistans får du en enklare mekaniskuppbyggnad med mindre kylflänsar.

I ditt fall skulle jag nog börja med en enkel lösning utan H-brygga. En sådan med reversering med reläer som du haft. En sådan lösning snor du ihop väldigt snabbt. Sedan kan barnen köra, medans pappa har roligt på sitt håll med H-bryggan. Komponenterna kostar inte så mycket att det blir någon större kostnad att ha ett gäng på labbänken.

Tål inte transistorerna att köras i den enkla konfigurationen går det definitivt inte i H-bryggan. Under start så drar transistorerna mycket mer än nominell ström, likaväl under bromsning. Om man t.ex rullar bakåt när man startar kan strömmen bli flera ggr nominella strömmen. Sedan kommer tråddragning osv att påverka hur skyddskomponenterna fungerar.
Skriv svar