Då tacho-signalen med stor sannolikhet redan används av moderkortet måste man alltså isolera det via t.ex. en MOSFET-transistor, precis som jag skrev i mitt första inlägg.
Efter transistorn kan man sedan placera ett pull-up motstånd osv.
Fråga om varvräknare till datorfläkt
Re: Fråga om varvräknare till datorfläkt
Tycker det börjar låta avancerat. Är som sagt väldigt ny inom området så jag har inte den kunskap som ni besitter. Tolka mig inte fel, jag vill inte vara otrevlig utan tror helt enkelt det blir för svårt för mig (eller också är det jag som har problem att förstå vad som menas). Om jag inte genomför projektet så kan ju tråden vara till hjälp för någon annan som får samma idé. Tack för hjälpen i alla fall 
Fast man kan väl utgå från att moderkortet har pullup på 3,3V, 5V eller kanske 12V, så ifall varvräknaren funkar med den pulsspänningen så borde det gå att köra rakt av.
Men frågan är alltså om varvräknaren ens funkar med 12V, den kanske vill ha spikar på klart högre spänning, som från en riktig tändspole.
Men frågan är alltså om varvräknaren ens funkar med 12V, den kanske vill ha spikar på klart högre spänning, som från en riktig tändspole.
Biltemas varvräknare och dylika apparater kopplas +12V, GND och signalen ska till minuspolen på tändspolen ...
Exakt hur det fungerar vet jag inte, men man kopplar iaf inte varvräknaren till några kilovolt.
http://biltema.se/Documents/manualer/32/32-184_man.pdf
Exakt hur det fungerar vet jag inte, men man kopplar iaf inte varvräknaren till några kilovolt.
http://biltema.se/Documents/manualer/32/32-184_man.pdf
Den här tråden har samlat lite damm men är inte glömd. Har haft annat för mig bara.
I vart fall så plockade jag bort panelen på mitt gamla Aspire chassi (som har mätare för fläkthastighet mm) för att se hur den mätaren såg ut. Blev dock inte mycket klokare av det. Bifogar en bild på "kabelsalladen". Orange kabel sitter själv, vit går vidare till en annan mätere (VU) och de svarta sitter ihop. Grön, vit, blå kablar på kortet går till volymkontrollen för frontens hörlursuttag, och röd tillsammans med svart går till fläktkontrollen. Vet inte om det här tillför tråden något men jag tänkte att det var lika bra att posta en bild. Kikade på instruktionen som "Folxam" länkade till. Om jag fattat rätt är det 2 anslutningar till 12V (röd och vit) grön till signal och svart till jord. Korrekt?

I vart fall så plockade jag bort panelen på mitt gamla Aspire chassi (som har mätare för fläkthastighet mm) för att se hur den mätaren såg ut. Blev dock inte mycket klokare av det. Bifogar en bild på "kabelsalladen". Orange kabel sitter själv, vit går vidare till en annan mätere (VU) och de svarta sitter ihop. Grön, vit, blå kablar på kortet går till volymkontrollen för frontens hörlursuttag, och röd tillsammans med svart går till fläktkontrollen. Vet inte om det här tillför tråden något men jag tänkte att det var lika bra att posta en bild. Kikade på instruktionen som "Folxam" länkade till. Om jag fattat rätt är det 2 anslutningar till 12V (röd och vit) grön till signal och svart till jord. Korrekt?