egen programmeringskontakt (AVR)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Re: egen programmeringskontakt (AVR)

Inlägg av jesse »

Rohans lösning var ju snygg. Den tar upp mindre plats på kretskortet än en vanlig 6-polig IDC-kontakt. Eventuell nackdel: Den måste vara placerad vid kortkant.

Icecap: Jag ser inte den nackdelen att den skulle gå sönder. Antag att du är ute i fält - du kan göra en ny på ett par minuter med en standard stiftlist. Hade du istället använt pogopins som du monterat på ett komplicerat sätt hade du först fått vänta på nya pogopins från någon leverantör - sedan sitta och montera dessa.

Att montera stiften på en klädnypa eller liknande tycker jag verkar smart. (Men det blir då lite "pilligare" att tillverka än Rohans lösning)
bearing

Inlägg av bearing »

Kan man programmera fuses via ISP utan att använda MISO?

Min idé är att ha en programmeringskontakt med bara 4 stift: RESET, MOSI, CLK, GND. Man programmerar först DWEN-biten i fuses för att aktivera debugWIRE, och använder sedan endast GND och RESET för programmering/debuggning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med paddar kan man löda fast trådar ifall det krisar sig.

En idé för kontakt är annars "klädnypa" med skummgummibitar i gapet och folie under dessa. Detta borde ge ett inviduellt kontakttryck.
Ett alternativ till detta är en avlång plast- eller träbit dit man monterar små fjädrar. Med hållare över kretskortet kan den monteras i stort sett överallt. Eller om man ordnar monteringshåll så kan man skruva fast den.
Sikmeister

Inlägg av Sikmeister »

bearing skrev:Jag gissar att det ovala hålet används för att få in två hakar, som sedan fjädrar uppåt och nedåt i bild. Kontakten tas bort genom att trycka ihop hakarna på samma sätt som man trycker ihop en pincett.
Det kan naturligtvis vara så, men då tycker jag att det verkar vara konstigt att de har gjort ett cirkelrunt urtag i jordplanet runt hålet.

Jag kan förresten erkänna att jag har använt samma typ av Micromatch som Icecap tipsade om, men utan att löda in den. Benen fjädrar tillräckligt för att det ska bli hyfsad kontakt om man bara trycker dit den. Vi gjorde så på en serie kort som skulle fram ganska fort. Det sparade mycket tid att slippa löda fast kontaktdonet när kortet ändå bara skulle programmeras en gång. Man kunde använda ett kontaktdon kanske 10-20 gånger innan benen förlorade spänsten och kontakten blev för osäker.
Skriv svar