Trasigt elstängselaggregat, rätt kondensatorersättare?
Re: Trasigt elstängselaggregat, rätt kondensatorersättare?
Hur mäter man transformatorn?
Jag har en Fluke 73, vad ska man få ungefär för värden?
Min plan är att skära bort allt svart.
Löda den nya kondensatorns trådar direkt på ren koppar och att flytta undan den till en plats längre bort från själva kortet.
Har beställt en sådan här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-22&hst=1
Jag har en Fluke 73, vad ska man få ungefär för värden?
Min plan är att skära bort allt svart.
Löda den nya kondensatorns trådar direkt på ren koppar och att flytta undan den till en plats längre bort från själva kortet.
Har beställt en sådan här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-22&hst=1
Har kollat resistansen, några tiondelar ohm på primärsidan och drygt 13 ohm på sekundär.
Inget när jag mätte mellan primär och sekundär.
Inget när jag mätte mellan primär och sekundär.
- prototypen
Resistanserna verkar vara i rätt härad.
Protte
Protte
Du skall helst mäta med en megger mellan primär och sekundär.
Vid provning av elstängselaggregat så brukar trafon spänningshållfasthetsprovas med >20 kV. Den ska ju klara att isolera för 5-10 kV (det är nog 10 år sen jag pysslade med dem, minns inte om det är 5 eller 10 som är max toppspänning). Borde vara 5 kV om jag tänker efter, och 10 A toppström... För vår trafo som vi använde för att vara säkra på att inte få pulser ut bakvägen på elnätet har jag för mig är specad för 10 kV isolation.
Vid provning av elstängselaggregat så brukar trafon spänningshållfasthetsprovas med >20 kV. Den ska ju klara att isolera för 5-10 kV (det är nog 10 år sen jag pysslade med dem, minns inte om det är 5 eller 10 som är max toppspänning). Borde vara 5 kV om jag tänker efter, och 10 A toppström... För vår trafo som vi använde för att vara säkra på att inte få pulser ut bakvägen på elnätet har jag för mig är specad för 10 kV isolation.
Med resistanserna i rätt härad (Exhärad kanske?) och ingen kontakt mellan primär & sekundär vill jag påstå att transformatorn med stor sannolikhet är helt OK. Att megga den ville vara bra bara för att vara säker men jag är ganska säker på att den ät bra och att problemen beror på glappkontakt osv.
Re: Elstängselaggregat
Ohmmät över alla halvledare, både dioderna och den där trebenta saken till vänster om dioderna, för att se så att det inte är total kortslutning i någon av halvledarna.GöranC skrev:Menar du att jag ska mäta de två dioderna? då måste jag väl ta bort dem från kretskortet eller finns det något annat sätt?
Ingen kortslutning när jag mäter.
Nu väntar jag på min nya konding så jag kan prova!
Har följt alla råd och jag tycker det verkar lovande.
Återkommer när jag testat.
Tack så länge till alla som engagerat sig i mitt lilla problem, det har verkligen hjälpt mig!
Nu väntar jag på min nya konding så jag kan prova!
Har följt alla råd och jag tycker det verkar lovande.
Återkommer när jag testat.
Tack så länge till alla som engagerat sig i mitt lilla problem, det har verkligen hjälpt mig!
-
Patrik Carlsson
Hej!
Jag plockade isär en likadan som GöranC lade upp bild på.
Misstänker att det är X2 kondingen som gått sönder (den svarta på GöranC's bild).
Får inget värde på den när jag mäter kapacitansen på den, den andra kondingen får jag korrekt värde på.
X2 är väl en modell som ska ge avbrott när den går sönder.
Var får man tag på en ny sådan, den som satt där är på 2 uF 450 V DC.
Det närmaste jag kom var dessa --> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 25C2%25B5F
Vad har den för funktion?
Detta står på den:
MKP
PC 2,00uF +- 1+%
450V DC 06-ADIC-
Adic är tillverkaren av apparaten.
Jag plockade isär en likadan som GöranC lade upp bild på.
Misstänker att det är X2 kondingen som gått sönder (den svarta på GöranC's bild).
Får inget värde på den när jag mäter kapacitansen på den, den andra kondingen får jag korrekt värde på.
X2 är väl en modell som ska ge avbrott när den går sönder.
Var får man tag på en ny sådan, den som satt där är på 2 uF 450 V DC.
Det närmaste jag kom var dessa --> https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 25C2%25B5F
Vad har den för funktion?
Detta står på den:
MKP
PC 2,00uF +- 1+%
450V DC 06-ADIC-
Adic är tillverkaren av apparaten.
Denna kan du använda 65-599-86
Tål 275VAC / 630VDC
Tål 275VAC / 630VDC