Hur ska jag komma igång?
-
Re: Hur ska jag komma igång?
Kollade sidan...
Är det begrepp som "PDIP" och "SOIC" som är oklara ?
Summary dokumentet räcker bra, där finns ritningar.
http://www.atmel.com/Images/1477S.pdf
Är det begrepp som "PDIP" och "SOIC" som är oklara ?
Summary dokumentet räcker bra, där finns ritningar.
http://www.atmel.com/Images/1477S.pdf
Eller om du vill börja med lite mer potenta MCUer så är den helt nya STM32F0DISCOVERY väldigt billig. Det är en ARM Cortex-M0 istället för AVR eller PIC kretsar. Man får kortet för 75,- ex. moms.
Edit: Farnell säljer inte till privatpersoner direkt utan man måste gå omvägen via Micro-Kit.
Edit: Farnell säljer inte till privatpersoner direkt utan man måste gå omvägen via Micro-Kit.
-
Ahh precis. Jag kollade på ritningarna när du sa åt mig att läsa databladet. Det verkar finnas två olika hastigheter 8 och 16MHz sedan så finns det 3 olika förpackningar vilken 20P3 verkar vara den man ska ha om man kopplar till en sådan där kopplingsplatta som jag tänkte göra till en början. Så då är det ATtiny26-16PU som gäller om jag vill ha 16MHz. Inte van med att läsa dessa datablad. Men det är ganska simpelt beskrivet när man väl börjar förstå hur man ska leta informationen
-
Njaa, nu tror jag att jag kör med AVR-kretsar. Om jag ska börja ändra mig igen så kommer det ta flera år innan jag ens har bestämt mig för vad jag ska användamrOh skrev:Eller om du vill börja med lite mer potenta MCUer så är den helt nya STM32F0DISCOVERY väldigt billig. Det är en ARM Cortex-M0 istället för AVR eller PIC kretsar. Man får kortet för 75,- ex. moms.

Skippa arduino och köp en programmerare. Det är bara jobbigt att behöva lära om när du en gång växt ur arduinon.
Personligen tycker jag att det duger med en enkel programmerare, t.ex. AVR-ISP Mk II eller AVR-ISP500.
"programs all AVRs" som det står i reklamen stämmer dock inte. Den klarar alla 8-bitars AVR, inte 32-bitars.
EDIT: Lawicel är billigare: AVR-ISP500 för bara 179:-
Personligen tycker jag att det duger med en enkel programmerare, t.ex. AVR-ISP Mk II eller AVR-ISP500.
"programs all AVRs" som det står i reklamen stämmer dock inte. Den klarar alla 8-bitars AVR, inte 32-bitars.
EDIT: Lawicel är billigare: AVR-ISP500 för bara 179:-
Jag håller med jesse om programmerare och kastar arduino!
De är bättre att lära sig rätt från börjarn.
Men jag kan också rekommendera Cortex-M0 serien! Den är riktigt trevlig.
I alla projekt som jag hade AVR kör jag nu Cortex-M0. Samma pris mycket mer prestanda och samma tänk som på dess storebror.
De är bättre att lära sig rätt från börjarn.

Men jag kan också rekommendera Cortex-M0 serien! Den är riktigt trevlig.
I alla projekt som jag hade AVR kör jag nu Cortex-M0. Samma pris mycket mer prestanda och samma tänk som på dess storebror.

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Rätt från början?
Skillnaden är i stort hur den programmeras fysiskt samt alla bibliotek. Med Arduino sitter processorn på ett Arduinokort, vilket i princip är ett utvecklingskort som i stort innehåller en USB-krets. Mjukvaran i processorn är ett program som gör det möjligt att programmera via TX/RX/MCLR. I datorn har man sedan ett IDE som är anpassat för detta.
Med en lös processor monterar man kringkomponenter som till stor del motsvarar de på Arduinon. Man har en programmerare som ansluts till programmeringspinnarna, och ett IDE i datorn som anpassats för detta.
Inga större skillnader... Programmen skrivs i båda fallen i C med möjlighet att använda assembler om man vill.
Skillnaden är i stort hur den programmeras fysiskt samt alla bibliotek. Med Arduino sitter processorn på ett Arduinokort, vilket i princip är ett utvecklingskort som i stort innehåller en USB-krets. Mjukvaran i processorn är ett program som gör det möjligt att programmera via TX/RX/MCLR. I datorn har man sedan ett IDE som är anpassat för detta.
Med en lös processor monterar man kringkomponenter som till stor del motsvarar de på Arduinon. Man har en programmerare som ansluts till programmeringspinnarna, och ett IDE i datorn som anpassats för detta.
Inga större skillnader... Programmen skrivs i båda fallen i C med möjlighet att använda assembler om man vill.
-
Tack för alla kommentarer och tips. Jag kommer dock köra med vanliga AVR-processorer och programmerare.
Så jag tänkte beställa lite kopplingsplattor, kopplingstråd, motståndssatser, transistorsatser, diodsatser, spänningsregulatorsatser, kristallsatser, den där radiomodulen (erwf3022) tillsammans med en 9 pins D-sub från swechtrading.
Sen har jag beställt programmeraren Jesse rekommenderade från Lawicel. Jag kommer även beställa några AVR-processorer och kondensatorer från mouser eller elfa eftersom utbudet av dessa var begränsat på de andra mindre sidorna.
Jag läste igenom databladet för radiomodulen. Det stod hur man skulle koppla den till datorn för att ställa in dem. Dock så undrar jag lite över hur jag ska koppla dem till mikroprocessorn. Behöver jag något eller är det bara att koppla grnd,Vcc,reset och sedan input och output(TA, RB) direkt till lämplig plats på processorn? Eller behöver jag någon annat kopplingsschema?
Skulle även vara lite tacksam om någon ser något som jag har glömt att beställa för att kunna komma igång och mixtra med lite grundläggande microprocessorprogrammering. Jag tänkte för övrigt gå hela vägen och försöka lära mig assembler och lära mig dessa grejer så grundläggande och maskinnära som går. Jag kan ju redan C++ och Java och har alltid velat lära mig assembler. Nu har jag ju hela sommarlovet på mig att leka med detta så det ska nog gå.
Så jag tänkte beställa lite kopplingsplattor, kopplingstråd, motståndssatser, transistorsatser, diodsatser, spänningsregulatorsatser, kristallsatser, den där radiomodulen (erwf3022) tillsammans med en 9 pins D-sub från swechtrading.
Sen har jag beställt programmeraren Jesse rekommenderade från Lawicel. Jag kommer även beställa några AVR-processorer och kondensatorer från mouser eller elfa eftersom utbudet av dessa var begränsat på de andra mindre sidorna.
Jag läste igenom databladet för radiomodulen. Det stod hur man skulle koppla den till datorn för att ställa in dem. Dock så undrar jag lite över hur jag ska koppla dem till mikroprocessorn. Behöver jag något eller är det bara att koppla grnd,Vcc,reset och sedan input och output(TA, RB) direkt till lämplig plats på processorn? Eller behöver jag någon annat kopplingsschema?
Skulle även vara lite tacksam om någon ser något som jag har glömt att beställa för att kunna komma igång och mixtra med lite grundläggande microprocessorprogrammering. Jag tänkte för övrigt gå hela vägen och försöka lära mig assembler och lära mig dessa grejer så grundläggande och maskinnära som går. Jag kan ju redan C++ och Java och har alltid velat lära mig assembler. Nu har jag ju hela sommarlovet på mig att leka med detta så det ska nog gå.
Ett omvänt men bra sätt att läsa sig assembler är att börja med att
skriva kodsnuttar i C/C++ och sedan översätta till assembler mha
'avr-objdump -d -S -h objfile...'
(med gnu toolchain). Då lär man sig också hur smart kompilatorn är!
Det är rätt svårt att skriva lika effektiv assembler som kompilatorn!
Man lär sig dock inte rätt 'stil' på det sättet. Då är det läroböcker
och bra exempel som gäller.
skriva kodsnuttar i C/C++ och sedan översätta till assembler mha
'avr-objdump -d -S -h objfile...'
(med gnu toolchain). Då lär man sig också hur smart kompilatorn är!
Det är rätt svårt att skriva lika effektiv assembler som kompilatorn!
Man lär sig dock inte rätt 'stil' på det sättet. Då är det läroböcker
och bra exempel som gäller.
-
Bok. Nä. Men här t.ex. finns en hel del exempel:
http://avr-asm.tripod.com/
http://avr-asm.tripod.com/
>>>Jag läste igenom databladet för radiomodulen. Det stod hur man skulle koppla den till datorn för att ställa in dem. Dock så undrar jag lite över hur jag ska koppla dem till mikroprocessorn. Behöver jag något eller är det bara att koppla grnd,Vcc,reset och sedan input och output(TA, RB) direkt till lämplig plats på processorn? Eller behöver jag någon annat kopplingsschema?
En ATmega har särskilda pinnar för RX och TX (till UART) som du kopplar till radiomodulen. CS/SL kopplar du till en valfri I/O på processorn för att styra on/off.
>>>försöka lära mig assembler och lära mig dessa grejer så grundläggande och maskinnära som går. Jag kan ju redan C++ och Java och har alltid velat lära mig assembler.
En riktigt bra bok om du ska lära dig AVR-microprocessorns grunder med assembler är Per Foyer: Mikroprocessorteknik. Rekommenderas varmt. Det var min första bok när jag började med AVR och den är gudomligt bra!
En ATmega har särskilda pinnar för RX och TX (till UART) som du kopplar till radiomodulen. CS/SL kopplar du till en valfri I/O på processorn för att styra on/off.
>>>försöka lära mig assembler och lära mig dessa grejer så grundläggande och maskinnära som går. Jag kan ju redan C++ och Java och har alltid velat lära mig assembler.
En riktigt bra bok om du ska lära dig AVR-microprocessorns grunder med assembler är Per Foyer: Mikroprocessorteknik. Rekommenderas varmt. Det var min första bok när jag började med AVR och den är gudomligt bra!
-
Typiskt att jag inte visste det tidigare. Beställde ju enbart ett par ATtiny processorer nu jue.En ATmega har särskilda pinnar för RX och TX (till UART) som du kopplar till radiomodulen

Men tack för tipset med boken. Beställde den nu. Då får jag välla se när allt kommer, hoppas på fredag skulle inte vara kul att behöva vänta tills nästa vecka.
UART är inte så väldigt krångligt att göra med mjukvara heller, så det spelar inte så stor roll.
En bra sida om AVR assembler: AVR Assembler Tutorial Learning AVR Assembler with practical examples.
En bra sida om AVR assembler: AVR Assembler Tutorial Learning AVR Assembler with practical examples.