4-kanaligt Klass-D slutsteg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: 4-kanaligt Klass-D slutsteg

Inlägg av kankki »

Ser stadigt ut :madmodder:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, grön/gul får bara användas till jord. Försök trä över en svart krympslang?
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Ser stiligt ut, speciellt muttrarna där!

Skulle du kunna besvara lite frågor angående chassit? Skulle behöva veta innermåtten precis bakom frontpanelen. Sitter plåtarna stadigt och hur är precisionen på de färdiga borrhålen? (har haft jätteproblem med det på billigare lådor). Jag ska bygga kompressor snart och har inte riktigt bestämt mig om låda.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

I detta fallet är det faktiskt jord egentligen, eller GND i systemet. Men det är klart, någon skyddsjord motsvarar det inte. Ja, ska nog krympslanga eller byta till en svart lite tunnare.

Idag blev mjukstartskretsen klar i alla fall!
Bild
Anslutningar: GND, +"12"V och "Ready"

SkunkFunk: Mäter 401mm framme vid fronten på insidan. Hålprecision vet jag inte, men har inte råkat på bekymmer med att skruva i något än i alla fall.
Min känsla är att de rätt bra kvalité överlag.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Den tjocka jordkabeln är nu målad svart med permanent markeringspenna!

Har fått modulen nu. Dessvärre var det en sprucken zenerdiod på ena kanalen. Men SureElectronics har sagt de ska skicka en ny modul till mig efter jag visa en bild på det. Men efter listat ut att dioden har något med skyddskretsarna och göra, så testa jag den hela kanalen lite i alla fall.

Bild
Min soft-start fungera superfint i alla fall! Observera lite läskigt höga spänning över båda ± matningarna tillsammans.

Jag har bara vågat prova med någon slask-högtalare just nu. Men koppla på ett 8Ω/10W motstånd och körde på rejält. Tog inte lång tid innan det börja luka bränt och sockerbiten (som motståndet satt i) börja smälta ihopa :p Kylflänsen var bara smått ljummen och spänningen var nere på 112V och vände som mest.

Undersida
Bild

IRFI4019H dubbel-FET (8.7A / 34A peak)
Bild

Här är det en OP och två motstånd ska dit för bryggkopplingen sen
Bild

Det blir även två enkla volym-pottar på framsidan, då jag insåg de lite riskabelt med "full volym" alltid.
Bild

Jag har även tänkt om helt angående bakplåten. Kommer köra med lite udda 3 SpeakOn-utgångar istället för 4. Det får inte plats något snyggt sätt med 4st helt enkelt, och det är ju 4-pol anslutningar så jag får ut båda kanalerna ändå. Den modulen som kommer vara bryggkoppingsbar kommer få endast ett uttag. Ska även skaffa ett IEC uttag med inbyggd säkringshållare istället för ha en separat sådan.
Senast redigerad av maDa 7 juni 2012, 16:36:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Normalt sett på PA-steg så sitter det 1st Speakon per kanal + 1st för bryggkoppling, dvs 3st på ett 2-kanals slutsteg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Okej, där ser man! På ett Crown jag kika på var första uttaget switchbart mellan stereo/bridge. Vet inte hur vedertagen standard såndant är. Men det är ju bra och veta om jag ger upp och kör med två bara kanaler bara :) För jag känner detta projektet blev så platsmässigt tajt vad jag klarar av.

Men min tanke är vid bryggkoppling så kortsluts 1+ och 2- (för seriekoppla elementen) och utgångarna från förstärkaren styrs om till bryggläge mot 1- och 2+.

Jag ska ändå sätta en SpeakOn i baslådan, som har två element, så jag kan egentligen koppla som jag vill. Men som jag har förstått så borde jag koppla varje element på eget par i 4-pol kontakten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det beror helt på hur du driver dina högtalare, men det vanligaste är att man bara använder par 1 på speakon-kontakterna förutom om man kör specifika bi-ampade system, och på den speakonkontakten som är bryggad så är det även där att bara par 1 i kontakten används.

Hur ser systemet du ska driva ut?

1st baslåda med 2 element, vad mer?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Okej.

Det var nog denna PDF jag kika i
http://www.crownaudio.com/pdf/amps/126986.pdf

Baslåda + två mindre toppar. Ett 2.1 system med andra ord. Det är ju möjligt jag går lite av standard här, men så länge man inte gör hej vilt felvänt. Det är ju trots allt bara vi själv som ska nyttja det.

Jag vill åt BTL-läge dels för motverka bus-pumping (se PDF), men även om jag skulle vilja ansluta en annan bas i framtiden med kanske bara ett element. Det värsta man kan få göra då är att göra en custom kabel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är BTL-läge och bus-pumping? kikade i pdf:en utan att finna.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Sorry, det var IRF's PDF jag syfta på :doh:

http://www.irf.com/technical-info/refde ... damp7s.pdf
(sidan 26 och framåt)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mao, om man driver högtalarinduktanser med klass-D förstärkare riskerar man busspumpning. Men slipper det med bryggkoppling (BTL).

Borde gå att ordna med någon form av zener och resistansdump. Eller aktiv reglering av överspänningar (iaf).
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja, det går säkert, men då är vi inne på mer fråga av design av en Klass-D förstärkare. Nu har jag hyfsat gott om kapacitans och spänningstålig sådan, så kanske inte drabbar mig absolut direkt.

BTL-anordning
Bild

Ihopkopplat för lite testning
Bild

Håller just nu på att värma vatten med två 4.7Ω motstånd. Det oroar mig att det ena motståndet blir mycket snabbare varmare än det andra.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det hade sin förklaring när jag ohm-mätte. Motståndet hade brunnit av innuti.

Igår koppla jag in "finhögtalarna" för lite mer seriös lyssning, låter faktiskt mycket bra. Kanske inte så välljudande som min Gainclone, men absolut ändå väl godkänt :) Inget nätbrumm alls, endast svagt brus vid absolut högsta volym.

Jag monterade även Op'en för bryggkopplingen i samband med en ny zenerdiod, lödningen gick bra, men av någon anledning så var +VAA och -VSS helt döda och IRS2092-chippet drog aldrig igång PWM. Jag letade febrilt efter miss i lödningen, men hitta inget. Så jag löde av TL072C-kretsen igen. Då starta förstärkaren upp igen!

Bild

Jag börja gräva lite i referens-designen, samt följa ledningsbanor och annat, efter vad som inte stämmer.

Sidan 27 säger TL072CP
Sidan 32 säger TLC081IDR
Sidan 34 (BOM) säger TLC071CD ("IC SINGLE SUPPLY OPAMP 8-SOIC")

Det var ju då det slog mig att sidan 27 är en miss, för att schemat stämmer inte alls för en TL072, skulle haft en TL071 istället givetvis :( Aja, får lägga det med nästa order!
Senast redigerad av maDa 11 juni 2012, 17:31:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Snyggt bygge! Men tro inte att vi inte såg paketeringstejpen på kondensatorn :D
Skriv svar