Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tubis

Re: Etsa kort och löda ytmonterat TQFP 100?

Inlägg av tubis »

TomasL skrev:Personligen, glöm hemmaetsade kort, skrivarna klarar inte den upplösningen som behövs.
Kan som sagt få enormt mycket bättre på brorsans tryckeri.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan du få det riktigt fotoplottat på film, kan det nog gå.
Dock, skulle jag nog köpa ett färdigt kort, kostar bara ett par hundringar.
Batman

Inlägg av Batman »

Jag har gjort egna hemmaetsade kort med 0.5mm 100 pin qfp som jag lödde med en Weller WTCP-S. Jag skrev ut på en bläckstråleskrivare. Det viktigaste för mig var att det inte kom luft emellan laminat och film. Jag la laminat i en genomskinlig plastpåse och sög ut luften för att filmen skulle ligga tätt emot kopparn och det inte skulle läcka in ljus. Fast nu har jag inte etsat egna kort på många år, det är så billigt att beställa färdiga.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har också etsat ett par kort med väldigt liten bendelning på och det har gått. Mönstret måste som sagt ligga tätt emot vid exponering och ska alltså vara med den "skrivna" sidan nedåt för att komma så nära som möjligt. Då får man dessutom tänka på att eventuellt spegla lagret för att det ska gå, en text på varje lager underlättar här.

Men även om det går, efter några försök och lite manuellt arbete för de delar som inte blev riktigt bra, så rekommenderar jag också att få de tillverkade. Största fördelen med det som jag ser det är genompläterade hål, något som är svårt att få till bra hemma... Med så pass många ben kan du ju dessutom överväga att göra fyra lager istället, beroende på hur många du vill utnyttja och hur mycket utrymme kortet får ta.
tubis

Inlägg av tubis »

TomasL skrev:Kan du få det riktigt fotoplottat på film, kan det nog gå.
Dock, skulle jag nog köpa ett färdigt kort, kostar bara ett par hundringar.
Hur går man till väga för att förse korttillverkaren med rätt info? Jag gör mina kort i ultiboard. Är det bara att skicka filen till dom eller ska den bearbetas i något annat program? Vad finns det för korttillverkare(länk)?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du borde ha något sätt att generera gerber-filer, borr-filer samt el-test-filer,
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För själva lödningen så är ett bra fluss A och O, om man bara löder hålmonterat så kan man ju lätt tycka att fluss är onödigt efterssom det redan finns i tennet, och det kan jag hålla med om, men med ytmonterat, speciellt denna typ av lödning, så är det verkligen skillnaden mellan en perfekt lödning och att få en stor tennblobba överallt.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Kortillverkare: pcbwing.com(Kina) om du inte har så bråttom men vill ha ett ganska lågt pris.
: cogra.se om du vill ha ett kort väldigt snabbt, kan fås med lödmask för 700Kr xtra. jag använder båda med bra resultat.
tubis

Inlägg av tubis »

Testade med en krets i en soic14 kapsel med 0.6mm banor och det var hur enkelt som helst att löda dit den med 0.7mm lod utan extra fluss. Känner mig genast lite självsäkrare på att ta mig an en tätare packad ic. :happy:
Måste bara skaffa någon förstoring så jag ser och tunnare lod. Det var på gränsen med 0.7.......
tubis

Inlägg av tubis »

Var och kollade bror mins trycker och hans utrustning. Hans UV-box suger fast filmen med vaccum på fotoresistkortet och hans utskrifter var kolsvarta och betydligt tunnare än 0.3mm. Så vi gör nog ett försök här till egentillverkat kort ändå. Hela tjusningen med att pilla med detta är att göra så mycket som möjligt själv. 8)
tubis

Inlägg av tubis »

Vad är det ultimata etsmedlet egentligen. Jag har bara använt mig av de där oranga påsarna man kan köpa på tex elfa men kan väl tycka att det är lite dålig kräm i medlet. Att etsa kallt vore ju inte dumt heller om det är möjligt. Jag har inget emot frätande saker. Använder ju kaustiksoda för framkallningen......
tubis

Inlägg av tubis »

Norpan skrev:Kolla lizerdboys lödtips:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&p=838020
Var hittar man flussmedlet som han använder?
anders_w

Inlägg av anders_w »

Väteperoxid och saltsyra i lämplig blandning fungerar bra kallt. Värmer man blandningen etsar det nästan "för bra".
Skriv svar