Jordning i datorchassi av trä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: Jordning i datorchassi av trä

Inlägg av Sinumerik »

I gamla datorer med plastskal typ mac compact kunde man ofta se att insidan var målad med nåt som liknade kopparfärg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skärmen kommer inte att ha problem.
Att lådan kvittar är rent skitsnack, det påverkar mycket.
Det finns mycket tydliga direktiv för hur mycket det får stråla i olika frekvensband. Dessa direktiv måste man uppfylla för att få CE märka. CE märkning är ett krav om man ska sätta något på marknaden, men om det gäller hemma byggen vet jag inte riktigt.

Men bara det att du tänker på EMC är bra. Du kommer att få en sämre produkt rent EMC mässigt med trä. Men jag tror inte att det kommer att orsaka några konkreta problem. Byggen helt i plast eller med stora fönster är ju inte helt ovanliga, de är inte bättre. Men om de skulle klara en testning är jag skeptisk till. Det finns väl inga CE märkta datorer som ser ut så....
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Får kanske dra ett mejl till Elsäkerhetsverket och höra om de vet hur det ligger till när det gäller hemmabyggen.

Och som sagt finns det ju många lådor, från etablerade tillverkare, ute på marknaden där du har rena plexifönster och liknande i chassit, rakt över moderkortet. Om dessa utan problem kommer ut och får säljas i handeln torde väl inte ett trä/plast-chassi med något litet fönster utgöra något särskilt olagligt bygge.

Varför jag är så noga med att det ska vara lagligt & ofarligt är för att det nog inte är jag som kommer ha datorn, utan för att den förmodligen ska stå hos en släkting.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Just datorer och EMC har det varit en hel del skriverier om tidigare.

Först (10 år sen) handlade det om att de som byggde (och sålde) datorer resonerade att det räckte med att alla ingående delar var CE-märkta, så marknaden svämmades över av datorer som inte uppfyllde EMC-kraven.

Sen (för ett par år sen) handlade det just om alla dessa moddade datorlådor med plexifönster och grejer som gjorde att datorerna inte bara strålade fint blått ljus ut genom plexin utan även en massa störningar.

Jag vet inte om tillverkarna av komponenter (moderkort, diskar, nätdelar) idag har blivit bättre på att bygga grejer som inte längre är beroende av en faradays bur för att inte stråla otillåtet mycket.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

MrOrsh skrev:Varför jag är så noga med att det ska vara lagligt & ofarligt är för att det nog inte är jag som kommer ha datorn, utan för att den förmodligen ska stå hos en släkting.
Kul att du väljer att bygga i trä!

Jag har haft en trälåda till min dator i cirka 10 år och har aldrig upplevt något problem vare sig med datorn eller annan utrustning i närheten. Med annan utrustning tänker jag på: Stereo, skrivare, oscilloskop, mobiltelefoner, fasta telefoner, klockor och liknande.
Om jag inte kommer ihåg fel så kontaktade jag Elsäkerhetsverket eller om det var Strålskyddsmyndigheten (som det heter numer) angående strålning från PSU och andra delar i datorn och de hade inga invändningar vad jag minns.

Tänk över hur du placerar fläkt(ar) då jag upplevde att kylningen minskade med alla fläktar igång, misstänker turbulens i lådan. Dessutom bör du tänka på att trä kan vibrera och ge ifrån sig trista ljud som kan få vem som helst att få spel. Har lite bilder på min hemsida för inspiration eller avskräckande exempel.

Om jag var som du skulle jag använda en moderkortsplåt som är lätt att montera, jag gjorde egen infästning och det var inget kul....

Lycka till :tumupp:
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Läckert bygge Micael!

Har skickat iväg ett mejl till Elsäkerhetsverket nu, får se vad (och om! :-) ) de svarar.

Men det är ju inget jättejobb att klä lite av insidan i aluminiumfolie om det skulle behövas. Blir det så kommer jag nog även dra nån extra kabel från folien och nätaggregatet till moderkortsfästena och hårddiskarna för att vara extra säker.

Tack för tipsen angående fläktarna. Har byggt lite på skoj tidigare och upplevt samma sak - att det blir sämre temperaturer när man kör fler fläktar. Får tänka igenom placeringen som sagt :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De som säljer lådor bryter inte mot någon regel. De lär inte stråla något. Det är när man bygger ihop en dator av det som det blir problem. Det kvittar om du klär den med folie, den är ändå inte godkänd. Och som sagt det är inte särskilt mycket liv om datorer med fönster. Så bygg du en dator i trä, men räkna inte med att den hamnar innom de tillåtna gränserna för EMC kraven.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där med fläktar, det gäller ju att de får luften att passera igenom lådan och inte bara snurra runt inuti den. In på ena sidan och ut på den andra. Till min MythTV backend har jag en Antec P180, där har de verkligen tänkt till med luftlödet.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

MrOrsh skrev:Läckert bygge Micael!

Har skickat iväg ett mejl till Elsäkerhetsverket nu, får se vad (och om! :-) ) de svarar.
Tackar MrOrsh och glöm inte att berätta vad Elsäkerhetsverket svarar.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Du behöver inte bry dig om EMC kraven, såvida du inte tänker börja sälja färdiga datorer dvs.

Det finns tom. "chassin" utan "chassi" tex. Lian Li T60B eller Antec Skeleton. Det är inte olagligt
att använda sådanna chassin...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är du säker på det?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej igen MrOrsh,

Som du märker kommer spridda skurar om olika detaljer när det gäller din låda och EMC-kraven. Det beror förmodligen på att många medlemmar gillar att tävla med och mot varandra om vem som vet mest inom ett specifikt område.

När det gäller skärmning av din låda så behöver du inte bekymmra dig så mycket. Visserligen kommer datorn i den sända ut lite radiostrålning på olika frekvenser i rummet där den står men den direktstrålning som den ger ifrån sig är så pass liten att det avtar mycket snabbt med avståndet från den.

Precis i denna stund ligger det en dator på min labbänk som skall sättas ihop till styrning av en plasma-CNC alla delar ligger helt fritt på bänken utan någon som helst skärmning och det är mycet kort sträcka till min radiomotagare som är heltäckande från drygt 1 MHz upp till 432 MHz. Vevar jag över hela spektrat finner jag till min glädje att den inte stör något alls trotts att den ligger bara 5 meter från radion samtidigt som avståndet till antennen inte heller är speciellt långt.

Sätter jag däremot in ett nätaggregat av den sämre sorten utan nätfilter så börjar det brusa rejält på en massa olika frekvensband. På 50 MHz blir det helt omöjligt att höra svaga signaler. Detta går dock utmärkt med det nätagg som sitter i nu.

Men som sagt, det skadar inte att kosta på lite extra finesser så det finns inget som hindrar dig från att klistra på folie på insidan av lådan.

En annan sak som är väl värd att tänka på är att alltid köra med ordentligt skärmade kablar för Ethernet ty dessa kablar och kontakter stör kopiöst mycket på 50 MHz om de är oskärmade.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Ja det verkar vara en hel del spridda åsikter :-)

Som det ser ut nu blir det väl ungefär som du säger. Försöker förmodligen få till någon form av jordad avskärmning inne i lådan (aluminiumfolie etc.). Better safe then sorry.

Fick meddelande från Elsäkerhetsverket att mitt mejl är vidarebefodrat så får se vad de svarar också.

Tack för tipset om Ethernet-kablar, hade faktiskt ingen aning om att de skulle vara några stora bovar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

labmaster skrev: radiomotagare som är heltäckande från drygt 1 MHz upp till 432 MHz. Vevar jag över hela spektrat finner jag till min glädje att den inte stör något alls trotts att den ligger bara 5 meter från radion samtidigt som avståndet till antennen inte heller är speciellt långt.
Nu har ju en radiomottagare ett ganska smalt band som den lyssnar på i taget och den har en demodulator. Om datorn strålar ut en ren frekvens på 100 MHz så kommer du inte att "höra" den med en mottagare, men den kommer tämligen effektivt att störa ut (tysta) en radiokanal som sänds på 100 MHz.

Ska man verifiera EMC-egenskaper så måste man köra med spektrumanalysator.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Förstod att detta skulle komma som ett brev på posten i den här vem vet mest tävlingen.

Mätning med min spectrumanalysator ger vid handen att strålningen från datorn som ligger på bordet i labbet är mycket ringa och således inte kommer att störa grannarnas radiomotagning. I synnerhet som de bara har vanliga rundradiomottagare till sitt förfogande.

Om du tycker att det är krångligt att klä insidan med alumiumfolie så kan du skippa detta och skulle det visa sig att mot förmodan Elsäkerhetsverket kommer på besök så får du på sin höjd en erinran om att du måste vidta en åtgärd. Då kan du montera ur kort, hårdiskar, moderkort samt övrig elektronik och göra det mödosamma jobbet att klistra på aluminumfolie.

Det finns med största sannolikhet betydligt fler elektroniska apparater i ditt område som stör än att just din datorlåda bli den största boven i kvarteret.
Skriv svar