Trasig plattskärm.
Re: Trasig plattskärm.
Jo jag såg det. Det var därför jag länkade till den tråden i förra inlägget. Men det framgår inte vad transistorn i fråga finns. Din var väl dessutom tvärdöd. Min startar upp någon sekund och dör sedan, eller periodvis funkar som den ska.
Det verkar inte vara det, inte så tydligt i alla fall. Den hoppar inte igång bara för att den får stå och svalna några timmar, eller dar. Den har hoppat igång när jag har öppnat för felsökning, två gånger.
Glapp, och när du felsöker så ligger den ned för att det ska vara lätt att jobba medan när den är ihopskruvad så står den upp, och/eller så gör bakstycket något mekaniskt som påverkar glappet?
Känns mer som lödningar som släppt. Kolla lödningarna i Invertersteget.
Speciellt kring transformatorerna. Ser kortet bränt ut?
Speciellt kring transformatorerna. Ser kortet bränt ut?
När en konding är på upphällningen och har allt ifrån både en lägre kapacitans som högre esr än den skall så kan den fungera som den glättningskonding i en sekund för att sedan nästa sekund när belastningen ökar inte göra det vilket gör att spänningen kan skifta friskt vilket i sin tur kan göra att skärmen stänger ner. Det är en teori men lätt att kolla med oscilloskop men ev även med en multimeter.
Det visade sig att skärmen kom igång efter ett slag och en omstart. Så Humulus teori verkar helt rätt. Efter ett tag funkade inte det heller så nu har den lagat död ett tag. Men i dag lödde jag om alla större komponenter på inverterkortet, det verkar som att det hjälpte. Men jag har inte kört de många minuter än, men det visar sig väl.