Åsktider, udda ideer för att rädda modem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fredrik79

Re: Åsktider, udda ideer för att rädda modem.

Inlägg av Fredrik79 »

Kostnadsbiten är väl egentligen inte huvudproblemet för min del. Och egentligen så är det mest tänkt som en tråd för teoretiska lösningar, mest för att tanken föll mig in och jag gillar att klura på och lära mig mer om saker. man vet aldrig när man kan tänkas ha nytta av något som egentligen var tänkt för något helt annat från början. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Batteridrivet modem

Batteridrivet 3G-modem med WLAN...
Inga kablar över huvudtaget... :-)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ok, då skulle du alltså kunna konstruera ett bättre nätaggregat i teorin jämfört med den väggvårta som normalt används.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Latens från helvetets mörka vrår och skakig förbindelse. Jättekul med SVT play..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: Batteridrivet 3G-modem med WLAN...
Inga kablar över huvudtaget... :-)
Ett sånt har jag, det ser ut såhär ;)

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Labmaster:

Den gången åskan tog ett ADSL-modem i stugan så var jag rätt glad över att det "bara" var nätverksporten på modemet och INTE nåt i servern som dog. Det var väl egentligen hugget som stucket på vilken sida av den oskärmade tp-kabeln som smällen skulle bränna sönder nåt. Nätverkskortet jag hade i servern var ett mer påkostat kort som antagligen hade lite effektivare överspänningsskydd.

Nätadaptern och modemet i övrigt överlevde (!!!), så om det ansluts till telejacket så tänds DSL-lampan efter en stund, men det är bränt runt nätverksporten och därför går det inte att prata med modemet från datorn.

Glenn: Litet borrhål in i ett skåp och modemet inne i ett skåp? Om det har fästhål för att skruvas fast så sätt det t.ex. på insidan av skåpets överkant. Lämpligtvis inte i vitrinskåpet :wink:

Nerre: Det är väl oftast bara hemförsäkringar för lägenheter som har så låg självrisk att det över huvud taget kan löna sig att ta ut ett modem på försäkringen. För villor/stugor kan självrisken vara på flera tusenlappar, såpass att det inte ens lönar sig om inte bara modemet utan även en komplett dator med extra allt blir skrot.

Blueint: Jag har lekt med tanken på det du skriver, fast istället för en robot så skulle man kunna bygga två enorma knivbrytare (säg minst en halvmeters radie eller nåt sånt för att få tillräcklig isolation). Med två brytare så kan man ha två batterier så ett laddas och ett driver modemet. (Givetvis styr man dem så att det laddade ansluts till modemet precis före man börjar växla över det urladdade till laddaren). Knivbrytarna måste såklart vara tvåpoliga, och dessutom måste de också sitta t.ex. en halvmeter från varandra, så att det inte kan slå mellan de två brytarna. En halvmeter gissade jag mig bara till nu, vet inte vad som är lagom men med såpass långt avstånd för urdragna kontakter har jag klarat mig.

En lite osäkrare variant är att bara ha en brytare och styra den efter data från någon/några åsktrackers på nätet (eller bygga egen åskväderavkännare, det är visst i teorin så enkelt att man drar ut en tillräckligt lång blanktråd utomhus och mäter spänning mot jord. I praktiken blir den tråden såklart rejält känslig för just åsksmällar...

Min nuvarande plan är att köra två fiberkonverterare för kabelnätverket mellan modemet/routern och nätverket/switcharna i stugan. Då kommer visserligen fortfarande modemet och ena fiberkonverteraren kunna gå sönder ifall det åskar hårt nog, men (om modem + ena konvertern matas på egen matning från elcentralen) så kommer åskan inte kunna slå från teleledningen till resten av stugan. Tyvärr vill mitt modem ha 18V AC (iaf enligt pdf'en, är inte i stugan just nu så jag kan inte titta IRL) så det går inte att ansluta ett blybatteri rakt av. Fiberkonvertern jag tänkt använda drivs däremot med 12V DC från ostabbad tung väggvårta, så den lär gå fint på batteri. Vet inte hur mycket effekt dessa båda kan tänkas dra tillsammans, modemet blir i alla fall ljummet vid normal drift så helt strömsnålt är det inte. Det vore intressant att räkna på hur länge det klarar sig med olika typer av blybatterier.
Skriv svar