Flickvännen behöver ett nytt projekt, behöver tips!
Re: Flickvännen behöver ett nytt projekt, behöver tips!
Klockor av alla de slag tycker jag är intressanta, nixie-klockor såväl som "blinka lysdiod"-klockor. Kanske det kan vara nåt? T.ex. En klocka med rotor och lysdioder på rotorn?
För övrigt måste det vara nice med en flickvän som delar elektronikintresset! Mina ex har mer varit "sluta lek med det där och gör nån nytta istället", typ. "Det här ÄR viktigt! Med den här kretsen kan jag koka upp vatten, utan att glömma det...typ..."
För övrigt måste det vara nice med en flickvän som delar elektronikintresset! Mina ex har mer varit "sluta lek med det där och gör nån nytta istället", typ. "Det här ÄR viktigt! Med den här kretsen kan jag koka upp vatten, utan att glömma det...typ..."

"sluta lek med det där och gör nån nytta istället", typ. - Sådant är jobbigt.. lider med dig.
Håller med dig Walle, jag hade dock "turen" att hitta en som gillar datorspel, och då inte bara sims. ^^ Hon är dock inte intresserad av elektronik, men väldigt mycket när det gäller det estetiska i tillverkning, och som sagt guldsmed till yrket. Så gravyrer och precisionsarbeten kan jag lägga på "entreprenad" 

Aha, då föreslår jag en laserbaserad doplerradar baserad på helt egen konstruktion.Båda vi läser elektroteknik så hon har ju det teoretiska men inte det praktiska.
Håller också med om klockor kan vara trevliga. En udda klocka jag såg på en bild för ett tag sen är en likt denna.
Skulle helt klart kunna tänka mig en sådan

Skulle helt klart kunna tänka mig en sådan

Ah, hon är inne på att cad:a och löda, coolers! Tips till andra så tänkte jag lite på det kit som syntjuntan har tagit fram. En liten oljudsmaskin med ljuskänsligt motstånd som man faktiskt inte löder utan syr med ledande tråd. Borde vara perfekt present för den som gillar elektronik och ljud men inte vill löda. Rätt coolt concept att sy en liten synth, eller hur?
Eller floppys som spelar den? ^^
Battlefield 1942 på floppy drives
http://www.youtube.com/watch?v=PHUBE4b2 ... re=related
Battlefield 1942 på floppy drives
http://www.youtube.com/watch?v=PHUBE4b2 ... re=related
Servo som spelar fiol? 
Hur mycket jobb vill hon lägga ner? hur högt siktar hon?

Hur mycket jobb vill hon lägga ner? hur högt siktar hon?
Hon läser ju elektroteknik så det måste väl bli något projekt på lite högre nivå än vad som föreslagits hittills bortsett från dopleradarn förstås.
En ficklampa med kraftig led och i metall för kylningen. Kan ha olika ljusstyrkor och blinkningar och kontrollerad ström till ledden. En ficklampa är användbart och bra att ge bort.
Tja, du vet ju inte om hon just fått lära sig hur en operationsförstärkare fungerar, och hur man beräknar ett bandpassfilter, eller om hon snart tar masterexamen. Grundat på inläggen verkar det vara en bit kvar till examen. Men annars håller jag med dig, i så fall borde nivån ligga så högt att majoriteten av det här forumet behöver klia sig i huvudet för att hänga med.labmaster skrev:Hon läser ju elektroteknik så det måste väl bli något projekt på lite högre nivå än vad som föreslagits hittills bortsett från dopleradarn förstås.
Poängen med halvenkla projekt typ som mitt förslag med lite logikkretsar som får dioder att blinka är att det är väl lämpligt om man vill få lite praktisk erfarenhet av att t.ex. montera komponenter på labbkort eller cadda kretskort och löda kompnenterna på kretskort.
Med nåt utan mikroprocessor och utan återkoppling så är det dessutom lättare att felsöka vad man råkat göra fel. En mikrokontroller som inte funkar är kanske inte det roligaste att köra fast på.
Och ja, både i början och även när man hållt på ett tag så gör man fel ibland.
Med nåt utan mikroprocessor och utan återkoppling så är det dessutom lättare att felsöka vad man råkat göra fel. En mikrokontroller som inte funkar är kanske inte det roligaste att köra fast på.
Och ja, både i början och även när man hållt på ett tag så gör man fel ibland.