Gammal operationsförstärkare - Någon som vet något?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Gammal operationsförstärkare - Någon som vet något?

Inlägg av nlinus »

Ättiksyra är det taskig tillgång till, men desto bättre med salpetersyra och svavelsyra - så kretskortstillverkningen och anodiseringen är tryggad i alla fall :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

funkar inte med svavelsyra eller saltsyra.

Det måste vara en torr organisk syra som ättiksyra, propion eller myrsyra som tränger in i epoxyn och bryter upp bindningar som en organisk ämne.

Finns det för mycket vatten i det så skiter det sig då dessa inte är några syror i egentlig mening när dom är torra och koncentrerade utan hydrolyseras till syra först när dom är utspädda ganska mycket med vatten och därför ställer till med så besvärliga syraskador om man får dessa på huden och inte torkar och sköljer av tid (dvs inom några sekunder).

är det för mycket vatten så kommer det också ge sig på komponenter och metaller och börja korrodera - vilket det inte gör om de är helt torra då de mer liknar som bensin...

i många fall ger organiska syror ofta värre och djupare skador än mineralsyrorna som i koncentrerad form varnar med att de bränner och gör ont nästan omedelbart, i tillräcklig utspädd form som i 1 och 10 molarlösningar knappt gör någon alls skada - ja förutom saltpetersyra som vill gulfärga fingrar mm. och svavelsyra som får byxlinningen och kallingarna att släppa och ramla ned plötsligt samt plötsliga hål i byxan ca 24 timmar efter man burit batterierna (har erfarenhet av det :oops: ) - där kan svavelsyran vara över 30% utan att det bränner på huden.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

man kan oxidera sönder epoxit med salpetersyra, så frilägger man ju IC kretsar.

men det var ett bra tips ialla fall, hur mycket vatten kan man tolerera i ättiksyran? 10 ppm , 100 ppm eller typ < 1%?
har du någon uppfattning xxargs?

fungerar det på många olika epoxis?

annars har jag vid något tillfälle försökt dela på ihoplimmade saker (epoxilim) men det går givetvis inte utan våld eller värme, typ 2-300C. epoxi är hyfsat värmeresistent också och beroende på vad man limmat så kanske det inte är möjligt.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

:) Keminördar...
Jag hade tänkt mig något så lågteknologiskt som ett skruvstäd och en bågfil alternativt ett stämjärn att "sprätta upp" modulen med.
För min del spelar det ingen roll om innehållet blir skadat. Man kan nog se ungefär hur den är uppbyggd genom att såga itu den med en
bågfil i några lämpligt valda snitt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skulle tro att den jag fick tag på hade någon % vatten då det sakta korroderade på metalldelarna efter någon månad.

prova att droppa konc. ättika på en klar epoxyyta och ser du att ytan under börja tjockna och liksom suger i sig ättikan så kan det fungera för att lösa upp.

sedan beror det också på vad för fyllningsmedel mm som är i massan - i mitt fall när det svällde så påminde det om lös suddgummi som liksom sprack sönder hela tiden och var lätt att bryta bort med en mejsel eller dyligt - men inga oskyddade fingrar där!. Det bildade också enorma mängder av det här 'suddgummit', typ 10 ggr volymen man vill ta bort - så det gäller att ha extra kons. ättiksyra att fylla på allt efter.

jag lät "gummiavskrapet" ligga i en hink full av vatten för att dra ut syran igen och det hela krympte ned igen innan den silades ifrån och fick hamna i brännbart medans vattnet med kraftigt utspädda ättikan fick gå i avloppet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En ren gissning är väl att om "hundra år" blir det vintagevärde i de där klumparna, åtminstone om de använts i några dyra mixerbord som nån kan få för sig att renovera för att få "det rätta nn-soundet" (sätt in valfritt band, skivbolag eller valfri studio istället för nn). Kanske lika bra att spara som de är? :wink:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag hade ebajat dessa. finns alltid någon som vill ha dessa av outgrundliga skäl.
Dusty Circuit

Inlägg av Dusty Circuit »

Jag tycker det är lite synd att sabba den. Det kommer vara svårt att få isär den om den är pottad/gjuten utan att skada innanmätet. Bygg något kul av den istället :)

Troligtvis ser den ut ungefär såhär inuti:
JE-990_prototype_small.jpg
(Lånad bild)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Sveriges Radio beställde egna OP-ampar nån gång på 70-talet och jag har ett gäng av dessa, ska tydligen vara bra för sin tid. De är 40x40x10mm med metallskal och jag tror inte de är gjutna. Kallades SR500. SR hade även specialbeställda trafos från Lundahl, SR501 och 502. Det fanns och visioner pengar i broadcastvärlden på den tiden!
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Såg att man diskuterade dessa i något forum, och de är tydligen inte skitenkla att få tag på, så man kanske skulle hålla på dem.
Sen så gör jag mig gärna av med ett par om någon hade något kul projekt.

Kanske skulle koppla upp ett par och se vad de går för iaf. :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det finns nästan inga bilder på hur de ser ut inuti(av konkurrensskäl kanske?).
Nexus opamp.jpg
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Bumpar en gammal tråd...

Kom på att jag skulle testa dessa idag så jag kopplade upp en på en labbplatta. Verkar bete sig bra precis som en modern opamp, fast den har väl inte så imponerande prestanda. En angiven slew rate på (vadvardetnu) ~1.5V/µs.
Monterade upp en till på labbplattan och trådade in mig på en av opamparna i min D/A-omvandlare till stereon. Blev faktiskt förvånad över ljudkvalitén måste jag säga!
Trots allt så märktes det rätt tydligt att dessa inte riktigt presterar som moderna grejer - vilket man kanske inte borde bli förvånad över. Ljudet kändes vassare och inte alls lika behagligt som med de OPA2134 jag normalt kör i den.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur stark % ättiksyra behövs för att fräta upp epoxy?

Ett sätt för att se hur den ser ut innuti. Ta med den till veterinären och "fota" två sidor i 90° vinkel.

Märks att utvecklingen gått frammåt..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ta med den till Antikrundan när de kommer på besök i hemtrakterna.
Kanske är guldpris på sånna prylar.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

blueint skrev:Hur stark % ättiksyra behövs för att fräta upp epoxy?

Ett sätt för att se hur den ser ut innuti. Ta med den till veterinären och "fota" två sidor i 90° vinkel.

Märks att utvecklingen gått frammåt..

Det var en som muta sin tandläkare o köra operation x-ray på en inbakad epoxi historia
Skriv svar