PIC32: Använda interna klockan i 80MHz?
- Zajber
- Kontakt:
Re: PIC32: Använda interna klockan i 80MHz?
Vi har inga debug-headers på lager så vi har kört den gamle vanliga stiftlisten på kortet.
Detta har då gjort att vi måste köra med en adapter mellan ICD3:ans korta debugkabel och stiftlisten. Alltså en extra bit på ca 10cm.
Allt detta enligt principen "Man tager vad man hittar i elektronikåtervinningen"
Detta har då gjort att vi måste köra med en adapter mellan ICD3:ans korta debugkabel och stiftlisten. Alltså en extra bit på ca 10cm.
Allt detta enligt principen "Man tager vad man hittar i elektronikåtervinningen"
Vi kör i 80MHz, dock med kristall, samt 1m flatkabel (telefonkabel, typ) till ICD3an utan problem.
- Zajber
- Kontakt:
Ni kanske hade tur med reflektionerna och inte vi.
Men 40MHz duger gott och väl åt oss. Så vi kör detta nu tills vi kör fast på nästa punkt.
Vilket just nu är i2c.
Men 40MHz duger gott och väl åt oss. Så vi kör detta nu tills vi kör fast på nästa punkt.
Vilket just nu är i2c.

Jag vet vilka bitar jag ska välja för att styra COSC men dessa återfinnes ej i config-manualen för C32
Jodå det gör de, mycket tydligt också, i avsnitt 6, sidan 6.
Processorns klocka har inget med ICD att göra, och påverkas inte.
Har ni problerm, så beror de på andra saker.
- Zajber
- Kontakt:
I config-manualen för C32 finns det inget kapitel 6.
Jag vet precis vilka bitar som ska sättas om man läser databladet för denna pic.
FRCPLL sätter COSC i config-parametrarna har jag lurat fram men detta funkar endast då hastigheten ligger nånstans i närheten av 40MHz och neråt. Går jag för högt i frekvensen tappar ICDan kontakten med kortet och det går inte heller att starta från programmeringsläget.
Jag har ingen koll på hur ICD-kommunikationen funkar egentligen men i designmanualen står det klart och tydligt att minimera kabellängder mellan ICD och kort.
Jag vet precis vilka bitar som ska sättas om man läser databladet för denna pic.
FRCPLL sätter COSC i config-parametrarna har jag lurat fram men detta funkar endast då hastigheten ligger nånstans i närheten av 40MHz och neråt. Går jag för högt i frekvensen tappar ICDan kontakten med kortet och det går inte heller att starta från programmeringsläget.
Jag har ingen koll på hur ICD-kommunikationen funkar egentligen men i designmanualen står det klart och tydligt att minimera kabellängder mellan ICD och kort.
ICD'n har inget med processorns klockhastighet att göra, vad menar du med "config-manualen" mig veterligen finns ingen sådan, enbart datablad och refernsmanualen.
- Zajber
- Kontakt:
I MPLAB väljer du "Topics" i Help menyn där har du ett dokument för alla PIC32:ors configinställningar som heter "PIC32MX Config Settings". Mycket användbart.
Lita inte på de dokumenten i MPLAB, många är direkt felaktiga, de flesta o-kompletta, innehållet varierar mellan versionerna, vilket är fullständigt hopplöst, använd processordokumentationen istället.
Appropå det där med kabel till ICD'n.
Vi kör med en microUSB-kontakt som debugheader, samt en 6-polig flatkabel med en RJ-kontakt i andra ändan.
Längden är runt en meter, vi har inga problem med det.
Kör även med en 5-m usb-kabel mellan dator och ICD'n.
Vi kör med en microUSB-kontakt som debugheader, samt en 6-polig flatkabel med en RJ-kontakt i andra ändan.
Längden är runt en meter, vi har inga problem med det.
Kör även med en 5-m usb-kabel mellan dator och ICD'n.