Felsök substeg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsök substeg

Inlägg av Nerre »

Bara för att vara säker på att du gjorde rätt: När du mätte spänningen över kondingarna i AC-läge, satt de kvar i nätdelen med nätdelen påslagen? Eller mätte du efter att du tagit loss dem? (0 V på 200 mV-läget skulle innebära ett rippel på mindre än 1 mV och det låter inte så sannolikt.)

Du ska INTE mäta över lossade kondingar, du skall mäta över dem när de är "i drift", för att se hur mycket spänningen över dem varierar (det är ripplet). Mäter du i DC kommer du inte att hinna se ripplet (eftersom det är så pass hög frekvens), mäter du i AC så kommer du bara att mäta ripplet (vilket är det intressanta) men inte själva arbetsspänningen.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Provat ELFA men utan resultat, får leta vidare.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Jag mätte dom lösa, de va så jag trodde jag skulle göra haha. får göra en ny mätning när dom är på plats igen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

Kolla närmare på Jamicon LPW103M2AQ70VMW art.nr 67-545-84 hos ELFA.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Tack! 10000uF blir ju 10mF!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

Glöm inte kolla de mekaniska måtten också då aluminium elektrolytkondensatorer blivit allt mindre genom åren.
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsök substeg

Inlägg av Nerre »

Ja, det är lite besvärligt att nästan alla ersättare man hittar när man letar är för små...:)

Ok, om yttermåtten är mindre gör det ju inget, problemet är att hitta grejer med rätt benavstånd...
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Felsök substeg

Inlägg av kimmen »

Nerre skrev:Bara för att vara säker på att du gjorde rätt: När du mätte spänningen över kondingarna i AC-läge, satt de kvar i nätdelen med nätdelen påslagen? Eller mätte du efter att du tagit loss dem? (0 V på 200 mV-läget skulle innebära ett rippel på mindre än 1 mV och det låter inte så sannolikt.)
Nu var det ju inte det, men värt att tänka på är att många billiga multimetrar bara använder en halvvågslikriktare utan AC-koppling på AC-området. Som exempel ger då ett 9V-batteri utslaget 20 V kopplat åt ena hållet eller 0 V kopplad åt andra hållet på AC-området. Eller i det här fallet skulle utslaget kunna bli c:a 150 V på en 70 V DC-matning åt ena hållet. Åt andra hållet skulle utslaget bli 0 V, oavsett mängden rippel!

Förutom det finns det minst tre andra vanliga sätt, t.ex. AC-koppling med halvvågslikriktare, AC-koppling med helvågslikriktare och AC-koppling med RMS-detektor. För sinus utan DC-offset visar alla sorterna lika, men för andra vågformer blir det olika.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Då har jag mätt igen när den är i drift.

C19: 21,5V AC läge
C18: Någon mV AC läge
Nerre
Inlägg: 27517
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsök substeg

Inlägg av Nerre »

Låter med andra ord som C19 är död.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Tack för all hjälp! Då tar jag och beställer 2 st nya 100 voltare och även motstånden som gått varma.
led-zep
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 maj 2012, 14:07:39

Re: Felsök substeg

Inlägg av led-zep »

Vad är bäst? metallfilms eller metalloxidskiktsmotstånd?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7262
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Felsök substeg

Inlägg av psynoise »

R40 och R41 fungerar nog närmst som urladdning till glättringskondensatorerna. Dessa är nog inte särskilt kritiska, välj det som är billigast om minst 2 W.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsök substeg

Inlägg av MiaM »

Mät på motstånden, om de är hela så är de hela även om de är missfärgade. Även om de bara kostar ett par kronor att köpa så lär risken att de pajar inte vara större nu än när de var nya om de fortfarande har rätt värde.

*gissar*
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Felsök substeg

Inlägg av SM7CZR »

SM7CZR skrev:
Kontrollera även likriktarbryggan och de båda elektrolyterna C18 & C19 om det är stor skillnad på de båda spänningsvärdena.
Hur var det egentligen med likriktarbryggan? Var alla fyra dioderna OK där?
Skriv svar