Liten svarv köp.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fisksmisk Ola

Re: Liten svarv köp.

Inlägg av Fisksmisk Ola »

Ok!
Kul att kunna hjälpa till lite.
Ska bli kul att höra vad du har att säga om den. :)
Har funderat lite på att köpa en "frästillsats" till min svarv. Dvs en sån som är till för Sieg-svarvarna.
Den är väl ganska långt från en ersättare till fräs men kul att testa.
Köpte du från arceurotrade?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ragge83, skriv väldigt gärna här om vad du tycker om den, vad det kostade totalt etc. Jag funderar själv på en (sedan läänge...)

Fisksmisk Ola, även jag tackar för råden!
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag har både Verktygsstallets minsta svarv och en Emco Compact 8, jag kan påstå att Emco:n är ett MYCKET bättre köp för den lilla extrapengen.

Digital varvräknare är inget man behöver, den hackar i lägre farter och spinner på fint i högre varvtal så är det inte vad du vill ha egentligen och gör svarvupplevelsen mindre mysig.
Fisksmisk Ola

Inlägg av Fisksmisk Ola »

Ragge, John: Kul att ni uppskattar mitt inlägg. :)

Mattias:
Kul att ha två och kunna jämföra! :)

Är det en sånhär? http://www.emcomachinetools.co.uk/Enter ... ductNumber
Hittade inte någon webbshop som hade den i sverige men http://www.cencema.se/default.php?alt=produkter verkar sälja Emco-maskiner så jag gissar att de kan fixa.
Hur och var köpte du din svarv och vad kostade den?

Jag har märkt att man vid lägre varv ibland kan få en ganska grov yta men det känns nästan som att det är för att man träffar maskinens resonansfrekvens, mitt recept för att fixa det är att skruva upp hastigheten lite.

Är en novis vad gäller svarvning så jag tycker att det är väldigt intressant att få höra dina åsikter. Har du gjort några särskilda justeringar eller ändringar som du tycker varit särskilt bra.
Själv började jag ställa in sliderna häromdagen då jag märkte att de glappade lite, är inte riktigt klar med det än och har inte provkört ordentligt så jag får väl se hur det blir.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Jag köpte min Compact 8, begagnad via blocket, den var i gott skick när jag köpte den, dock saknades tillbehör.
Den är gul vilket indikerar en äldre årsmodell men funktionen är densamma.

Jag tycker Compacten passar till i stort sett alla jobb jag har här i verkstaden, den lilla svarven får stå som manuell fräs med ett vertikelbord jag köpt på ebay, småjobb och så.

Upplevelsen blir så mycket bättre om allt är väl injusterat och maskinen gör som man säger och styvheten är tillräcklig för det material man jobbar i.

Mitt tips till dig är att jobba med den du har i ett tag och byt upp dig senare så du slipper göra misstag som kan bli kostsamma på en dyrare begagnad maskin.
Skriv svar