Hitta CAD-modeller mek -lätt, elektronik -svårt. Varför?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hitta CAD-modeller mek -lätt, elektronik -svårt. Varför?

Inlägg av TomasL »

JonasP skrev:Till att börja med har jag ju inte arbetet professionellt med elektronik-CAD men däremot med mekanik-CAD så det kanske är så att jag har fel program eller inte rätt väg in till leverantörerna som gör att jag inte får tillgång till det som finns? Det var ju för att förstå det som jag skapade tråden.

Limpan4all, menar du att det är komponenttillverkarna som inte tycker att det är lönt att supporta "billiga" CAD-system eller är det tillverkarna av de dyra systemen som levererar med modeller till de systemen?
Har nog inte med det att göra överhuvudtaget, De stora EDA-systemen har ofta en bibliotekstjänst knuten, där man med någon dags fördröjning kan få komponenter skapade.
Det handlar mer om att det är så enkelt att skapa komponenterna, och när det gäller schema delen så vill ofta konstruktören ha sitt "eget" utförande på symbolen.
Att inte komponenttillverkarna tillhandahåller symboler och layout beror på att behovet inte finns.
JonasP skrev: Hur fungerar det när man tar fram 3D-modeller på kompletta bestyckade kretskort? Jag har sett flera här visa såna bilder. Sitter man och ritar alla komponenter i 3D då också? Standardkomponenter som motstånd och IC-kretsar är ju enkelt men när man kommer till t.ex. strömbrytare och kontaktdon så är ju deras utseenden inte standardiserade.
Personligen så importerar jag kortet i Inventor och skapar 3-D modellen där, eftersom den ändå skall in i nått annat jag skapat i Inventor.
Det finns mängder av 3-D modeller att tillgå av i stort sett alla komponenter, kontaktdon, brytare osv får jag från komponenttillverkaren i fråga.
Antingen kan man tanka ned en step-fil direkt från hemsidan, eller också får man eposta dem om den.
Skriv svar