Hur få av "omöjligt" remhjul?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Hur få av "omöjligt" remhjul?

Inlägg av X-IL »

Skit, det fanns gänga mellan stoppskruven och ytterkant. Klantarsel... Nåja...
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Dum fråga NU men var det två delar, dvs var inte axel och hjul gjorda i ett stycke? Ibland kan det vara svårt att se...

Jag brukar låta avdragaren sitta i spänn så hårt jag vågar, medan 5-56 och gör sitt. Ibland har jag dragit åt avdragaren och låtit den sitta, sparyat på 5-56 ett par ggr om dagen och efter några dagar så har det släppt....
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

X-IL skrev:Skit, det fanns gänga mellan stoppskruven och ytterkant. Klantarsel... Nåja...
Nä, det låter mer som en jävla Kalle Anka-konstruktion. En cylinder + plan som positionerar hjulet + en mutter utanför som låser hade varigt vettigare.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Janaf, det var inte en del, det gick plättlätt att gänga ur den avbrutna stumpen nu ikväll. Jag är klantig helt enkelt.

Hur som helst, nu hade jag sönder det. Men, limmet verkar hålla, jag provkörde med drivning på chucken och allt ikväll. Dock lyckades jag på något vis böja wiren för mycket så det den vek sig runt sig själv och sen var det inte länge innan den gick av. Irriterande. Men det ger hopp att jag på något vis kan använda den i framtiden igen.

Man lär sig något nytt varje dag. Nu får jag försöka fa tag i wire som är tillräckligt grov, hastighetsmätarwire borde funka. Det är bara den flytande anslutningen mot drivhjulet som måste fixas om jag hittar lämplig wire, endera får jag skarva på nåt bra sätt eller fundera ut någon annan lösning. Undrar om jag inte har en bit hastighetsmätarwire liggande?

Nej nu kan vi glömma denna tråden. Återkommer väl i den andra tråden om jag fixar nåt mer med den.
Och just ja, slipskivorna skulle ha 16mm centrumhål och 12,7 tjocklek, standard var visst tvärtom...
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

X-IL skrev:Skit, det fanns gänga mellan stoppskruven och ytterkant. Klantarsel... Nåja...
OK, nu förstår jag.

Jag kan ha ett par oanvända slipskivor med 32mm hål. 175mm diameter, bredd 20mm. Korn typ 40 och 80. Skivorna har plastbussning för centreringen. Kan dom vara användbara? Du får göra bussningar 32-16 mm alltså. Kollar i morgon...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

175 och 20 är tyvärr för stort båda två, men tack för erbjudandet.
Skriv svar