Självsvängning borde synas på en multimeter ställd på AC volt. Om det fortsätter att självsvänga även med volymen nere på noll så borde det synas med mätning direkt. Om det däremot bara självsvänger när du har visst ljud på så får du kanske bygga ett enkelt högpassfilter på 10-20kHz före multimetern.
De där axiella elektrolyterna med blå plastfilm (Philips?) har vad jag förstått i princip evigt liv.
Jag brukar spara gamla kretskort med den sortens elektrolyter och använda som reservdelar för att laga klart nyare prylar
Jag kanske kan tänkas ha en såndär lampa. Jag lovar inget och ber dessutom om påminnelser kanske en gång varannan vecka, eftersom lampsamlingen finns i stugan där jag inte är nu och jag glömmer nästan alltid bort vad jag lovat att göra i stugan när jag väl är där... Jag har en samling lampor som tillhört en radio-tv-verkstad som lades ner för ca 20 år sen, så det finns viss chans att nån åtminstone snarlik lampa finns.
Om du kan acceptera att allt inte blir riktigt orginal så är kanske en lysdiod och 1-2 motstånd en bra idé?
Den suspekta potentiometern till basreglaget kanske kan hänga ihop med eventuell självsvängning, i form av att glappkontakt kan göra en ingång flytande? Kanske långsökt men det är nog en bra idé att åtgärda glapp/oxid först.