Effektreglering av 8 kW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61

Re: Effektreglering av 8 kW

Inlägg av Olle61 »

Jag har några:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =37-448-93

230 svenska inklusive frakt?

Tänk på att dessa halvledarreläer måste monteras på kylfläns eller liknande.
Till och frånslag sker i nollgenomgången så det blir inga störningsproblem.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Funkar inte alls med 600 volt transientbegränsning, toppspänningen från 400 VAC är ju i häradet 600 volt.

Protte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Funkar inte alls med...

Nej, självklart gör det inte det, jag tror ingen påstår det heller.

> CAT II, CAT III....

Verkar ha med kompletta "instrument" att göra.
Inte enskilda komponenter.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

CAT II, CAT III o.s.v. har mer att göra med transienter man kan räkna med finns i elinstallationen. Transienter från åskväder är inte ovanliga om man har luftledningar. Dessa är som störst vid inkommande ledning och minskar längre ut i byggnaden.

Överspänningskategori IV är vid inkommande ledning och gäller t.ex. elmätare och fjärravläsning av elmätare och liknande utrustning.

Överspänningskategori III gäller för delar som är integrerade i byggnadens ledningar såsom säkringsskåp, vägguttag och liknande.

Överspänningskategori II gäller sådant som man pluggar in i vägguttagen eller permament anslutna prylar som ansluts till ledningarna i byggnadsinstallationen.
Tjomme

Inlägg av Tjomme »

Om inte 600V räcker för drift på ett vanligt 400V trefasuttag lär det behövas ganska dyra grejer. Eller?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis som ronnylov säger är det, det där med CAT kommer från IEC 60664-1.

Det är ganska få apparatstandarder som använder det eftersom de flesta apparater bara är konstruerade för att befinna sig på ett ställe i elinstallationen. Ett stort undantag är mätinstrument, för sådana är det alltså krav på att tillverkaren specificerar vilken CAT som instrumentet är gjort för. Det är därför den mesta info man hittar handlar om IEC 61010-1, standarden för mät-, styr- och laboratorieutrustning.

En multimeter för 1000 V CAT I har mycket kortare isolationsavstånd än en som är för 1000 V CAT IV. Jag har inte kraven i huvudet men jag tror att 1000 V CAT IV har mer än dubbelt så höga krav på luftavstånd än 1000 V CAT I. (Å andra sidan är 1000 V CAT I en spänning som man normalt bara hittar ett stickproppsanslutet högspänningsaggregat, man brukar säga att det krävs minst en trafo med jordad skärm eller nån form av transientskydd för att sänka CAT ett steg. Och eftersom det är CAT II i vägguttaget så får man CAT II om man bara likriktar och filtrerar nätspänning.)

Jag har för mig att 300 V CAT III har ungefär samma isolationskrav som 600 V CAT II. (Jag jobbar inte med IEC 61010-1 längre så jag har glömt bort en del.)

En dator är normalt bara ansluten med stickpropp, alltså har IEC 60950, standarden för IT-utrustning, sina krav baserat på CAT II utan att behöva blanda in att det är CAT II (har apparaten stickpropp så kan den inte anslutas till delar av elnätet som är CAT III eller CAT IV).

Sen bör det väl påpekas att vilken transientnivå man kan förvänta sig vid en viss CAT inte bara beror på CAT utan även den nominella spänningen. För 230 V CAT II har man en högre transientnivå än för ex. 120 V CAT II.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

prototypen skrev:Funkar inte alls med 600 volt transientbegränsning, toppspänningen från 400 VAC är ju i häradet 600 volt.

Protte
Olle61:s eller sodjans?

Olle61:s är ju 660VAC-varianten som tål upp till 1200V pk.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, så då är vi överens om att CAT I/II/III/IV inte har ett smack
med komponenter som t.ex ett SSR att göra !? Och i så fall,
vad var poängen med just det ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, en apparat som ansluts med stickpropp måste klara de transientnivåer som finns i CAT II. Om man bygger en dator så ställs isolationkraven i IEC 60950, och där har man räknat med CAT II. De krav på luftavstånd, krypavstånd och spänningshållfasthet som finns där bygger alltså på att en dator används i CAT II.

Som jag skrev är det IEC 60664 som har de här definitionerna på installationskategori, den standarden är det tänkt att de som tar fram andra standarder ska använda för att räkna ut vilka isolationskrav som skall ställas. Det är därför det inte är så många andra standarder som nämner installationskategori, de förutsätter en viss miniminivå bara.

Men jag förstår inte riktigt varför de specar 600 V transientnivå på det där, de skriver ju samtidigt att det klarar 4000 V isolationsspänning. Däremot står det inget om luft/krypavstånd, det är främst luftavståndet som påverkas av transientnivån.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Isolation" är väl (i princip) mellan in och ut och
"transienter" är väl på 230V linan i sig?

Transister finns det andra sett att gardera sig mot utan att
en specific enskild komponent behöver uppfylla samma spec
som ett färdigt "instrument".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, transienter förkommer mellan fas/nolla och jord. Det är därför de påverkar isolationskraven.

Som sagt var, den färdiga apparaten har isolationskrav som är baserade på den installationskategori som standardiseringskommittén ansåg är "normal" för den typen av apparat. Så även om man som konstruktör kanske inte behöver bry sig om installationskategorin utan bara kraven i standarden, så är det installationskategorin som ligger bakom kraven i standarden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, vi lägger ner, du fattar i alla fall inte... :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är nog du som inte fattar:)

Får försöka stolpa upp det.

IEC 60664, Insulation coordination for equipment within low-voltage systems, är ett dokument som beskriver förväntade transientnivåer (mellan elnätet och jord) på olika ställen i elnätet.

IEC 60664 definierar installationskategorierna, CAT I - CAT IV.

IEC 60664 är ingen produktstandard, det är alltså inga produkter (komponenter är också produkter:-) som normalt sett behöver uppfylla den standarden, tanken med standarden är att den skall vara till ledning för när andra standarder tas fram.

De som t.ex. tog fram standarden för IT-utrustning, IEC 60950, tittade alltså i IEC 60664 när de skulle komma fram till vilka isolationskrav som skall ställas på IT-utrustning. De utgick då från att IT-utrustning normalt är stickproppsansluten, alltså utgår alla isolationskrav i IEC 60950 från CAT II.

Det innebär att komponenter som används i IT-utrustning måste uppfylla "kraven för CAT II" eftersom de är de som man har utgått från i IEC 60950. Men det står inte uttryckligen i IEC 60950 att de kraven är för CAT II, men jämför man med siffrorna i IEC 60664 så ser man att så är fallet.

Visst kan transientnivån regleras på olika sätt, jag förstår att du tänker på comgap, varistorer och liknande. Problemet är att man måste ha hänsyn till att det kan bli fel i en sådan komponent. Brinner en varistor till avbrott så slutar den fungera. Det är inget som märks vid normal användning, alltså kan man inte använda en sån lösning till att "sänka installationskategorin" eftersom isolationskraven handlar om säkerhet. Tillät man en varistor för att sänka installationskategori så skulle ju produkten bli farlig om varistorn gick sönder och det är inte acceptabelt (eftersom det inte märks förrän det så att säga är för sent, det finns ju ingen felindikering).

För ställen där det inte handlar om säkerhetsmässig installation kan man använda sånt, t.ex. för att skydda reläkontakter. Om en sån varistor brinner till avbrott så är det värsta som händer att relät brinner fast eller brinner sönder, och det innebär ofta ingen fara för människor eller egendom. Då är det ok med varistor.

Det krävs alltså lite tyngre lösningar för att sänka installationskategorin så att den behålls på samma nivå även vid felfall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jaha.
Jag fattar fortfarande inte vad det har med ett standard SSR att göra.
Är den specad på ett sätt så att den inte får säljas? D.v.s mina Crydom.
Är det över huvudtaget något problem med dom ur just denna synvinkel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

8kW vid 400V betyder 4,6kW vid 230V. Alltså kan lösningen vara att koppla mellan en fas och noll.

Om det däremot gäller om att klämma maximalt med effekt ut (16A * 400V = 6,4kW) blir det lite knepigt. Rent praktisk borde det vara så att man kunde sänka spänningen till 320V, det ville ge just 16A. Ska man göra det med en transformator blir det en i herrstorlek... Det borde gå att göra med en transformator som kan ge ut 80V, 16A. Vid att mata den i motfas kan man dra av den del av spänningen och ändå släppa störningar.

Det blir en "liten ynka" 1,28kW transformator.

En dimmerlösning borde gå att få till, helst då med en duty cycle på 80%. En cykeltid på kanske 1 sek. borde göra susen.
Skriv svar