Jag skulle rekommendera:
CPU: en I5 eller i7 med quad-core på minst 3 ghz
Moderkort: ett kort med minst 2 usb 3-portar, 6bg/s sata, SLI (kommer till den punkten) I övrigt beror det ju på om ni behöver firewire eller andra special.
Hårddiskar: Gillar både mina Western digital Black + blue. Kan inte säga att jag märker massiv skillnad på dem dock.
Minnen: 8 Gb Corsair kan aldrig gå fel.

Låda: Fractal design... helt underbara. har en Black pearl själv, snygg, tyst, bra. inte speciellt dyra heller. Visst, den ser inte ut som om det bor 18 aliens i den, men jag gillar designen, och enkel att bygga i.
Grafikkort: 560GTX. 580 är något snabbare, men så mycket dyrare att det är bättre att köra på ett 560, och stoppa i ett till och köra SLI när det inte räcker längre, plus att de garanterat är rätt billiga vid det laget. Kan varmt rekommendera Gigabytes fabriksöverklockade varianter med windforce-kylning. mitt 460GTX är fabriksöverklockat, 32 grader idle, 48 grader när jag spelar.
PSU: en Corsair 650w räcker, men går du på min linje och förbereder för att sätta i ett till kort och köra SLI, så skadar det inte att ta till lite mer.
SSD: Blir snabbt, men tycker personligen inte att de är värda priset ännu.
det här kommer du under 10000 med (går nog att få ihop runt 8-9000 på dustin home), och blir ganska enkelt att uppgradera. Visst, en dator för 20000 kommer självklart att vara fantastisk längre. men jag har svårt att motivera den typen av köp. Jag satsar alltid på det som ger mest för pengarna i datorväg, och just nu är det något i stil med det jag presenterat här.

Edit: Bygger även 5-6 datorer om året till släkt och vänner etc, Komplett är riktigt bra, likaså dustin (föredrar dustin pga 50 kr frakt, även om du nu råkar ha med en 12 kg tung låda)