Vilken speldator är prisvärd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik79

Re: Vilken speldator är prisvärd

Inlägg av Fredrik79 »

Jobbar som programmerare/it-tekniker och spelar en hel del, så vill påstå att jag har hyfsad koll. :)

Jag skulle rekommendera:
CPU: en I5 eller i7 med quad-core på minst 3 ghz
Moderkort: ett kort med minst 2 usb 3-portar, 6bg/s sata, SLI (kommer till den punkten) I övrigt beror det ju på om ni behöver firewire eller andra special.
Hårddiskar: Gillar både mina Western digital Black + blue. Kan inte säga att jag märker massiv skillnad på dem dock.
Minnen: 8 Gb Corsair kan aldrig gå fel. :P
Låda: Fractal design... helt underbara. har en Black pearl själv, snygg, tyst, bra. inte speciellt dyra heller. Visst, den ser inte ut som om det bor 18 aliens i den, men jag gillar designen, och enkel att bygga i.
Grafikkort: 560GTX. 580 är något snabbare, men så mycket dyrare att det är bättre att köra på ett 560, och stoppa i ett till och köra SLI när det inte räcker längre, plus att de garanterat är rätt billiga vid det laget. Kan varmt rekommendera Gigabytes fabriksöverklockade varianter med windforce-kylning. mitt 460GTX är fabriksöverklockat, 32 grader idle, 48 grader när jag spelar.
PSU: en Corsair 650w räcker, men går du på min linje och förbereder för att sätta i ett till kort och köra SLI, så skadar det inte att ta till lite mer.
SSD: Blir snabbt, men tycker personligen inte att de är värda priset ännu.

det här kommer du under 10000 med (går nog att få ihop runt 8-9000 på dustin home), och blir ganska enkelt att uppgradera. Visst, en dator för 20000 kommer självklart att vara fantastisk längre. men jag har svårt att motivera den typen av köp. Jag satsar alltid på det som ger mest för pengarna i datorväg, och just nu är det något i stil med det jag presenterat här. :)

Edit: Bygger även 5-6 datorer om året till släkt och vänner etc, Komplett är riktigt bra, likaså dustin (föredrar dustin pga 50 kr frakt, även om du nu råkar ha med en 12 kg tung låda)
Senast redigerad av Fredrik79 3 april 2012, 22:13:48, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Är komplett ett bra företag att handla av.

Har handlat 6-7 gånger utan problem.
Bra service också.

> Kommer inte att bygga dator, blir det problem så fixar jag det inte.

Jag har handlat 4-5 "PC-i-delar", så får grabberna göra lite skruvande också.
Allt är testat och garanterat att fungera tillsammans av Komplett.

Men 17-papp för en dator *idag*, herre jävlar! Senaste maskinen till en av
grabberna kostade väl ca 10-12' och det finns så vitt jag vet inget som han inte
kan köra. Det var för 1-2 år sedan och priserna har väl inte stigit sedan dess.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Själv tycker jag SSD är den viktigaste komponenten i datorn (fast jag spelar aldrig spel heller).
För spel är det först och främst grafikkortet som påverkar prestandan i kombination med en bra processor.
Men Core i5 räcker och blir över.

Kolla prestandaindex och jämför priser på prisjakt så hittar du prisvärt grafikkort:
http://www.sweclockers.com/recension/15 ... 8#pagehead
Nvidia GTX 570 skulle nog kunna vara ganska lagom. Eller kanske Radeon HD 7870 om man vill ha mer prestanda per watt.

Skulle tro att man kan få en hyfsad speldator för runt 10000 -12000 kr.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har också baserat de senaste speldatorerna på senare i5 samt SSD för os och en extra disk för lagring.

i7 om man har lite extra pengar man vill slanta in.
raxxo

Inlägg av raxxo »

Ok, jag hade köpt denna dator från inet då de år på år blir valda till "Årets Datorbutik" av Sweclockers...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1573730/2012-03-07

lite beroende på dina barns krav så hade jag kanske bytt ut grafikkortet mot ett Geforce GTX570 för att få ner priset... BF3 tenderar att köra i taket på grafikkort med 1GB minne då BF3 har riktigt tunga texturer... kör själv med ett 570 från EVGA som dock låter lite väl mycket för min smak.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag planerar även jag att köpa en ny dator, och jag skulle säga att det är dumt att nöja sig med något klenare än ett GTX680 (nvidias senaste kort, som presterar riktigt bra).

Raxxos kit verkar bra, och jag hade köpt ungefär detdär om jag skulle göra det själv.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Ingen tvekan om att 680 är ett bra kort. c.a dubbelt så snabbt som ett 560 GTX, men också mer än dubbelt så dyrt, 2 st 560 GTX = 3600 kr, 1 680GTX = 4500 kr för ungefär samma hastighet.

Mer värme och psu-last med 560-korten dock, och nackdelen dock med att förlita sig på SLI är ju att det inte alltid finns bra stöd. Men är väl mer jag som snålar och inte gillar att köpa toppen av high-end vid release då jag inte tycker det är prisvärt. Gjorde ett sådant köp när 7800GTX kom, fantastiskt kort då, men i efterhand är det tveksamt om det var värt 5000 kr, men det är upp till plånboken. Kör du på ett sånt kort så har du ju plats för ett till sen med ett SLI-moderkort.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Man får å andra sidan halva effektförbrukningen och just som du säger man "slipper" SLI. Om jag inte missminner mig så har GTX680 ett par HW-features som inte finns i 500-serien.

Det är alltid dumt att köpa grafikkort, de blir förlegade medans de är på väg till en =)
Men jo, man bör vänta någon månad till när priserna pressats lite och de större tillverkarna lanserat sina modeller med häftigare kylning (oftast betydligt tystare).

Förresten så heter de GTX(NNN) idag och inte (NNN)GTX =)
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Sant med namnet, lite för morgontrött idag. :)

Jo, en dator är väl en av få investeringar som är värre än en bil i värdeminskning, nya hardware features är bra, men om det inte gäller pixel/vertex shaders eller directX-version känns det som att det inte är så kritiskt så att säga. Men absolut, är inte ekonomin ett problem är det ingen tvekan. :)

Edit: LAN här på skolan där jag jobbar idag, en elev med Asus Rampage-moderkort för 3500 kr, dreglar gör man, men för mycket pengar för mitt tänk. ^^
raxxo

Inlägg av raxxo »

Ja det är sant som du skriver Fredrik... men... just BF3 äter grafikminne som sagt och 560 har "bara" en gigabyte ram... samt att om du skall köra SLI så får du mängder med andra problem (microstuttering) som är SLI/Crossfire-specifika...

så tipset om man skall köra SLI är att köra 3-WAY SLI vilket minskar problemet, något som dock inte går att göra med ett 560 då det bara har en SLI-kontakt medans t.ex. 570 har två vilket möjliggör 3-WAY SLI.

Men då snackar vi BETYDLIGT dyrare system och mycket hög strömförbrukning vilket nog kräver ett 1000W+ Nätagg.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Core I7 och ett bra Nvidiakort + 8 gb ramminne så klarar du dig mycket långt protte.

Av egna sorliga erfarenheter, skaffa aldrig någonsin ett ATI grafikkort, själva grafikkortet kan vara mycket bra men det hjälper inte om inte grafikdrivrutinerna är speciellt bra eller ens riktigt 100% kompatibla med konstiga grafikbuggar lite då och då om man har otur. Jag provat 5-6 olika ATI kort och läst mig fram på webben, aldrig mer ett sådant för min del. Om de inte skärpt till sig nu tillfälligt senaste månaderna så rekommenderar jag starkt Nvidia, när datorn blir 3-4 år så gör Nvidia fortfarande nya drivrutiner men inte ATI.

Billigast är att byta innehållet i ett befintligt chassie och det är färdiga moduler som passar i varann, inte jättesvårt även om jag såg att du skrev att du inte hade lust med det. Jag brukar alltid göra ett RAM-minnestest på nya datorer oavsett om de är färdigbyggda av någon annan eller mig själv. Det har hänt flera gånger med nya ramminnen att de varit trasiga och då är det bara att reklamera direkt, inte säkert att det upptäcks så lätt då datorn kan bete sig som så att den fungerar bra ibland och nån gång så hänger den sig lite då och då.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Angående SSD-disk så har sweclockers testat detta också nyligen.
http://www.sweclockers.com/recension/15 ... r-i-120-gb
Den som verkar vettigast just nu tycker jag är Samsung 830 på 128 GB.
Har själv en intel 320 på 120 GB och är jättenöjd med den men numera finns ju snabbare.

Det är aldrig prisvärt att köpa senaste värsta grafikkortet. Ett "mellankort" räcker i allmänhet bra till alla spel och kostar hälften så mycket som värstingkortet. GTX570 verkar som sagt var vettigt. När det kommit nya spel som kräver dagens "värstingkort" då har priset fallit så pass så att man kan få ett bättre grafikkort genom att köpa ett nytt "mellankort" (framtidens mellankort är alltså bättre än dagens värstingkort). Blir alltså billigare i längden att köpa mellankort och byta oftare. De nya features som finns i dagens värstingkort kommer inte att finnas i några spel förrän man kan få samma nya features i framtidens mellankort. Det tar ju ett tag för programmerarna att skapa de nya spelen efter att de fått de nya verktygen att nyttja dessa nya features.

Samma resonemang kan man applicera på all hårdvara. Köp prisvärda grejer och byt oftare än dyra grejer som blir omoderna innan man får råd att byta upp sig. Så det är mer vettigt att köpa en 4-kärnig Core i5 och byta upp sig om 2 år än en hexacore i7 och byta upp sig om 4 år. Dagens normala SSD-diskar presterar bättre än värstingdiskarna för 2 år sedan och är billigare. Det är väl bara hårddiskarna som inte blivit så mycket billigare på grund av översvämmningarna i Thailand förra året. Men å andra sidan är RAM-minnena billigare...

Så i slutändan är det mera prisvärt att köpa en 12000-kronors dator och byta den dubbelt så ofta istället för att köpa 24000 kr-datorer och byta mera sällan.
raxxo

Inlägg av raxxo »

Jepp, mellankort är bättre, men det finns inga mellankort av den nya arkitekturen (600-serien) ännu vilket är lite trist då mellansegments korten av förra arkiteturen (500-serien) är lite för dåliga för BF3 då 1024 mb grafikminne inte räcker långt :(

Dock borde väl Geforce 660, 660Ti osv komma inom en ganska snar framtid så det kan kanske vara värt att vänta lite om ungarna inte klättrar på väggarna ;)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

GTX 560Ti finns med 2GB minne, har nämligen precis köpt ett sånt :)
raxxo

Inlägg av raxxo »

ok, modell osv?
Skriv svar