Ah, då förstår jag var du missuppfattade mig.
Glasögonen kompenserar för (allt för)
ljusa skärmar.
Precis som solglasögon kompenserar för en stark sol.
Lite kortfattat:
Dagens skärmar är så makalöst ljusstarka.
Därför har en del fått för sig att man måste ha dessa glasögon för att minska ljusstyrkan,
när de lika gärna istället kunde ha dragit ner ljusstyrkan på skärmen -och sparat en tusenlapp!
Det finns tydligen en del som tror att skärmen måste lysa sådär enormt mycket bara för att man ska se en riktig vit färg.
Men om det nu var på det sättet så skulle aldrig dessa glasögon ha fått någon marknad
eftersom de sänker ljusstyrkan -och då är man tillbaka där man började:
med en behaglig ljusstyrka!
(Men en tusenlapp mindre i plånboken och en lite förvrängd vitbalans på skärmen som är svår att
justera bort eftersom det inte finns någon kalibreringsutrustning som går att använda ihop med glasögonen...
Så då är tydligen inte vit färg lika viktigt längre. Bara man fått sina glasögon... suck.)
Existensen av dessa glasögon bevisar ju att tillverkarna gör på tok för ljusstarka skärmar.
(Säkerligen ytterligare en "bara-för-att-vi-kan"-grej, precis som när CD-skivan kom och man började
ösa på med en massa diskant bara för att det då hade blivit möjligt att göra det...)
Detta är en produkt som bara är till för att lura folk på ännu mer pengar på meningslösa tillbehör.
Precis som guldpläterade optokablar (Toslink) till hemmabion, för att ta ett exempel som säljs lite överallt.
Men men, folk får förstås lägga sina pengar på vad de vill.

(Nu lämnar jag det här ämnet åt sitt öde.)