Problem med nödljusstrålkastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem med nödljusstrålkastare

Inlägg av MiaM »

Apropå det här så undrar jag om man inte vill ha ljusautomatik på en sånhär lampa? Vad gör man om strömmen till lampan finns men ordinarie belysning pajar i lokalen och det uppstår en nödsituation? Det känns som ett problem som troligen finns "överallt" men få tänkt på?
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM, hur har du tänkt dig att all belysning (troligen flera armaturer) ska slockna samtidigt utan att strömmen går?

Jag tar för givet att laddningsuttaget till nödlampan sitter på samma grupp som belysningen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

inte alls givet, belysning och vägguttag brukar ofta sitt på olika säkringar, detta för att om vinkelsslipen/dammsugaren skulle dra säkringen så skall det inte bli svart i lokalen samtidigt...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tog som sagt var för givet att en nödbelysning kopplas till ett separat uttag som är avsett just för nödbelysning, och då sitter på samma grupp som belysningen.

Sätter man nödbelysningen på en helt annan grupp så borde man inte bry sig så mycket om att den inte tänder omedelbart, eftersom den ju som sagt var då inte tänds alls om säkringen för belysningen går...
Skriv svar