Lite allmänna komponentfrågor
Nackdelen med en soffa ä när man kommer till en dörr...
På "min"skrot finns det inga permobiler... tyvärr
På proffs motorstyrningar sitter det en kondensator bank parrallellt med batteriet, för att ta bort induktiva effekter i ledningarna och batteri.
Jag tror att hebbe menade att det ska in en kondensator i styrelektroniken, för att öka tiden mellan full och min utslag.
Jag tror att vi har en tid på 2s från noll till full fart. Det funkar bra. Men vår elektronik skulle palla fullt utslag. Men testa att göra snygga acelerations ramper i mjukvaran.
På "min"skrot finns det inga permobiler... tyvärr
På proffs motorstyrningar sitter det en kondensator bank parrallellt med batteriet, för att ta bort induktiva effekter i ledningarna och batteri.
Jag tror att hebbe menade att det ska in en kondensator i styrelektroniken, för att öka tiden mellan full och min utslag.
Jag tror att vi har en tid på 2s från noll till full fart. Det funkar bra. Men vår elektronik skulle palla fullt utslag. Men testa att göra snygga acelerations ramper i mjukvaran.
Vi har en idé hur vi ska lösa det där med dörrar, det sitter länkhjul där bak så vi tänkte sätta länkhjul på de elektriska kolvar vi har, så man kan hissa ner hjul där fram och akn då rulla den med sidan fram. Hoppas ni fattar typ iaf.
Hur kraftig kondensator rör det sig om? Bara de klarar spänningen är det lugnt?
En kondensator i styrelektoniken, hmm, på styrsignelen som går till transistorn, eller på våra fartregleringspotentiometrar?
Tack för era tankar.
Hur kraftig kondensator rör det sig om? Bara de klarar spänningen är det lugnt?
En kondensator i styrelektoniken, hmm, på styrsignelen som går till transistorn, eller på våra fartregleringspotentiometrar?
Tack för era tankar.
När du kopplar ström på en spole, och släpper igen, sker följande:zeus skrev:hebbe: kan du förklara det där med spolar lite mer? Menar du motorerna?
Problemet ligger i(tror vi) när man slår om från fram till back vid fart, vi får helt enkelt stanna innan kanske, men det blir så segt då.
Teori: en spole försöker uprätthålla strömmen, så en högspänning bildas därfor att motstånd inte finns/tas bort.
Det här är motsatsen av att en kondensator försöker upprätthålla spänningen när man kortsluter, det blidas en kraftig ström.
Praksis: När du släpper spänningen skickar spolen tilbaka en laddning i motfas. Prova på en stor högtalare eller trafo med ett batteri så ser du gnistbildning (högspänning).
Motorer är på samma sätt, både AC och DC (har lindingar).
Att bryggan brinner upp om du tvärnitar eller tvärvänder soffan är inte så konstigt. All bromsenergi ska gå genom bryggan. Elmotorer har stor överlastförmåga, typ 10-20 ggr effekten i vissa fall. Dörför måste man ha koll på styrspänningen man skickar ut. Den får inte ändras för snabbt (glappkontakt på styrsignalen t.ex eldar upp bryggan)..
Jag vet, vi är smarta.danei skrev:Bra lösning på dörrproblemet
Jag vet inte hur stora dom var. Men jag tror inte att det är något problem utan dom. Jo det räcker mad att dom klarar spänningen. Men jag vet inte hur stora dom sak vara för att det ska ge effekt.
Ett lågpass filter på styrsignalen till PWM modulen.

Vad har ni för värden på era? de som sitter över batteriet? Eller över motorn.
hebbe: Ja, jag har ju läst om att en spole alltid vill hålla kvar sitt magnetfält, lite samma, eller är jag helt fel ute?
Och att en elmotor(nästan alltid) har lindning vet jag...

Men hur tycker du vi ska lösa det faktum att det brinner? är de diderna vi ska sätta över transistorn en lösning du tror fungerar?
OCh tror du kondensatorn(på styrsignalen) kan hjälpa till, blir då en mjukare start och ett mjukare stopp.
Jag vet ärligt talat inte vad det är för värde på dom. Vi fick färdiga motorstyrningar
Så vi har inte brytt oss så hårt. Men jag kan kolla.
Kör ni med en H-brygga? Då är det nog en bra ide med dioder över transistorerna. Hur mycket tål transistorerna? Ven ni hur lång stigtid det är på triggpulsen till transistorerna? Är den för lång är det riktigt elakt mot transistorerna. Och att öka tiden för omslag i i strsignalen är nog en bra ide.

Kör ni med en H-brygga? Då är det nog en bra ide med dioder över transistorerna. Hur mycket tål transistorerna? Ven ni hur lång stigtid det är på triggpulsen till transistorerna? Är den för lång är det riktigt elakt mot transistorerna. Och att öka tiden för omslag i i strsignalen är nog en bra ide.
Jag får det till att den ska palla 30A. Hur mycket drar motorerna? Det går ju att parallellkoppla två om man vill att det ska tåla mer.
Stigtiden är tiden det tar för signalen att gå från noll till 70% slutvärdet. Transitorn har en större resistans under omslaget. Så det måste gå fort mellan OFF och ON om man inte ska bränna transistorerna. Det är ytterligare en anledning att ha överdimetionera transistorerna. Har ni någon transitor driver eller är det kopplat mot OPn? Risken är i så fall att den inte orkar driva så mycket att det blir ett snabbt omslag.
Stigtiden är tiden det tar för signalen att gå från noll till 70% slutvärdet. Transitorn har en större resistans under omslaget. Så det måste gå fort mellan OFF och ON om man inte ska bränna transistorerna. Det är ytterligare en anledning att ha överdimetionera transistorerna. Har ni någon transitor driver eller är det kopplat mot OPn? Risken är i så fall att den inte orkar driva så mycket att det blir ett snabbt omslag.
Det kretskort vi har är taget från "elektronik för alla", vi har byggt precis efter det med med lite kraftigare transistorer och dioder. Så de borde ha tänkt på stigartiden och allt som hör till.danei skrev:Jag får det till att den ska palla 30A. Hur mycket drar motorerna? Det går ju att parallellkoppla två om man vill att det ska tåla mer.
Motorerna drar 13.8A(Max) om jag inte minns fel, under 15A iaf. Och en eller två transistorer per motor.
MEn om vi har två IRF540, klarar 30A st, borde det vara tillräckligt överdimensionerat?
erixon: Kan du ta det där igen? Men lite enklare...
danei: Stoppströmm kan man kanske kalla det, Det den max kan dra, vid belastning.
Ja, vi har kylning.
Sitter 2 IRF540(71-134-67) på varje motor och en p6ke39A(70-141-86) på de två transistorna. Därutöver sitter det en diod till på varje motor som gör att motorn bli kortsluten när den producerar sin egen strömm, lite samma funktion som den som sitter vid transistorerna.
danei: Stoppströmm kan man kanske kalla det, Det den max kan dra, vid belastning.
Ja, vi har kylning.
Sitter 2 IRF540(71-134-67) på varje motor och en p6ke39A(70-141-86) på de två transistorna. Därutöver sitter det en diod till på varje motor som gör att motorn bli kortsluten när den producerar sin egen strömm, lite samma funktion som den som sitter vid transistorerna.