SN7407, för låg output
- prototypen
Re: SN7407, för låg output
Bara för att hetsa på dig så kan du ersätta 74HC164 och 74HC373 eller 4076 med en 74HC595.
Sedan kan du gå ett steg till och bygga vidare på 74HC595 och 74HC05 och ersätta det med en TPIC6A595 då har du serie in och open drain ut. (open drain är lika som open collector men med MOS teknik).
Protte
Sedan kan du gå ett steg till och bygga vidare på 74HC595 och 74HC05 och ersätta det med en TPIC6A595 då har du serie in och open drain ut. (open drain är lika som open collector men med MOS teknik).
Protte
Tack för tipset Protte
Har ju ett par 74hc595 liggande faktiskt så blir definitivt en omdesign! Uppskattas!
Testade runt lite nu och kom på varför jag inte körde 595 från början, grejade lite med den på en tidigare ritning. jag måste hålla signalerna ut konstant, så kan inte skifta i latchen eftersom den då tappar värdet på pinnarna, och 3-statear jag den så får jag ju samma resultat.
- prototypen
Sådär. färdigbyggd, och plugin omskriven för ICProg, dock inte riktigt i mål ännu. får in ganska udda data om jag kör på hög hastighet, och verkar inte kunna skriva ordentligt än. Ska dock försöka optimera lite mer och se om jag får igång allt. 
Sådär! Skrivit min första pic med Programmeraren + ICPROG, den är inte snabb, men den funkar vilket är huvudsaken i detta fall. Ska använda den nu till att konstruera en pic-baserad USB-programmerare istället, förutsatt att den fixar min pic18F2550, bara testat på pic16f628A ännu. 
Schema för den till slut fungerande Programmeraren.
http://postimage.org/image/mkqys5vlj/full/
Min Plugin till IC-PROG fungerar så att när PowerOn anropas, så sätts först VDD=on via logiken i kretsen, väntar 10 us, sätter LVP/PGM hög via logiken.
När setMCLR anropas, sätts MCLR till angivet värde
Vid SetData, så skickas logiken ut med bit 4 låg för att låta Datan komma igenom, och vid GetData hög.
Clock filtreras så att den om RTS är hög går till picen, annars till skiftregistret. När RTS är hög, latchas datan i skiftregistret ut på kontrollinjerna.
Den är som sagt väldigt långsam, men det beror i första hand på dataswitchningen, hade varit betydligt snabbare att kunna göra detta direkt via RTS, TX eller DTR. blir vääldigt mycket kontrolldata som skickas ut för att ändra skiftregistret varje bit in/ut. men fungerar gör det. Till slut!
Tack för hjälpen ni som gett mig input och förslag!
Schema för den till slut fungerande Programmeraren.
http://postimage.org/image/mkqys5vlj/full/
Min Plugin till IC-PROG fungerar så att när PowerOn anropas, så sätts först VDD=on via logiken i kretsen, väntar 10 us, sätter LVP/PGM hög via logiken.
När setMCLR anropas, sätts MCLR till angivet värde
Vid SetData, så skickas logiken ut med bit 4 låg för att låta Datan komma igenom, och vid GetData hög.
Clock filtreras så att den om RTS är hög går till picen, annars till skiftregistret. När RTS är hög, latchas datan i skiftregistret ut på kontrollinjerna.
Den är som sagt väldigt långsam, men det beror i första hand på dataswitchningen, hade varit betydligt snabbare att kunna göra detta direkt via RTS, TX eller DTR. blir vääldigt mycket kontrolldata som skickas ut för att ändra skiftregistret varje bit in/ut. men fungerar gör det. Till slut!
Tack för hjälpen ni som gett mig input och förslag!
- prototypen
J2-1 ska nog inte heta Vdd.
HC595 pinne 12 som är ingång går till en ingång på HC00. Det funkar väl inte?
Protte
HC595 pinne 12 som är ingång går till en ingång på HC00. Det funkar väl inte?
Protte
Ah, Kanske skulle ändra till PIC_VDD eller liknande.
Pin12 på 595 går till 1, 2 på HC00 och även MAX232-RTS. Missade junction där. sorry.
Mvh
Fredrik
edit: fattade lite fel (ovanligt...
) så har ändrat inlägget till rätt.
Tack för tipsen Protte, är bra att få feedback på det man gör från mer erfarna personer
Pin12 på 595 går till 1, 2 på HC00 och även MAX232-RTS. Missade junction där. sorry.
Mvh
Fredrik
edit: fattade lite fel (ovanligt...
Tack för tipsen Protte, är bra att få feedback på det man gör från mer erfarna personer
För att backa tillbaka till trådstarten så kan man - om allt t.ex. redan är monterat på ett kretskort - ersätta R1-R5 med motstånd på kanske ca 500 ohm och R7-R11 med byglar. Då bränner man en del ström i onödan, speciellt när dioderna är släckta, men det "fungerar" i alla fall.
Oavsett hur du gör så skulle jag INTE använda de utgångar som driver lysdioder till något annat samtidigt, d.v.s. "lita" inte på att ingången på pin 13 på 7407 verkligen "ser" vettiga logiknivåer. Det kan fungera men är ingen höjdarpraxis...
Oavsett hur du gör så skulle jag INTE använda de utgångar som driver lysdioder till något annat samtidigt, d.v.s. "lita" inte på att ingången på pin 13 på 7407 verkligen "ser" vettiga logiknivåer. Det kan fungera men är ingen höjdarpraxis...
Har hunnit göra om kretsen lite senaste tiden, bantat ner den till enbart en 74hc595 och min 7407,
Jag gör oftast så när jag bygger något att jag använder lysdioder för enkel logisk felsökning, tar alltid bort dem när jag ser att logiken beter sig som jag tänkt och det sen är dags att testa på riktigt, men förstår vad du menar.
Tack för tipset.
Jag gör oftast så när jag bygger något att jag använder lysdioder för enkel logisk felsökning, tar alltid bort dem när jag ser att logiken beter sig som jag tänkt och det sen är dags att testa på riktigt, men förstår vad du menar.