Nivågivare larm i tank
- FormerMazda
Re: Nivågivare larm i tank
http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedl ... d/c9/p180/
Känner av när nån närmar sig med nån mikrovågsmojäng med ställbar känslighet. Monteras larmet stumt mot tanken behövs inte mycket vibration för att lösa ut skaklarmet.
Som sagt, skräm bort dom först, åk ut sen. Gissningsvis hinner man inte ens åka dit mitt i natten när diesel väl börjat tömmas. Sen gör tjuvar så mycket tokigt, och jag vill inte åka ut själv i skogen en mörk natt och konfrontera 4 höga pundare..
Men om ett larm lever om så fort de är för nära eller börjar borra och greja så finns ju chansen att de sticker.
Sen kopplar du bara detta larms blinkersrelä till ditt larms ingång.
Min fyrhjuling står larmad med detta larm veckor i sträck utan att batteriet tar slut, och det batteriet är inte stort eller av bra kvalité.
Känner av när nån närmar sig med nån mikrovågsmojäng med ställbar känslighet. Monteras larmet stumt mot tanken behövs inte mycket vibration för att lösa ut skaklarmet.
Som sagt, skräm bort dom först, åk ut sen. Gissningsvis hinner man inte ens åka dit mitt i natten när diesel väl börjat tömmas. Sen gör tjuvar så mycket tokigt, och jag vill inte åka ut själv i skogen en mörk natt och konfrontera 4 höga pundare..
Men om ett larm lever om så fort de är för nära eller börjar borra och greja så finns ju chansen att de sticker.
Sen kopplar du bara detta larms blinkersrelä till ditt larms ingång.
Min fyrhjuling står larmad med detta larm veckor i sträck utan att batteriet tar slut, och det batteriet är inte stort eller av bra kvalité.
Är det inte lite fel fokus på problemet? När någon tappar av, så är ju skadan redan skedd. Kan det inte vara bättre idé att förhindra själva stölden?
- FormerMazda
Jag ligger ute och jobbar på veckorna så jag är ju inärheten på kvällar o nätter för det mesta skulle det larma så finns det ett tjugotal maskinister som är villiga att hjälpa till att hålla kvar buset tills haffa kommer och hämtar. Det bästa är att ta dem på bar gärning för det är då polisen verkligen kan göra något åt det. Burar man in ett par på en arbetsplats så sprider sig detta bland buset och dom ger helt enkelt fan i grejerna i fortsättningen. Har funderat på vibrationssensor eller tiltsensor ett tag. Jag tror jag nu har bestämt mig för en tiltsensor. Fäster denna på luckan till tanken och så fort den öppnas går larmet! Det är nog enklaste o billigaste lösningen. Tänkte jag skulle sätta en siren också, som jag aktiverar på helgerna när jag inte är på plats. Vad tror ni?Gustav180 skrev:Är det inte lite fel fokus på problemet? När någon tappar av, så är ju skadan redan skedd. Kan det inte vara bättre idé att förhindra själva stölden?
- FormerMazda
-
- Kontakt:
Vad hjälper tiltsensorn mot att de borrar i tanken?
För de behöver ju inte öppna luckan för att borra ett hål och tappa ut oljan.
Luckan hade du väl redan löst med magnetsensor.
För de behöver ju inte öppna luckan för att borra ett hål och tappa ut oljan.
Luckan hade du väl redan löst med magnetsensor.
Finns det inget lås är sannolikheten att de börjar med att öppna luckan rätt stor.
Hur ser vägarna ut till och från uppställningsplatsen? Går det att detektera fordon som närmar sig? Kanske t.o.m. fotografera? För de släpar väl inte dieseln för hand genom skogen?
Om dom borrar i tanken, så borde man väl kunna ge dom lite pyssel genom att ta en tank på x kubik och placera i en tank med y antal kubik, så får man en tank med dubbla väggar. Sen kan man ju fylla mellanrummet med nått kul, t.ex vatten lr slam lr nått annat som inte en förbränningsmotor tycker om. Och larm på ytterluckan ifall dom ändå skulle få för sig o öppna, och på slangen också.
Sen hur man ska få den lilla tanken i den stora är en annan sak, det lär bli ett projekt i sig.
Sen hur man ska få den lilla tanken i den stora är en annan sak, det lär bli ett projekt i sig.