Hur många slangar får man in i en slang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Hur många slangar får man in i en slang?

Inlägg av Walle »

Gäller det hela sträckan rekommenderar jag absolut att dra allt på en gång. Nu har jag till 95% dragit fiberkablar direkt i PE32orna, och då får man bara dra en fiberkabel i varje 32a, men erfarenheten säger mig att det alltid är mycket mer problematiskt att senare komplettera med fler slangar, oavsett om det gäller fler 32or i 110-pipan eller fler slangar i PE32an. Jag har vid flertalet tillfällen dragit av befintligt när vi har fått order om att komplettera, så det ser jag inte som en bra idé.

Det finns en bra slang som kallas "multiduct", den är stor som en PE32a ungefär (minns inte exakta mått), och innehåller 12 (vill jag minnas, det var ett par år sedan jag drog multiduct) separata kanaler. Varje separat kanal går sedan att skarva ut till singleduct, sedan blåser man fibern direkt i ducterna. Det skulle kunna vara ett vettigt alternativ för er.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med en snabb anslutning du kanske kan ladda hem Paint eller Word, i Appleworks gick det att rita ihop detta.
rörirör.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan

Inlägg av grottan »

Mellbye Scandinavia har en hel del produkter för blåsfiber

http://www.melbye.com/melbye/frontend/m ... bernat.pdf
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Japp, är redan storkund hos melbye :-)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Walle skrev:Gäller det hela sträckan rekommenderar jag absolut att dra allt på en gång. Nu har jag till 95% dragit fiberkablar direkt i PE32orna, och då får man bara dra en fiberkabel i varje 32a, men erfarenheten säger mig att det alltid är mycket mer problematiskt att senare komplettera med fler slangar, oavsett om det gäller fler 32or i 110-pipan eller fler slangar i PE32an. Jag har vid flertalet tillfällen dragit av befintligt när vi har fått order om att komplettera, så det ser jag inte som en bra idé.

Det finns en bra slang som kallas "multiduct", den är stor som en PE32a ungefär (minns inte exakta mått), och innehåller 12 (vill jag minnas, det var ett par år sedan jag drog multiduct) separata kanaler. Varje separat kanal går sedan att skarva ut till singleduct, sedan blåser man fibern direkt i ducterna. Det skulle kunna vara ett vettigt alternativ för er.

japp, har kört sånt, men det är mycket stor prisskillnad. Att bara slänga ut 2 32-slangar och peta in minikabel inuti är snabbt gjort - och det är mycket prisvärt. Att köra med specialslang med fördragna slangar i kostar flis... :-(
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, ja du vet, som "knegare" så ser man aldrig priser på saker och ting, så jag har absolut noll koll på vad sånt här kostar (mer än att jag vet att det kostar en förbaskat massa tid i många fall :)). De senaste åren (fram till att jag slutade med sånt i våras) så har jag mest jobbat med uppgraderingar för 4G, och innan det 3G, och där får det i princip kosta vad det kosta vill. Jag har gjort flera, enligt mig, idiotjobb där vi har varit tvungna att "spränga" (vi använde en metod som kallas vattenspräckning, en apparat som man laddar med en patron som ser ut ungefär som en hagelpatron, sedan några förstärkningspatroner i hålet, och sen ett snöre man rycker till i för att detonera) oss fram 20-30 meter för att komma fram med rören.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Körde ni inte med kedjegrävare? Jag har eventuellt min 3dje på väg in snart...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nej, jag har nog bara gjort 4-5 grävningar de senaste fem åren är det hade funkat med kedjegrävare. Hade en 3.5 tons larvbandsgrävare (egen) med rototilt. En stor del av de grävningar jag har gjort har varit i trottoarer och liknande, mycket sällan i "ren och fin mark" så att säga. De gånger som det har varit utanför stadsplanerat område så har det varit så stenigt och jävligt att kedjegrävare ej varit ett alternativ. Mestadels fick jag ta krångliga grävningar där det varit trångt och jävligt, eftersom jag hade näst minsta grävaren på firman. Den ännu mindre 1.5 tonnaren användes bara undantagsvis, en 1.5 tonnare flyttar för lite material för att det ska vara direkt lönsamt för det mesta.
Skriv svar