När det gäller hur givarna fungerar så beror det ju på valet av givare. När det gäller t.ex. temperatur kan valet vara DS1820 från Maxim och då kan du läsa hur du kommunicerar den i databladet härKarlINykvarn skrev:Faktum är att jag inte vet vad det är för sensorer/givare jag behöver annat än att jag vet att jag behöver de
Som sagt, jag behöver kunna mäta temperaturer (vatten och luft), och ph, redox och klor, samt styra reläer.
Sen hur det ska sitta ihop har jag inte en susning om. Jag har mina aningar såklart, inte helt tappad bakom en vagn men säker är jag absolut inte. Det är därför jag vänder mig till folk som vet, = ni
Så, givet att jag kör på Netduino'n, kan nån ge mig en skiss, kopplingsschema, shoppinglista på vad jag behöver så är jag er evigt tacksam!!!! Kan klart tänka mig en hittelön för mödan
/Karl
Samma sak gäller ju även de andra givarna. Kolla i databladet vad de lämnar för utdata. Är den digital liksom DS1820 så skickas värdena in på en digital in/out port. Om givaren lämnar analog data så ska den in på en analog port, eventuellt med någon form av anpassning mellan, beroende på vilken typ av utsignal den lämnar.
Vad som gäller är alltså att du först bestämmer vilket fabrikat/typ av givare du vill använda. läs databladet så vet du hur du ska ta hand om det. När det gäller alla flödesvakter så kan de ju vara av typen on/off och dom kan ju behandlas som digitala. vet inte så mycket om Netduino'n men hittade en spec där det står angivet att den har 14 in/out digitala portar och 6 st analoga. Det gäller då att se till att du klarar det med det antal portar, annars kanske du får ta till muliplexing av vissa signler, det innebär att du kopplar ett antal givare till en krets som Netduino'n styr och väljer vilken givare som ska läsas eller skrivas till. Alternativt använder flera Netduino'n.
H.O kom före med ett inlägg. Jag lägger in detta i alla fall så får du sovra.