Eluttag i villa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Re: Eluttag i villa

Inlägg av anlamotte »

Många uttag, även de men separat brunntändning är endast godkända för 250V och kan alltså inte hantera 400V från två faser.
Dock finns det de som är godkända för vidarekoppling av 3-fas gruppledning via X-plintarna vid installation inom industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbyggnader och dylikt.

I bostäder används x-plintarna för tändtrådar, mellantrådar, jordledare etc.
ghu

Inlägg av ghu »

Om uttaget är specat för 250 V så är det ju ett vattentätt argument för att man inte får ha 2 faser i det. Kanske finns det ett argument till. Om uttaget är specat för max 16A vilket är vanligt så är det lite också lite skumt att belasta det med 2*10 A.
Min slutsats är att det är en fulkoppling som inte får förekomma.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag minns faktiskt inte vad som skrevs om tvåpoliga automatsäkringar i det här sammanhanget.

250V-märkning på framförallt fyrvägsuttag som invändigt består av två separata "insatser" med gemensamt lock är egentligen bara löjligt i det här sammanhanget, givetvis kan det knappast vara något tekniskt problem om man har 400V t.ex. mellan vänstra polen på vänstra uttagshalvan och högra polen på högra uttagshalvan då man samtidigt har två nollor emellan.

Att uttagen bara är märkta 250V lär väl bero på att det är spänningen på varje uttagshalva och att det (på grund av praxis/regler kring att inte blanda faser i samma uttag) inte finns nån riktig marknad för 400V-märkning. :|
ghu

Inlägg av ghu »

Jag tror heller inte att det är något tekniskt problem med att ha 400V i ett 250 V uttag men att det däremot är ett "juridiskt" problem.
Jämför gärna med att det inte är tillåtet att installera ett jordat elelement i ett rum där alla andra eluttag är ojordade. Det är däremot tillåtet att ha ett jordat vattenelement i ett rum där alla eluttag är ojordade.
Ur teknisk elsäkerhetsynpunkt är de 2 fallen helt lika men inte ur "juridisk" synvinkel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vattenelementet är nog tillåtet för att det inte fanns nån annan lösning på problemet då det begav sig. Dessutom *tror jag* att färgen på ett vattenelement är bättre isolerande än den på ett elelement, men jag kan ha fel.

Vattenelementet är egentligen ett problem i isolerad = ojordad miljö.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

ghu skrev:Jag tror heller inte att det är något tekniskt problem med att ha 400V i ett 250 V uttag men att det däremot är ett "juridiskt" problem.
Jämför gärna med att det inte är tillåtet att installera ett jordat elelement i ett rum där alla andra eluttag är ojordade. Det är däremot tillåtet att ha ett jordat vattenelement i ett rum där alla eluttag är ojordade.
Ur teknisk elsäkerhetsynpunkt är de 2 fallen helt lika men inte ur "juridisk" synvinkel.
Nu tycker jag du ska fördjupa dig i vad som står i elsäkerhetsreglerna eller rättare sagt svensk standard.
"Juridiskt" så är dina exempel inte tillämpbara. Det har varit tillåtet tidigare att ha jordade element i ett rum med ojordade uttag när den typen av installation gordes. Med dagens regelverk får man naturligtvis inte göra så på en nyinstallation men den kan naturligtvis inte tillämpa den retroaktivt.
I detta fallet handlar det inte heller om att ha 400V i uttaget. Det är 2 skilda utagsbrunnar på vadera 230V, därav märkspänning 250V.
En till tankevurpa du gorde är att vid detta fallet när man använder 2 faser avsäkrade 10A vadera är inte samma sak som 20A. Du kan inte belasta uttaget på något sätt med mer än 10A. Om du fulkopplar in en apparat mellan faserna kan du visserligen få 400V men inte över 10A. DET är en fulkoppling om något.
Senast redigerad av MathiasP 12 februari 2012, 21:12:30, redigerad totalt 1 gång.
ghu

Inlägg av ghu »

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden så har jag inte en aning om det är tillåtet med 2 faser i ett uttag såsom trådskaparen har det.
Kan jag tolka ditt inlägg som att det är helt OK enligt gällande regler att ha det på det viset samt att det är OK att belasta vardera uttaget med 10A d v s totalt 20 A för "hela uttaget"
Senast redigerad av ghu 12 februari 2012, 21:18:02, redigerad totalt 2 gånger.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Svar ja.
Läs det jag strök under i mitt förra inlägg. 10A + 10A är inte 20A i detta fallet. Givetvis ska man ha olika faser då.
ghu

Inlägg av ghu »

Jag formulerar om det: Betyder märkningen 250V 16A på ett dubbelt eller fyrdubbelt uttag vad som gäller för varje uttag?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Så skulle man kunna säga. Men nu är det bara 10A säkringar. Hur skulle du kunna få högre ström i uttaget än så?
svanted

Inlägg av svanted »

inte för att jag vet men "ett uttag" måste väl ändå tolkas som "två hål i väggen" alltså en kontakt.
och inte hela uttagslisten, som ju kan ha 10 uttag.
om det nu skulle vara så att ett dubberluttag betecknas som "ett uttag" och man inte får ha 400V
i det....
vilket iofs inte vore förvånande... :evil:

kan man ju sätta dit två enkeluttag och dra separata nollor/faser till varje....
men man kanske måste ha ett visst avstånd mellan dem?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag förstår inte varför ni snöar in på 400V? Det spelar ingen roll om man har 2 separata uttag eller 2separata brunnar. Du har bara 230V hur du än gör! DET ÄR EXAKT SAMMA SAK.
Enda möjligheten att få det är att koppla ihop något själv med 2 stickproppar. Om det är någon person som får för sig att koppla så är det inte installationen det e fel på utan personens förnuft/kunskapsförmåga. Kan garantera att du kan nästan ta vilket hus som helst där du har olika faser i olika uttag.

Så länge du har 230V i varje brunn och de matas på samma säkring eller olika faser är installationen helt okej.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte lämpligt med två faser i ett uttag i bostäder där det kan bytas uttag helt lagligt av icke behörig elektriker. Uppdelning av två och trefasgrupper ska ske i dosa och sedan dras till var sitt uttag. I dosor har amatören inget att göra.

I det här fallet är det tydligt märkt så det finns ingen anledning att ändra bara för ändrandes skull, men om något ska göras om så bör man göra enligt praxis.

Protte
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan hålla med Protte att praxis drar man inte 3fasgrupper till enfasbelastningar i bostadshus. Därav inte sagt att det inte är tillåtet. En inbyggnadsugn och häll är också ett exempel på när detta förekommer.
För att byta ett uttag så ska man ha "nödvändig kännedom" som lekman. Detta är ett väldigt luddigt begrepp. Men jag skulle vilja säga så här. Ska man byta ett trasigt uttag och inte är 100% säker på vad man gör eller gör fel. Ja då har du inte uppenbarligen inte nödvändig kännedom och får såldes inte byta kontakten. Man skulle kunna vända på det. Om det är uppmärkt med massa varningr och andra texter finns det ju risk att någon lekman tror han gör rätt, tolkat skyltarna fel tex.
I detta fallet handlar det säkert om en tvättmaskin och torktumlare som ska matas. Förmodligen går röret direkt till centralen. Detta är ett väldigt bra sätt att se till att man kan köra dessa maskiner samtidigt.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Äldre tvättmaskiner (som var mycket snabbare med tvätten än dagens ) hade ofta 400 V på värmeelementen och övrigt på 230 V. Om det varit både tvättmaskin och tumlare borde det finnas två uttag med fas, noll och jord i varje. Hoppas att uttaget inte passar vanliga stickproppar. Det är nämligen 400 V mellan fasuttagen.
Skriv svar