Nytt RIAA bygge

Berätta om dina pågående projekt.
ghu

Re: Nytt RIAA bygge

Inlägg av ghu »

Jag tycker det är OK att ha en elektrolyt som 47 uF kondensator eftersom signalspänningen över den i detta fallet kommer att vara liten, alltså borde man inte få någon större distorsion. Om man inte har någon kondensator i serie med R1 så får man som jag skrev tidigare problem med offsetspänningar.
Om man t ex har en NE5534 så har den maximal offset på 5mV. Med 600 ggr förstärkning vid Dc som i denna koppling fås 600*5mV= 3V likspänning på utgången. Detta reducerar max utspänning i samma omfattning vilket väl inte är särskilt önskvärt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Använder man en kondensator som impedanselement med större signalspänning över sig bör man kanske titta efter en kondensator med lägre distorsion. Men i detta fallet är det snarare en kopplingskondensator och då är det mer ekonomisk att välja en stor kapacitans som 47 µF och få ner spänningsfallet. För den intresserade finns detta resonemang mer detaljerat beskrivet i följande tråd
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Angående högpassfilter med högre brytfrekvens som återfinns på vissa HIFI-förstärkare kan jag inte se att 4kTRB nämnt några önskemål om detta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

MiaM skrev:47uF är iofs inget "trevligt" kondensatorvärde för ljud, det blir lätt en rätt dyr konding om man inte vill ha en vanlig elektrolyt.
I mitt senaste audioprojekt använder jag en liknande kondensator och där med värdet 470 µF. Kopplingen är inte testad än men några högre röster emot i tråden om dessa har inte jag sätt, men diskussionen har varit uppe. Jag tror alldeles förmånga medlemmar här på forumet fått via Internet uppfattningen att elektrolytkondensatorer är något ont istället för att se vilka möjligheter till bättre audioegenskaper dessa kan ge.
Skriv svar