Hjälp att koppla ljusuppsättning användas till hydro odling
Re: hjälp att koppla ljus upsätning anvendas till hydro odli
Enheten är Lumen och förkortas lm. Så varken Lom eller Lum är korrekt.
Sen säger färgtemperaturen ingenting alls om spektruminnehållet. Två "lampor" med samma färgtemperatur kan ha helt olika spektrum, de kan t.o.m. ha luckor i spektrumet (d.v.s. sakna vissa kritiska våglängder).
För att visa hur komplett ett spektrum är tittar man på CRI (color rendering index), men för växter behöver ju det knappast vara så högt som möjligt så länge man har rätt våglängder.
Sen säger färgtemperaturen ingenting alls om spektruminnehållet. Två "lampor" med samma färgtemperatur kan ha helt olika spektrum, de kan t.o.m. ha luckor i spektrumet (d.v.s. sakna vissa kritiska våglängder).
För att visa hur komplett ett spektrum är tittar man på CRI (color rendering index), men för växter behöver ju det knappast vara så högt som möjligt så länge man har rätt våglängder.
tack jag är dyslektiker stavar som en kratta läser snabbt och bra räknar som en kalkylator .
ps det är Google som fixar stav felen så helt skyldig är jag inte men det är ju ett lärande program så desto-fler som använder det desto bätre blir det.
kan vi gå on topic
så kom igen någon som har en bra ide om hur man kan koppla detta har redan lyckats men fin säkert bättre ider där ute .
1. så energi snålt som möjligt
2. så mycket ljus som möjligt
3. lång livslängd som möjligt
ps det är Google som fixar stav felen så helt skyldig är jag inte men det är ju ett lärande program så desto-fler som använder det desto bätre blir det.
kan vi gå on topic
så kom igen någon som har en bra ide om hur man kan koppla detta har redan lyckats men fin säkert bättre ider där ute .
[quote="Nerre"]
därför har jag valt
blå, 460 nm bra för tillväxt
Röd, 660 nm bra för blomning samt socker tillkännagiver
Vit, 12000 K det vita ljus är likt solens positiva egenskaper för tillväxt
med denna setupp har jag lyckat öka tillväxten med 2 till 3 gånger det normala .
därför har jag valt
blå, 460 nm bra för tillväxt
Röd, 660 nm bra för blomning samt socker tillkännagiver
Vit, 12000 K det vita ljus är likt solens positiva egenskaper för tillväxt
med denna setupp har jag lyckat öka tillväxten med 2 till 3 gånger det normala .
-
Med den uppsättning komponenter som du har blir det inte så bra.TitanDuke skrev:tack jag är dyslektiker stavar som en kratta läser snabbt och bra räknar som en kalkylator .
kan vi gå on topic
Först och främst så är inte resistorerna avsedda för ändamålet.
Sedan saknar du likriktare och filterkondensatorer.
Att begränsa konstruktionen till vad som finns på hyllan är ingen direkt bra ide.
Om du inte använder likriktare får LED'en fel polaritet och kommer mest troligt att gå sönder. Om man använder filterkondensatorer så blinkar inte ljuset med 100Hz. Nu vet jag inte hur växterna reagerar för det, men växter kan bli stressade av vissa saker.
Det bästa sättet att bestämma strömmen vore att göra strömbegränsare och inte använda resistorer.
Men vi tittar på de transformatorer du har, till att börja med.
Du har 10st LED blå, som vid seriekoppling bör ha mer än 10 * 3,09V= ca31V, 350mA
Du har 10st LED röda, som vid seriekoppling bör ha mer än 10 * 2,24V= ca22,5V, 350mA
Du har 10st LED vita, som vid seriekoppling bör ha mer än 10 * 3,17V= ca32V, 350mA
Transformatorer
- 12V, 500mA; 3st blå drygt 9V och 350mA. De 150mA du har kvar att ta ut kan du ej använda till 350 mA LED.
- 24V, 800mA; räcker till 10st röda du har då 450mA kvar att ta ut där. lägger du på 7st blå i serie, vill de också ha runt 22V. Du har då intecknat 700mA i den trafon. De 100mA den har kvar att ge kan du inte använda eftersom dina LED vill ha 350mA.
- 9V, 600mA; 2st vita sedan har du 250 mA som du ej kan använda fullt ut.
Man skulle kunna klämma in någon diod till men det skulle ändå inte räcka.
De transformatorer du har räcker inte!
Jag skulle köpa batterieliminatorer i stället så slipper man likrikta och hålla på. En batterieliminator 24V, 2A ger dig marginaler. 1,5A skulle gå men då har du inga marginaler bättre att ha marginaler så håller det bättre och fungerar även om fabrikanterna har lite glädjekalkyl.
tack för ett bra svar viset att det fans personer här med bättre ideer
ska inhandla det du tipsade om till nästa lampa .
ska inhandla det du tipsade om till nästa lampa .
-
Jag vet inte hur jag ska tolka det svaret.
Tänker du koppla in något på transformatorerna så måste du in med resistorer och likriktare. Även på batterieliminatorn måste du in med resistorer.
Visa vad du köper/ska koppla mot så räknar vi på det!
Jag har gjort en del experiment med den setup som du beskriver. Förutom att inga vita LED användes. Runt dubbel avkastning fick vi ut i det fallet.
Tänker du koppla in något på transformatorerna så måste du in med resistorer och likriktare. Även på batterieliminatorn måste du in med resistorer.
Visa vad du köper/ska koppla mot så räknar vi på det!
Jag har gjort en del experiment med den setup som du beskriver. Förutom att inga vita LED användes. Runt dubbel avkastning fick vi ut i det fallet.
Re: Hjälp att koppla ljusuppsättning användas till hydro odl
är detta något som kan fungera tillsammans med några resistorer i så fall kan man räkan rett av efter vad som står på dessa eller är det en specifik formel .
Likriktarbrygga 50V 4A
Max backspänning: 50V
Max kontinuerlig ström: 4A
Transienttålighet: 200A
Max läckström (back): 10µA
Framspänningsfall: 1V
Likriktarbrygga 50V 4A
Max backspänning: 50V
Max kontinuerlig ström: 4A
Transienttålighet: 200A
Max läckström (back): 10µA
Framspänningsfall: 1V
jag provade att göra så här vet att ni kommer att säga att detta är fel men ville se vad som händer lär mig fortfarande .
jag paralelkopplade 10 st 3,09 v 1,1w dioder på en linje och 10 st 3,17 v 1,1w
dessa drev jag med denna Batterieliminator
1. 1,5 3 4,5 6 7,5 9 12 volt 1,5 v 200ma 12v 500ma
hur vid 3v matning får jag 2,6v på dioden och vid 4,5 v får jag 2,7 v på dioden vid 12 v blir det 2,9v på dioden är det för att amperen inte räcker eller eller för klen kabel använder standar tele kabel.
hittade en kalkylator där jag fick dessa värden
24 Source voltage
3 diode forward voltage
20 diode forward current (mA)
20 number of LEDs in your array
Solution 0: 8 x 2 array, 4 extra LEDs
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|-------------------------------/\/\/----+ R = 680 ohms
The wizard says: In solution 0:
each 1 ohm resistor dissipates 0.4 mW
the wizard says the color code for 1 is brown black gold
the wizard thinks ¼W resistors are fine for your application
the 680 ohm resistor dissipates 272 mW
the wizard says the color code for 680 is blue grey brown
the wizard thinks ½W resistors are needed for your application
together, all resistors dissipate 272.8 mW
together, the diodes dissipate 1200 mW
total power dissipated by the array is 1472.8 mW
the array draws current of 60 mA from the source.
jag paralelkopplade 10 st 3,09 v 1,1w dioder på en linje och 10 st 3,17 v 1,1w
dessa drev jag med denna Batterieliminator
1. 1,5 3 4,5 6 7,5 9 12 volt 1,5 v 200ma 12v 500ma
hur vid 3v matning får jag 2,6v på dioden och vid 4,5 v får jag 2,7 v på dioden vid 12 v blir det 2,9v på dioden är det för att amperen inte räcker eller eller för klen kabel använder standar tele kabel.
hittade en kalkylator där jag fick dessa värden
24 Source voltage
3 diode forward voltage
20 diode forward current (mA)
20 number of LEDs in your array
Solution 0: 8 x 2 array, 4 extra LEDs
+----|>|----|>|----|>|----|>|-------------------------------/\/\/----+ R = 680 ohms
The wizard says: In solution 0:
each 1 ohm resistor dissipates 0.4 mW
the wizard says the color code for 1 is brown black gold
the wizard thinks ¼W resistors are fine for your application
the 680 ohm resistor dissipates 272 mW
the wizard says the color code for 680 is blue grey brown
the wizard thinks ½W resistors are needed for your application
together, all resistors dissipate 272.8 mW
together, the diodes dissipate 1200 mW
total power dissipated by the array is 1472.8 mW
the array draws current of 60 mA from the source.
Jag har svårt att förstå vad du skriver och du har svårt att skriva det, två olika svagheter som inte passar ihop helt enkelt. Då kommer vi inte längre där helt enkelt.TitanDuke skrev:Josty Kid vad är det du inte förstår
-
Vid parallelkoppling behövs en massa ström. 10 parallell behöver 3,5A
Är det transformatorer eller batterieliminatorer du använder?
Kopplingen med 1ohm resistor är helt förkastlig!
Är det transformatorer eller batterieliminatorer du använder?
Kopplingen med 1ohm resistor är helt förkastlig!
Köp riktiga konstantströmsdrivare t.ex nåt liknande den här: http://www.molectric.com/p1086/Drivare- ... _info.html
Har ett gäng av nåt liknande själv fast för 9st LED istället för 18. Funkar fint...
Har ett gäng av nåt liknande själv fast för 9st LED istället för 18. Funkar fint...
Precis som mindmapper skriver så klarar din batterieliminator inte av att ge ut 3,5 A då den är specificerad till mycket lägre ström. Tänk på att det finns risk att du förstör din batterieliminator.
För att räkna ut resistanser kan du använda ohms lag, R=U/I
För att räkna ut resistanser kan du använda ohms lag, R=U/I
ja använder batterieliminatorer den blir varm men fungerar
Jag utgår från att du tar lika mycket tid till att läsa detta inlägg som jag använt för att skriva det. Du har alltså mellan 30 och 40 minuter läsning framför dig, om inte mer!
Jag utgår från att det bara är batterieliminatorer du har, de ger likspänning ut vilket är att föredra till lysdioder.
1) Konstantströmsgeneratorer är att föredra. Vill man inte köpa går det att bygga enkla varianter med till exempel LM317. (Mer om det om intresse finns men Constant Current Generator i databladet förklarar det bra.)
2) Använda det du har. Resten av inlägget handlar om detta alternativ.
Jag skulle börja med din eliminator som kan ge 24V, 800mA. Med olika typer av dioder är det bäst att inte blanda dem i samma slinga med seriekopplade dioder. För varje slinga med dioder du kopplar in, oavsett om det är en diod eller tio så krävs det ström – du har totalt 800mA att använda så jag skulle satsa på 3 slingor med 250mA. En röd, en blå och en vit. Det lämnar lite marginal då 800mA - (3 x 250mA) = 50mA. Bra för vi vill inte elda upp eliminatorn (av okänd kvalité).
Röda slingan:
Varje diod har ett framspänningsfall på ungefär 2,24V, de behöver alltså 2,24V för att fungera bra. Du har 10st och seriekopplar du dem får du 10 x 2,24V = 22,4V vilket är mindre än de 24V som eliminatorn levererar, bra.
För att strömmen genom dioderna inte ska bli för stor måste vi begränsa den, annars brinner de upp. Begränsningen av strömmen görs med ett motstånd och vi använden Ohms lag (U = R * I) för att räkna ut storleken. Motståndet ska sitta i slingan med dioder och eftersom dioderna använder 22,4V blir det 24V - 22,4V = 1,6V kvar över motståndet.
Den ström som flyter genom motståndet kommer även flyta genom lysdioderna. Vi har bestämt att 250mA är lagom för det klarar vår eliminator av och det är mindre än de 350mA som lysdioden klarar. Vi har en spänning U = 1,6V och en ström I = 250mA = 0,250A. Ohms lag kan skrivas om så den ser ut så här: R = U / I och med de värden vi har blir R = 1,6 / 0,250 => 6,4 Ohm. 6.2 Ohm och 6.8 Ohm är värden som faktiskt finns, 6.2 Ohm ger lite högre ström men vi kan välja det för vi har lite marginal, kom ihåg de 50mA som vi "sparade" tidigare.
I motståndet kommer en viss effekt utvecklas, värme. För att vårat motstånd inte ska gå sönder räknar vi på den också. Effekt mäts i W (Watt) och kan räknas ut med formeln P = U * I. Vi får först räkna ut vilken ström vi får med 6.2 Ohms motstånd, använd Ohms lag omskriven igen: I = U / R vilket ger I = 1,6 / 6,2 => 0,258 A 0,258 mA.
Vi räknar ut effekten som motståndet måste klara genom att använda P = U * I = 1,6 * 0,258 => 0,41 W och den vanligaste typen av motstånd klarar 0,6 W även om mer fungerar. Vi ska alltså ha ett 6.2 Ohms, 0,6 W motstånd till våra 10 röda lysdioder.
Blå slingan:
Varje diod har i detta fall ett framspänningsfall på 3,09V och om vi skulle använda alla 10 i serie skulle det krävas totalt 10 x 3,09V = 30,9V vilket är mycket mer än de 24V vi har. 7 dioder i slingan resulterar i 7 * 3,09V = 21,6V vilket kommer fungera bra.
Motståndet kommer i denna slinga ha 24V - 21,6V = 2,4V över sig och vi vill även i denna slinga ha 250mA som mål. Ohms lag ger R = U / I = 2,4 / 0,250 => 9,6 Ohm men i praktiken finns bara 9.1 Ohm eller 10 Ohm att välja på. Eftersom vi fortfarande har en del av vår marginal kvar så kan vi välja 9.1 Ohm.
Eftersom vi inte heller denna gång valt det motstånd som ger exakt 250mA får vi räkna ut vilken ström det blir: I = U / R = 2,4 / 9,1 => 0,264 A = 268mA
Nu när vi vet strömmen genom motståndet och spänningen över det kan vi räkna ut effekten som blir P = U * I = 2,4 * 0,268 => 0,63 W ! Eftersom 0,63 W > 0,6 W kan vi inte längre använda den vanligaste sortens motstånd! Nu finns tre olika sätt att lösa problemet.
1) Vi skaffar ett motstånd som klarar 1 W.
2) Vi skaffar två motstånd på 2 x 9,1 = 18,2 Ohm som klarar 0,6 W och parallellkopplar dem. De delar då på effekten och vi kommer ner under deras maxvärde.
3) Eftersom vi låg så nära gränsen undersöker vi vad som händer om vi valt 10 Ohm istället. I = U / R = 2,4 / 10 => 0,240 A = 240mA vilket ger en lite lägre effekt P = U * I = 2,4 * 0,240 =>0,58 W vilket är mindre än 0,6 W.
10 Ohm och 0,6 W klarar sig alltså och är det jag skulle välja.
Vita slingan:
Nu har dioderna framspänningsfallet 3,17 V och precis som med de blåa dioderna blir det lagom med 7 stycken då 7 * 3,17 V =22,2 V och alltså mindre än 24 V.
Nu är det tredje gången vi räknar och vi har kommit igång så nu skriver jag inte riktigt lika utförligt. Spänningen över motståndet blir 24 V - 22,2 V = 1,8 V.
Vi vill ha 250 mA genom motståndet (och resten av slingan) vilket ger R = U / I => 7,2 Ohm och vi kollar i katalogen och ser att 6,8 Ohm och 7,5 Ohm är de alternativ som är närmast. Eftersom vi vill ha ut så mycket ljus som möjligt så satsar vi på det lägre motståndet 6,8 Ohm.
Strömmen blir inte heller denna gång exakt 250mA utan vi får räkna ut det, I = U / R = 1,8 / 6,8 => 0,265 A = 265 mA och som förväntat är det lite högre än de 250 mA vi tänkt oss från början.
Effekten motståndet måste klara blir då P = U * I = 1,8 * 0,265 => 0,48 W och det fungerar alltså med våra 0,6 W motstånd. Vi köper ett 6,8 Ohm, 0,6 W.
Sammanfattning:
Vi kan använda 10 röda lysdioder tillsammans med ett 6,2 Ohms motstånd i en slinga och använda 258 mA.
Vi kan använda 7 blåa lysdioder tillsammans med ett 10 Ohms motstånd i en slinga och använda 240 mA.
Vi kan använda 7 vita lysdioder tillsammans med ett 6,8 Ohms motstånd i en slinga och använda 265 mA.
Eftersom 258 mA + 240 mA + 265 mA = 763 mA har vi lite marginal på våra 800 mA och kan alltså driva alla tre slingorna parallellt utan att behöva oroa oss för batterieliminatorn.
Tänk på att motstånden som klarar 0,6W kommer bli varma och även lysdioderna så se till att de har lite kylning och att du inte kommer åt med fingrarna av misstag. Särskilt om det finns barn i närheten!
Dessutom brukar man behöva 50 - 100 % fler röda dioder för att få en bra balans till växterrna, även om det givetvis varierar.
EDIT: Rättade några stavfel.
Jag utgår från att det bara är batterieliminatorer du har, de ger likspänning ut vilket är att föredra till lysdioder.
1) Konstantströmsgeneratorer är att föredra. Vill man inte köpa går det att bygga enkla varianter med till exempel LM317. (Mer om det om intresse finns men Constant Current Generator i databladet förklarar det bra.)
2) Använda det du har. Resten av inlägget handlar om detta alternativ.
Jag skulle börja med din eliminator som kan ge 24V, 800mA. Med olika typer av dioder är det bäst att inte blanda dem i samma slinga med seriekopplade dioder. För varje slinga med dioder du kopplar in, oavsett om det är en diod eller tio så krävs det ström – du har totalt 800mA att använda så jag skulle satsa på 3 slingor med 250mA. En röd, en blå och en vit. Det lämnar lite marginal då 800mA - (3 x 250mA) = 50mA. Bra för vi vill inte elda upp eliminatorn (av okänd kvalité).
Röda slingan:
Varje diod har ett framspänningsfall på ungefär 2,24V, de behöver alltså 2,24V för att fungera bra. Du har 10st och seriekopplar du dem får du 10 x 2,24V = 22,4V vilket är mindre än de 24V som eliminatorn levererar, bra.
För att strömmen genom dioderna inte ska bli för stor måste vi begränsa den, annars brinner de upp. Begränsningen av strömmen görs med ett motstånd och vi använden Ohms lag (U = R * I) för att räkna ut storleken. Motståndet ska sitta i slingan med dioder och eftersom dioderna använder 22,4V blir det 24V - 22,4V = 1,6V kvar över motståndet.
Den ström som flyter genom motståndet kommer även flyta genom lysdioderna. Vi har bestämt att 250mA är lagom för det klarar vår eliminator av och det är mindre än de 350mA som lysdioden klarar. Vi har en spänning U = 1,6V och en ström I = 250mA = 0,250A. Ohms lag kan skrivas om så den ser ut så här: R = U / I och med de värden vi har blir R = 1,6 / 0,250 => 6,4 Ohm. 6.2 Ohm och 6.8 Ohm är värden som faktiskt finns, 6.2 Ohm ger lite högre ström men vi kan välja det för vi har lite marginal, kom ihåg de 50mA som vi "sparade" tidigare.
I motståndet kommer en viss effekt utvecklas, värme. För att vårat motstånd inte ska gå sönder räknar vi på den också. Effekt mäts i W (Watt) och kan räknas ut med formeln P = U * I. Vi får först räkna ut vilken ström vi får med 6.2 Ohms motstånd, använd Ohms lag omskriven igen: I = U / R vilket ger I = 1,6 / 6,2 => 0,258 A 0,258 mA.
Vi räknar ut effekten som motståndet måste klara genom att använda P = U * I = 1,6 * 0,258 => 0,41 W och den vanligaste typen av motstånd klarar 0,6 W även om mer fungerar. Vi ska alltså ha ett 6.2 Ohms, 0,6 W motstånd till våra 10 röda lysdioder.
Blå slingan:
Varje diod har i detta fall ett framspänningsfall på 3,09V och om vi skulle använda alla 10 i serie skulle det krävas totalt 10 x 3,09V = 30,9V vilket är mycket mer än de 24V vi har. 7 dioder i slingan resulterar i 7 * 3,09V = 21,6V vilket kommer fungera bra.
Motståndet kommer i denna slinga ha 24V - 21,6V = 2,4V över sig och vi vill även i denna slinga ha 250mA som mål. Ohms lag ger R = U / I = 2,4 / 0,250 => 9,6 Ohm men i praktiken finns bara 9.1 Ohm eller 10 Ohm att välja på. Eftersom vi fortfarande har en del av vår marginal kvar så kan vi välja 9.1 Ohm.
Eftersom vi inte heller denna gång valt det motstånd som ger exakt 250mA får vi räkna ut vilken ström det blir: I = U / R = 2,4 / 9,1 => 0,264 A = 268mA
Nu när vi vet strömmen genom motståndet och spänningen över det kan vi räkna ut effekten som blir P = U * I = 2,4 * 0,268 => 0,63 W ! Eftersom 0,63 W > 0,6 W kan vi inte längre använda den vanligaste sortens motstånd! Nu finns tre olika sätt att lösa problemet.
1) Vi skaffar ett motstånd som klarar 1 W.
2) Vi skaffar två motstånd på 2 x 9,1 = 18,2 Ohm som klarar 0,6 W och parallellkopplar dem. De delar då på effekten och vi kommer ner under deras maxvärde.
3) Eftersom vi låg så nära gränsen undersöker vi vad som händer om vi valt 10 Ohm istället. I = U / R = 2,4 / 10 => 0,240 A = 240mA vilket ger en lite lägre effekt P = U * I = 2,4 * 0,240 =>0,58 W vilket är mindre än 0,6 W.
10 Ohm och 0,6 W klarar sig alltså och är det jag skulle välja.
Vita slingan:
Nu har dioderna framspänningsfallet 3,17 V och precis som med de blåa dioderna blir det lagom med 7 stycken då 7 * 3,17 V =22,2 V och alltså mindre än 24 V.
Nu är det tredje gången vi räknar och vi har kommit igång så nu skriver jag inte riktigt lika utförligt. Spänningen över motståndet blir 24 V - 22,2 V = 1,8 V.
Vi vill ha 250 mA genom motståndet (och resten av slingan) vilket ger R = U / I => 7,2 Ohm och vi kollar i katalogen och ser att 6,8 Ohm och 7,5 Ohm är de alternativ som är närmast. Eftersom vi vill ha ut så mycket ljus som möjligt så satsar vi på det lägre motståndet 6,8 Ohm.
Strömmen blir inte heller denna gång exakt 250mA utan vi får räkna ut det, I = U / R = 1,8 / 6,8 => 0,265 A = 265 mA och som förväntat är det lite högre än de 250 mA vi tänkt oss från början.
Effekten motståndet måste klara blir då P = U * I = 1,8 * 0,265 => 0,48 W och det fungerar alltså med våra 0,6 W motstånd. Vi köper ett 6,8 Ohm, 0,6 W.
Sammanfattning:
Vi kan använda 10 röda lysdioder tillsammans med ett 6,2 Ohms motstånd i en slinga och använda 258 mA.
Vi kan använda 7 blåa lysdioder tillsammans med ett 10 Ohms motstånd i en slinga och använda 240 mA.
Vi kan använda 7 vita lysdioder tillsammans med ett 6,8 Ohms motstånd i en slinga och använda 265 mA.
Eftersom 258 mA + 240 mA + 265 mA = 763 mA har vi lite marginal på våra 800 mA och kan alltså driva alla tre slingorna parallellt utan att behöva oroa oss för batterieliminatorn.
Tänk på att motstånden som klarar 0,6W kommer bli varma och även lysdioderna så se till att de har lite kylning och att du inte kommer åt med fingrarna av misstag. Särskilt om det finns barn i närheten!
Dessutom brukar man behöva 50 - 100 % fler röda dioder för att få en bra balans till växterrna, även om det givetvis varierar.
EDIT: Rättade några stavfel.
Senast redigerad av Rohan 19 mars 2012, 11:00:21, redigerad totalt 1 gång.