Hjälp renovering Uher 714
-
Rolf Zetterberg
Re: Hjälp renovering Uher 714
För att kalibrera på rätt sätt behövs nog två instrument -1) signalgenerator(fast jag föredrar att kalla den tongenerator för att skilja den från en signalgenerator!)och 2)voltmeter för tonfrekvens.
Fast det finns ju en fuskväg också om man skulle behöva ta den vägen.Det är ju bara att ställa VU-metern så att bandspelaren börjar dista på inspelning strax över 0dB.
Vilka mått har mätaren(fronten)?
Fast det finns ju en fuskväg också om man skulle behöva ta den vägen.Det är ju bara att ställa VU-metern så att bandspelaren börjar dista på inspelning strax över 0dB.
Vilka mått har mätaren(fronten)?
-
freddenacka
Jag skall kontrollera måtten så fort jag kommer hem.
Du mäter väl volten med en vanlig multimeter på oa meterns kablage?
Antar att man ställer tongeneratorn på 1 och sedan mäter spänningen på kablaget till mätaren och byter motstånd tills den står på 1.
Är det riktigt?
Du mäter väl volten med en vanlig multimeter på oa meterns kablage?
Antar att man ställer tongeneratorn på 1 och sedan mäter spänningen på kablaget till mätaren och byter motstånd tills den står på 1.
Är det riktigt?
Borde det inte bara vara att lägga på en 0dB insignal och sedan justera mätaren ?
-
Rolf Zetterberg
På sid 5-6 i manualen står det hur man gör.
Man lägger på 10mV/1000Hz på radioingång stift 1,sedan mäter man på kontakt 20 på insp/avsp-omkopplaren,just med ratten tills man får 2V.
Först nu just VU-mätaren med R24 till 0dB.
Orsaken till att Uher vill att man ska göra såhär är nog att då får man en koll på att hela förstärkaren fungerar normalt och att man då inte överstyr inspelningen.Värdet 2V är säkert ett genomsnitt av flera exemplar och ett visst band.Kan säkert fintrimmas om man kan mäta distorsionen.I vilket läge poten ska stå när man får 2V står inte,men man kan väl gissa någonstans över hälften.
Man lägger på 10mV/1000Hz på radioingång stift 1,sedan mäter man på kontakt 20 på insp/avsp-omkopplaren,just med ratten tills man får 2V.
Först nu just VU-mätaren med R24 till 0dB.
Orsaken till att Uher vill att man ska göra såhär är nog att då får man en koll på att hela förstärkaren fungerar normalt och att man då inte överstyr inspelningen.Värdet 2V är säkert ett genomsnitt av flera exemplar och ett visst band.Kan säkert fintrimmas om man kan mäta distorsionen.I vilket läge poten ska stå när man får 2V står inte,men man kan väl gissa någonstans över hälften.
Klockren beskrivning som vanligt när Rolf kommer till undsättning (nyfiken på hur gigantiskt ditt referensbibliotek är).
Har inte hunnit ut till förrådet men ska leta efter mätare.
Har inte hunnit ut till förrådet men ska leta efter mätare.
-
freddenacka
-
freddenacka
Hej
Jag har problem att hitta en VU meter som passar bra i spelaren ordinarie chassi. Borde det inte fungera med en enkel diodförsed UV meter som sedan kopplas direkt till den ordinarie UV meterns kablage?
Jag mätte den och om jag pekar inspelningssignalen var det runt 2,5 VDC på kablaget till nuvarande mätare.
Finns kretsschema
http://sound.westhost.com/project60.htm
Jag har problem att hitta en VU meter som passar bra i spelaren ordinarie chassi. Borde det inte fungera med en enkel diodförsed UV meter som sedan kopplas direkt till den ordinarie UV meterns kablage?
Jag mätte den och om jag pekar inspelningssignalen var det runt 2,5 VDC på kablaget till nuvarande mätare.
Finns kretsschema
http://sound.westhost.com/project60.htm
-
freddenacka
Kan jag använda en tongenerator med datorns ljudkort för att åstadkomma 10mV/1000Hz?
Denna till exempel?
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html
Denna till exempel?
http://www.nch.com.au/tonegen/index.html