Beräkning av strömmar i transistor från PIC
Re: Beräkning av strömmar i transistor från PIC
Hej mannagrynet!
Du trollar väl inte med oss nu hoppas jag.
Jag brukar tjata om ett det är viktigt att kunna det grundläggande elläran när man skall hålla på med elektronik. Det gäller oavsett om det handlar om vanliga kretslösningar med diskreta komponenter eller om det är mikroprocessorer inblandade.
En lysdiod kan kopplas på två sätt till en mikroprocessor. Dels kan man via ett motstånd ansluta dioden till samma ledning där VDD sitter, plus 5 volt i ditt fall antar jag om du inte använder 3,3 V förstås. Det andra alternativet är att ansluta dioden via ett motstånd till GND vilket är samma som Vss på grund av att Vss skal anslutas till GND som också är minuspolen på spänningskällan. I bägge alternativen ansluts den andra änden på dioden till mikroprocessorns I/O-port.
Om du ansluter enligt första alternativet så lyser dioderna när du sätter en nolla (0) på porten och då skall summan av strömmarna genom dioden plus strömmen som CPU:n drar inte överstiga "Maximum current out of VSS pin". Ansluter du dioderna enligt alternativ två lyser de när du lägger en etta (1) på porten och skall summan av strömmarna inte överstiga "Maximum current out of VDD pin".
Eftersom det står "Maximum" bör du förstå att detta innebär just max och det betyder att du bör göra konstruktionen så att strömmen på Vss och Vdd ligger en bit under maxvärdet.
Du trollar väl inte med oss nu hoppas jag.
Jag brukar tjata om ett det är viktigt att kunna det grundläggande elläran när man skall hålla på med elektronik. Det gäller oavsett om det handlar om vanliga kretslösningar med diskreta komponenter eller om det är mikroprocessorer inblandade.
En lysdiod kan kopplas på två sätt till en mikroprocessor. Dels kan man via ett motstånd ansluta dioden till samma ledning där VDD sitter, plus 5 volt i ditt fall antar jag om du inte använder 3,3 V förstås. Det andra alternativet är att ansluta dioden via ett motstånd till GND vilket är samma som Vss på grund av att Vss skal anslutas till GND som också är minuspolen på spänningskällan. I bägge alternativen ansluts den andra änden på dioden till mikroprocessorns I/O-port.
Om du ansluter enligt första alternativet så lyser dioderna när du sätter en nolla (0) på porten och då skall summan av strömmarna genom dioden plus strömmen som CPU:n drar inte överstiga "Maximum current out of VSS pin". Ansluter du dioderna enligt alternativ två lyser de när du lägger en etta (1) på porten och skall summan av strömmarna inte överstiga "Maximum current out of VDD pin".
Eftersom det står "Maximum" bör du förstå att detta innebär just max och det betyder att du bör göra konstruktionen så att strömmen på Vss och Vdd ligger en bit under maxvärdet.
> Eftersom det står "Maximum" bör du förstå att detta innebär just max
Det viktiga är att det betyder "max utan att ta permanent skada".
*Inte* "max med bibehållen funktion".
Det finns ingen garanti att det fungerar över huvudtaget vid de nivåerna!
> Jag vill att de ska lysa upp inte bara lysa i någon sekund
Alltså "lysa upp" som i "belysning". Eller bara "synas" som t.ex en lysdiod
på en apparat som indikerar någonting, on/off eller liknande. Tiden är
helt ointressant.
Det viktiga är att det betyder "max utan att ta permanent skada".
*Inte* "max med bibehållen funktion".
Det finns ingen garanti att det fungerar över huvudtaget vid de nivåerna!
> Jag vill att de ska lysa upp inte bara lysa i någon sekund
Alltså "lysa upp" som i "belysning". Eller bara "synas" som t.ex en lysdiod
på en apparat som indikerar någonting, on/off eller liknande. Tiden är
helt ointressant.
-
mannagrynet
oj, tänkte väldigt fel!
Men jag kommer att vid vissa tillfällen lysa alla dioder, kopplar portpinne - motstånd - lysdiod - GND. Dvs om alla lyser => 10*20mA = 200mA. Bör ju fungera. Nu är det 80% kapacitet men den risken tar jag
Dessutom undrar jag om jag har en adapter på 5V - 1.5A inkopplat till Vdd, tar den vad den behöver eller blir den överbelastad med ström? Anledningen till att jag frågar är för när jag köpte en adapter till mitt keyboard (instrument) så sa de i affären att jag behöver 460mA men det gör inget med mer, så jag köpte en 1A. Men här står det Vdd max 300.
Jo, ska gå en kurs i ellära på distans, börjar nu i VT, men detta projektet är aktuellt nu så tänkte få lite hjälp så jag inte förstör grejer
Men jag kommer att vid vissa tillfällen lysa alla dioder, kopplar portpinne - motstånd - lysdiod - GND. Dvs om alla lyser => 10*20mA = 200mA. Bör ju fungera. Nu är det 80% kapacitet men den risken tar jag
Dessutom undrar jag om jag har en adapter på 5V - 1.5A inkopplat till Vdd, tar den vad den behöver eller blir den överbelastad med ström? Anledningen till att jag frågar är för när jag köpte en adapter till mitt keyboard (instrument) så sa de i affären att jag behöver 460mA men det gör inget med mer, så jag köpte en 1A. Men här står det Vdd max 300.
Jo, ska gå en kurs i ellära på distans, börjar nu i VT, men detta projektet är aktuellt nu så tänkte få lite hjälp så jag inte förstör grejer
- Klas-Kenny
200mA ÄR max du kan köra ur IO'n totalt!
Maximum current sunk by PORTA, PORTB and PORTC (combined) ............................................................ 200 mA
Maximum current sourced PORTA, PORTB and PORTC (combined)............................................................ 200 mA
> oj, tänkte väldigt fel!
Och du ger fasen i att svara på frågor...
En gång till, ska lysdioderna verkligen lysa upp, d.v.s ska de användas
som någon slags belysning? Eller ska de bara synas för indikering?
Det kan väl för sjutton inte vara så svårt att svara på...
Och en följdfråga, *varför* behöver du köra 20 mA genom lysdioderna??
Och du ger fasen i att svara på frågor...
En gång till, ska lysdioderna verkligen lysa upp, d.v.s ska de användas
som någon slags belysning? Eller ska de bara synas för indikering?
Det kan väl för sjutton inte vara så svårt att svara på...
Och en följdfråga, *varför* behöver du köra 20 mA genom lysdioderna??
Jag brukar skicka ca 3 mA genom lysdioder som ska användas till indikering. Det lyser ganska bra, tycker jag.
Din nätadapter som är en spänningskälla som ger 5V och klarar en belastning på 1,5A. Alla apparater som drar mindre än 1,5A kan således anslutas till denna. Märkströmmen på adaptern brukar ha den marginal som krävs för att den skall hålla i kontinuerlig drift men det finns säkert tillverkare som fuskar med märkströmmen med avseende på kontinuerlig drift.
Som du ser har Klas-Kenny redan gjort dig uppmärksam på att du ligget fel med arbetspunkterna för lysdioderna med avseende på vad CPU:n tål att hantera på portarna. Jag tänkte inte på att denna parameter fanns i databladet också.
För att stilla vår nyfikenhet, vad är syftet med dioderna skall de lysa upp något eller är de bara till för indikering?
Som du ser har Klas-Kenny redan gjort dig uppmärksam på att du ligget fel med arbetspunkterna för lysdioderna med avseende på vad CPU:n tål att hantera på portarna. Jag tänkte inte på att denna parameter fanns i databladet också.
För att stilla vår nyfikenhet, vad är syftet med dioderna skall de lysa upp något eller är de bara till för indikering?
-
mannagrynet
Det ska vara för belysning, de ska lysa upp. Ingen indikering alltså.
Oj tänkte 250mA. Men jag får då göra 7-8 lysdioder.
Lysdioderna är 2.8-3.4V med 20mA så därför matar jag med 20mA. Fel tänkt? (de lyser väl starkast med 20mA)
Oj tänkte 250mA. Men jag får då göra 7-8 lysdioder.
Lysdioderna är 2.8-3.4V med 20mA så därför matar jag med 20mA. Fel tänkt? (de lyser väl starkast med 20mA)
Vad är det du tänkt bygga? Behöver du kunna styra dioderna var för sig?
Om du berättar det så blir det enklare att hjälpa till.
Om du berättar det så blir det enklare att hjälpa till.
Ja lysdioder lyser mer eller mindre beroende på hur mycket ström du trycker igenom dem. MEN, med dagens väldigt effektiva lysdioder i kombination med hur vi människor tolkar hur ljust något är så kan det räcka med betydligt mindre ström för att uppnå den ljusstyrka man är ute efter. Jag tror till exempel att du inte skulle kunna peka ut vilken lysdiod som körs med 15mA jämfört med 20mA om du inte har dem precis varandra och jämför noga.
-
mannagrynet
Det är en vridpotentiometer som är kopplad till en PIC (som programmerats av en kompis). Beroende motståndet så lyser fler dioder (denna är vid en bardisk)
Minska till 15mA per lysdiod så blir det nog bra.
> Det ska vara för belysning, de ska lysa upp. Ingen indikering alltså.
OK, det är ju viktigt att veta. Och det är bara on/off av lysdioderna ?
Du ska inte även justera ljusstyrkan ?
Sannolikt bör du fundera på en separat drivning av lysdioderna.
T.ex en ULN2803 och drivning från en annan spänningskäll än den
5V som du har nu. Generellt så kanske det inte är helt bra att ha
en 5V batterieliminator som direkt matar processorn. Bättre är en
spänningsmatning på ca 9-12V och och en liten spänningsstabb
(en billig 78L05) är OK direkt vid processorn. Det blir nog en "renare"
matning av processorn. Sedan matas lysdioderna från 9-12 volten
och switchas via en ULN2803 som drivs av processorn. Plus lämpliga
motstånd för at strömbegränsa lysdioderna, så klart. Då kör du alla
prylar väl "inom ramarna" och har rätt kretsar till rätt behov.
OK, det är ju viktigt att veta. Och det är bara on/off av lysdioderna ?
Du ska inte även justera ljusstyrkan ?
Sannolikt bör du fundera på en separat drivning av lysdioderna.
T.ex en ULN2803 och drivning från en annan spänningskäll än den
5V som du har nu. Generellt så kanske det inte är helt bra att ha
en 5V batterieliminator som direkt matar processorn. Bättre är en
spänningsmatning på ca 9-12V och och en liten spänningsstabb
(en billig 78L05) är OK direkt vid processorn. Det blir nog en "renare"
matning av processorn. Sedan matas lysdioderna från 9-12 volten
och switchas via en ULN2803 som drivs av processorn. Plus lämpliga
motstånd för at strömbegränsa lysdioderna, så klart. Då kör du alla
prylar väl "inom ramarna" och har rätt kretsar till rätt behov.
-
mannagrynet
Så jag kan ta mig alternativet att ha 15mA till alla.
men jag är lite intresserad av ULN2803. Den kör matningsspänning direkt till dioderna själv - på så sätt inga begränsningar förutom strömmen den ger ut.
Hur styrs den av PICen?
men jag är lite intresserad av ULN2803. Den kör matningsspänning direkt till dioderna själv - på så sätt inga begränsningar förutom strömmen den ger ut.
Hur styrs den av PICen?