BT30 spindel - Designhjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: BT30 spindel - Designhjälp

Inlägg av thewho »

Då var spindelaxel och lager beställda :vissla:
Kommer bilder i min projekttråd när jag har fått grejerna
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Ser verkligen fram emot en projekttråd här om spindelbygge. Det är fräckt som... ngt av det mest noggranna jag har presterat ngn gång.
Vad beställde du för lager?
OT, men efterfrågat:
Här är en bild efter och före ingreppet (ny spindel + motor och all elektronik nytt och lackerad) på min klump, ca 200kg. Helt ok för att vara en hobbymaskin. Hyffsat vinkelrät och plant blir det. Fick schimsat in ett vändglapp med alufolie häromveckan och det gjorde rätt mycket faktiskt. En liten video (om du inte redan har sett den) på när den gör sin första bit med..
FILM
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Inlägg av thewho »

Snålade och tänkte testa med dom här
http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit8891

Kollade ebay efter "riktiga lager", men jag ansåg inte att jag har råd att lägga 100-200€ på lager.
Måste få ordning på min "fräs" (hög med dyra grejer som inte fungerar) först..
thewho

Inlägg av thewho »

Glömde,
Fin liten maskin du har :tumupp:
Kan du ge något exempel vad den klarar i form av avverkningshastighet?
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Ok, så då kör du med de lagerlägen som är gjorda på spindeln. En finess som jag tyckte jag gjorde och fick bra var att köra upp ett nytt lagerläge med "ett verktyg" monterat som styrde ytan. Då tänkte jag att jag skulle få det så bra som det gick. Men iofs så kommer det andra felkällor, typ glapp i det lager jag spännde upp verktyget i osv osv.. tror att det kommer bli bra med de lagerna. Det bästa vore ju om man kunde bygga sin spindel och sedan avsluta med att slipa in konan den sista 0.01mm... ngn borde fatta detta och sälja spindelaxlar som var så här "halvklara" så att man kunde bygga sin egen lättare :-)

Tack.
Jag har verkligen inte pressat den för jag vill hellre att den förblir hel nu när jag äntligen har fått den att köra igen (stod rätt länge innan jag tog tag och renoverade den). Men jag nöjjer mig med att köra tex 8.8mm fräs, 2mm djupt, fullt ingrepp 2300 varv och 450 - 500 mm/min. Dock kan jag inte göra ngra hål med dessa data för om spånorna inte kommer bort så blir det banan. Ska sätta in luftkylning så fort jag har råd med en kompressor.. alltid är det ngt man ska göra :-)

P.-
thewho

Inlägg av thewho »

i stål?! :humm:
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

nej nej för fasiken... alu typ 6082 eller ngt.. haha. annars hade det nog sett ut som din senaste bild.. ouch. gillar ditt bygge för övrigt. många detaljer som de flesta inte orkar med typ riktiga skydd för skenorna och kylvatten genom huvet.. snyggt :bravo:

P.-
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Insåg att min post i din frästråd hörde mer hemma här.

Nåväl.

Om någon är intresserad av "fin lager" till "ful pris" så sitter jag på en eller två uppsättninar av dessa

Det här är fint skit, men kanske lite stort.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Ahh..

Länken angav inte beteckningen.

Det är alltså SKF 7206 CD/P4A DBA
thewho

Inlägg av thewho »

funkstar:
Jag hade nog tänkt göra som du gjorde fast med SX3 axeln
Ser ut som en stabil maskin men du menar att den inte är någe vidare för att bearbeta stål?

ToPNoTCH:
Tusan, skulle det ha varit 7207 eller 7208 hade jag kunnat använda dom :doh:
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

nej den funkar bra att köra stål med också. Men får tagga ner lite på matningen, kanske 250 med 1 mm djup i fullt ingrepp, men det är bara uppskattat. Läste i din andra tråd att du bara kunde ta 0.1mm vid planfräsning med en 50mm planfräs och det på låga varv. Som jämförelse kan jag ju nämna att jag plana lite stål häromveckan. Tog 0.5 i djup, 1200 rpm och mata kanske 250. Spånorna blev perfekt mellan gul och blå färg (har det som tumregel när jag kör stål för då brukar det vara bra avverkningshast, bara blått = för varmt, silvrigt = för långsamt, läste det i en bok har jag för mig :-) Känns som att du har ngt annat som stör i din fräs då den borde ha mycket mer i kapacitet än de där 0.1mm.

P.-
Skriv svar