Tattaataaa (fanfar)! Här är det första kretskortet jag konstruerat och tillverkat i mitt liv. Eller ja, nästan iallafall. Gjorde en för en likadan krets först men måtten blev fel.
Detta kort ska innehålla 3 halvledarreläer som ska styra pumparna och magnetventilen.
kretskort2.jpg
Det är riktigt fascinerande när ett kort liksom smälter fram ur tomma intet under framkallningen.
Kortet har jag designat i KiCad. Nu är alla komponenter lödda på plats och kretsarna verkar fungera precis som de ska.
Under tiden som gått har jag läst på tillräckligt mycket för att kunna räkna på vinsten med det slutna expansionskärlet. Jag knåpade ihop ett samband som jag tror stämmer.
Betrakta ett värmesystem med ett slutet och öppet expansionskärl (som det jag ritade en skiss på) där;
P1 = lägsta systemtryck (då systemet är kallt)
P2 = högsta systemtryck (precis innan det öppna expanionskärlet skvallrar
V1 = volymen på luften i expansionskärlet vid P1
V2 = volymen på luften i expansionskärlet vid P2
T = temperaturen i expansionskärlet (antas konstant)
R = 0.2870 (gaskonstanten för luft)
T kan nog anses vara ganska konstant då luften kärlet borde vara i temperaturjämvikt med omgivande luft som har relativt konstant temperatur.
Luft vid dessa tryck och temperaturer följer den ideala gaslagen;
PV = mRT
Följaktligen är då;
P1V1 = mRT
P2V2 = mRT
=> V2 = mRT/P2
=> m = P1V1/(RT)
Vi vet V1 men vill veta V2, då det är ett mått på hur mycket luften tryckts ihop.
dV= V1-V2 är alltså ett mått på hur mycket volymexpansion expansionskärlet "sväljer".
=> dV = V1- mRT/P2 = V1 - P1V1/(RT) * RT/P2 =V1 - V1*P1/P2 = V1*(1 - P1/P2)
Vi ser att när P2 -> går mot oändligheten blir dV = V1 vilket ju verkar rimligt. Om P1=0 (absolut vakum) blir också dv=V1 vilket ju också låter rimligt.
Gummibälgens tröghet är försummad.
Observera att det rör sig om absoluttryck och absoluttemperaturer. Enheten på trycket spelar dock ingen roll då det endast är förhållandet vi är intresserade av.
Mitt systemtryck varierar max ca 2 mVp, mellan 5 mVp och 7mVp. Detta i absoluttryck ger ungefär
P1 = 15 mVp
P2 = 17 mVp
T = 20 C = (273+20) K
V1 = 50 liter
=> dv= 50 (1- 15/17) = 5,88 liter.
Ja, det kärlet gjorde ju faktiskt inte mycket nytta om mina beräkningar stämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.