DIY värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Kretskort
Inlägg: 182
Blev medlem: 5 februari 2008, 08:07:45
Ort: Göteborg

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Kretskort »

gOry: Ne, buntbanden sitter löst förutom det som är spänt över själva plastkapslingen på sensorn.

blackadder: Behövde ett större expansionskärl och det var enklare att lägga till ett slutet när jag ändå grejade i källaren än att röja i isoleringen på vinden.

v-g: Varken smuts eller flussproblem men har har min teori om vad problemet varit i inlägget ovan. :) . Bilderna på "nakna" sensorer är bara för att visa hur de ser ut utan isolering.
Niklas-k
Inlägg: 354
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Niklas-k »

Fungerar det bra med både öppet och slutet expansionskärl i samma system?
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Ulf »

En liten fundering om flödes mätaren.
Hur skulle det vara med en 1-wire-räknare?
"Bara" att läsa av och göra en reset.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27391
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY värmesystem

Inlägg av danei »

kombinationen öppet och slutet är inget bra. Du kan ju räkna på tyck skillnaden på fullt och tomt öppet kärl. Du hamnar på typ 0,05 bar, det kommer att ge ett mycket marginellt nyttjande av den slutna tanken. Att ansluta expansionskärlet på olika punkter är också vanskligt, risken är att tryckskillnader i systemet gör att vattnet fördelar sig olämpligt mellan dem. Är det slutna så gör det inte så mycket, men när öppna är inblandade är ju risken att det rinner ut.
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: DIY värmesystem

Inlägg av gege »

Om du vill så kan du byta ut V2,V3 och V4 mot en vanlig bivalent shunt, tex http://www.esbe.se/produkter/?prodid=4043 dit med en 0-10v motor eller nått annat trevligt som du kan styra från din styrning så kan du nog få till lite trevliga funktioner

Säkerhetsventilen på 6bar bör du verkligen byta ut till 1,5bar.

Jag har ett shema över min bygge ( MS Paint :-) ), det kanske finns några ideér till ditt trevliga bygge, jag har också en kanmin som jag reglerar arbetstemperaturen i med en styrd cirkulationspump.
schema.jpg
Lite för mycket att förklara hur allt fungerar... du får fråga om något är oklart.

Lycka till med ditt bygga, detta kommer att följas.

//Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Niklas-k
Inlägg: 354
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Niklas-k »

gege: Fint system du har. Har du byggt allt själv? Inte helt lätt att få Värmepump,solenergi och vedpanna att jobba optimalt till sammans speciellt få så mycket utbyte som möjligt av solenergin beträffande Varmvatten.

Danei: Precis som du tror jag att det inte är helt optimalt. Har aldrig sett det förut.
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: DIY värmesystem

Inlägg av gege »

Jag använder en EVI Heat värmepump för solfångarstyrning som fungerar oförskämt bra :-) den analyserar sol effekten och bestämmer om man ska direktvärma alt förvärma inkommande köldbärare, det har resulterat i 430kwh från solen i år.
Resten har jag byggt skälv, men det har blivit lite try and error med tiden.
Kretskort
Inlägg: 182
Blev medlem: 5 februari 2008, 08:07:45
Ort: Göteborg

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Kretskort »

Niklas-k, danei: Jag vet faktiskt inte hur lyckat det är med det slutna expansionskärlet. Jag hörde från en bekant att det fungerade bra i praktiken och jag hade ändå ett expansionskärl över.
Expansionskärlet ligger ca 2 meter över de högsta radiatorerna så som max kan jag åtminstone få runt 0,2 bar i tryckvariation. Hur det påverkar gasen i det slutna tryckkärlet får jag ta sen efter jag läst på lite termodynamik. :)


Ulf: Finns det färdiga sådana att köpa?

gege: Den där bivalenta shunten var ju en intressant tanke, saken är bara den att systemet då hade blivit beroende av dyr teknik som kan krångla.

Sant att 6 bar säkerhetsventilen egentligen borde vara på 1,5 bar, men då den bara är ytterligare ett hängsle på livremmen får den nog sitta kvar. Har ju redan både 1,5 bars ventil och öppet expansionskärl i systemet. Att det blev en 6 bars ventil beror på att det var ett skrotfynd. :)

Intressant system du har. Vad är rektanglarna med sneda diagonaler i den högra tanken för något?

Måste varit knivigt att göra det där i paint.
Jag upptäckte häromveckan Microsoft Visio. Helt underbart för att göra dylika scheman.
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: DIY värmesystem

Inlägg av gege »

Det behöver inte bli dyr teknik för att styra en shunt, ta tex vilken gammal shuntmotor som hellst och sköt den från din styrning som du bygger.

Rektanglarna med sneda diagonaler är smutsfilter som jag monterat innan värmepumpen för att skydda värmeväxlare mm.

Jag håller på att bekanta mig med Microsoft Visio nu efter ditt tips... så man får se om man orkar rita upp allt igen :-)
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Ulf »

Dallas hade DS2423, men den har slutat tillverkas. Det finns dock en krets BAE0910 som innehåller bla en konfigurerbar 32 bitars räknare.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12808
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DIY värmesystem

Inlägg av MiaM »

gege: trevligt system!

Har du ingen elpatron för det sista "stödet"?

Egentligen kanske du kan spara pyttelite extra på att ha två termostater för varmvattnet och använda ett eventuellt "mittuttag" på varmvattenberedaren, men det är nog överkurs...
gege
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 februari 2011, 00:26:20
Ort: Arboga

Re: DIY värmesystem

Inlägg av gege »

MiaM: Jo jag har en 6kw i botten på tanken samt en 1500w i toppen för VV, men dessa har jag inte ens kopplat in, man vill ju inte att dom ska råka gå igång :-)

När det gäller varmvatten laddning så kör jag på olika sätt:
När kaminen värmer så laddas det i toppen och retur i botten.
Om det behövs VV och ingen sol eller kaminvärme finns startar värmepumpen och laddar i toppen och retur i mittenuttaget.
Om det är vinter/vår/höst med lite soleffekt så laddas det i toppen med retur i mitten.
Om det är sommar med hög soleffekt så laddas det i toppen och retur i botten.

Behövs det värme i huset laddas det i mittenuttaget och retur i botten.

Allt för att för så hög verkningsgrad som möjligt.
Kretskort
Inlägg: 182
Blev medlem: 5 februari 2008, 08:07:45
Ort: Göteborg

Re: DIY värmesystem

Inlägg av Kretskort »

Tattaataaa (fanfar)! Här är det första kretskortet jag konstruerat och tillverkat i mitt liv. Eller ja, nästan iallafall. Gjorde en för en likadan krets först men måtten blev fel.

Detta kort ska innehålla 3 halvledarreläer som ska styra pumparna och magnetventilen.
kretskort2.jpg
Det är riktigt fascinerande när ett kort liksom smälter fram ur tomma intet under framkallningen.

Kortet har jag designat i KiCad. Nu är alla komponenter lödda på plats och kretsarna verkar fungera precis som de ska.

Under tiden som gått har jag läst på tillräckligt mycket för att kunna räkna på vinsten med det slutna expansionskärlet. Jag knåpade ihop ett samband som jag tror stämmer.

Betrakta ett värmesystem med ett slutet och öppet expansionskärl (som det jag ritade en skiss på) där;
P1 = lägsta systemtryck (då systemet är kallt)
P2 = högsta systemtryck (precis innan det öppna expanionskärlet skvallrar
V1 = volymen på luften i expansionskärlet vid P1
V2 = volymen på luften i expansionskärlet vid P2
T = temperaturen i expansionskärlet (antas konstant)
R = 0.2870 (gaskonstanten för luft)


T kan nog anses vara ganska konstant då luften kärlet borde vara i temperaturjämvikt med omgivande luft som har relativt konstant temperatur.

Luft vid dessa tryck och temperaturer följer den ideala gaslagen;

PV = mRT

Följaktligen är då;
P1V1 = mRT
P2V2 = mRT


=> V2 = mRT/P2
=> m = P1V1/(RT)

Vi vet V1 men vill veta V2, då det är ett mått på hur mycket luften tryckts ihop.
dV= V1-V2 är alltså ett mått på hur mycket volymexpansion expansionskärlet "sväljer".

=> dV = V1- mRT/P2 = V1 - P1V1/(RT) * RT/P2 =V1 - V1*P1/P2 = V1*(1 - P1/P2)

Vi ser att när P2 -> går mot oändligheten blir dV = V1 vilket ju verkar rimligt. Om P1=0 (absolut vakum) blir också dv=V1 vilket ju också låter rimligt.

Gummibälgens tröghet är försummad.

Observera att det rör sig om absoluttryck och absoluttemperaturer. Enheten på trycket spelar dock ingen roll då det endast är förhållandet vi är intresserade av.

Mitt systemtryck varierar max ca 2 mVp, mellan 5 mVp och 7mVp. Detta i absoluttryck ger ungefär

P1 = 15 mVp
P2 = 17 mVp

T = 20 C = (273+20) K
V1 = 50 liter

=> dv= 50 (1- 15/17) = 5,88 liter.

Ja, det kärlet gjorde ju faktiskt inte mycket nytta om mina beräkningar stämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Kretskort 30 mars 2012, 11:59:32, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: DIY värmesystem

Inlägg av blueint »

Tips för att rita blockschema: Inkscape
idiotdea
Inlägg: 471
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: DIY värmesystem

Inlägg av idiotdea »

Jag tycker din uträkning på hur det slutna expansionkärlet fungerar verkar korrekt.

Däremot skulle jag inte själv koppla in det på en punkt som är så långt från anslutningen till det öppna expansionskärlet. Beroende på vad du har för pumpar, rörstorlek, rörlängder o.s.v. kan du ha ett högre tryck i anslutningpunkten till det slutna expansionskärlet än till det öppna. Nu tar jag kanske i, men säg att du p.g.a. pumparna har dubbelt högre tryck i anslutningpunkten till det slutna expansionskärlet än till det öppna. Då komprimerar du luften i den slutna kärlet till hälfen av ursprungliga volymen, och kan riskera att tömma det öppna kärlet.
Skriv svar