93ftw: till att mäta bilar används det två st. fotoceller från Omron eller liknande. Men då en bil är ganska stor är det viktiga egentligen att de två sensorer har samma fördröjning, då passar resten.
Jag hade nog satsat på ett par laserpekare med fotodioder som är känslig för rätt färg (lasernas), sannolikt en PIN-fotodiod. Sedan måste man ha en ställning som kan hålla sensorerna stabilt och ge plats för klubban. Om det är klubbskaftet man ska mäta blir hastigheten ju lägre än om man mäter klubbhuvudet. Alltså ville det vara mest vettigt att göra en ställning som mäter precis innan bollen får ont i huvudet, detta ger att man helt enkelt gör en tee-plats som en ställning och mäter där.
Om vi utgår ifrån att det kan röra sig om hastigheter på kanske 200km/t och klubbans huvud kan vara 4 cm djup i färdriktningen ger den att ljusstrålen blir bruten runt 720µs vilket borde gå bra att detektera ganska bra med ett bra kretslopp för fotodetektorn.
Vill man ha en "hög" port att mäta med kan man ha ett par speglar på ömse sida av varje laser/sensor-port och låta laserstrålen gå sik-sak ner mellan speglarna från lasern till mottagaren, det blir lite mer mekanisk pyssel men borde vara rimligt enkelt att lösa.