Hur lagar man en MIG svets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mak1

Re: Hur lagar man en mig svets?

Inlägg av mak1 »

Tackar för vägledningen. Har nog ringat in det till att likriktardelen verkar kass. Har endast fasta effekt/trådmatar-lägen och samtliga faser kommer in i maskinen. På tre trafosarna har lika värden på sekundärsidan (knappt 10V), detta ligger stabilt även under svetsning.... En sak som slår mig/funderar över, det är antalet aluminiumplåtar/dioder. Jag har (se bifogad bild)
6st plåtar/plattor, där de tre trafosarnas sekundärsida är kopplade till plåt 1, 3 och 5. Plåt 2, 4 och 6 är sammankopplade med en kraftig brygga. På VARJE plåt sitter det 6st dioder. Dvs. totalt 36st dioder!!! Har detta med mina fasta effektlägen att göra? Antar att jag inte har några tyristorer eftersom jag inte har "steglös strömreglering" i svetsen....? Svetsen har 60A, 80A, 120A, 160A och ett 200A-läge.
Min slutsats gällande likriktarens funktion: Plattorna 1,3 och 5 utgör + i likspänningen och 2,4 och 6 utgör -sidan... Svetsen har de senaste åren varit sagolik, men endast i 120A och 160A-läget, övriga lägen har den varit kass... Antar att jag måste plocka loss likdelen och byta dioderna..?
Tack än en gång för lysande hjälp! I gengäld lovar jag att INTE skvallra ifall jag har ihjäl mig i garaget :lol: !!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mak1

Re: Hur lagar man en MIG svets?

Inlägg av mak1 »

Mätte spänningen nu på morgonen:
mellan plåt 1 och 2 = 3,5V
mellan plåt 3 och 2 = 3,5V
mellan plåt 5 och 2 = 3,5V

3,5V var mätt i 160A-läget. Kör jag 200A så blir spänningen knappt 4V. Kör jag i 60A-läget så är spänningen knappt 2V.
Helt plötsligt känns det som att svetsen får för lite spänning in i likriktardelen...? Spänningen (mellan de båda sekundärtrådarna ligger på knappt 10V). :? Har mailat Kemppis support för att få lite mer kött på benen... Börjar fundera på om kontaktorn alt reglaget lagt av så att jag på så vis får för lite kräm in i trafosarna... Får invänta ett ev. svar fr. Kemppi.

Just nu känns det som att följande måste först besvaras:
1.Vilken spänning ska det komma in i kontaktorn, på respektive plint?
2.Vilken spänning ska det komma in i trafosarna?
3.Vilken spänning ska komma ut ur trafosarna och in i likriktardelen?
4.Vilken spänning ska komma ut ur likriktardelen (har hört 20-30V)?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

1. 400V mellan faserna på de tre anslutningarna där inkommande kabel kommer in, 230V mätt mot jord.

2. 400V, samma som ut ur kontaktorn.

3. Det beror på vilket läge "steg-vredet" står på.
mak1

Inlägg av mak1 »

Är det så, så har jag felet INNAN kontaktorn. Har bara 230V på en av de tre faserna (mot jord). Ska kika vidare på detta nu.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
ger dig nyttig information om vad du ska mäta.
Relativt skyddsjord så ska det vara 230 V till alla 3 faserna (nolla torde inte behövas i den svetsen)
MELLAN faserna ska det vara 400 V (3 mätningar)

Sekundären har en mittpunkt men den är isolerad så du kommer bara åt ändarna (röda muttrarna).
MELLAN ändarna borde det vara ca 20 volt.

Är en fas borta någonstans så tappar den stinget, jag vet.
Så här är din likriktare kopplad, mina har bara en diod men du har 6 i parallell.
likriktare.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mak1

Inlägg av mak1 »

Hmm.... Som någon nämnde i början av tråden "Jag borde kanske inte hålla på med sånt här pga. för dålig kompetens...". Det var VÄLDIGT enkelt att lösa problemet, iallafall att få tillbaka svetsen till där den var innan sommaren. Matarkabeln bytte jag ut "bara för att". Efter det så öppnade jag spiralskyddet från kopplingsplinten där inkommande kabel ansluts, för att följa vart kablarna går vidare. två faser går "fram" på svetsen och tre faser går "bak" i svetsen. De bakre var 2,5kvadrat medans de framåt endast var 1kvadrat så jag följde de som går bakåt. Det visade sig att dessa kablar går bak till kontaktorn. Kablarna/svetsen är gamla och det visade sig att kabelpaket "nötts av" i en böj. En fas var helt av, den andra satt i några få kardeler och den tredje var intakt. Efter att ha bytt ut de tre kablarna så gick svetsen återigen som en dröm... VÄLDIGT ENKELT!! Detta borde jag själv ha gjort INNAN jag postade tråden kanske... Var dock SÅ inkörd på att dioderna/trafo eller styrkort är det som pajar när svetsen börjar gå dåligt. Dessutom så är där antagligen något sånt fel på svetsen också eftersom den går dåligt på de mindre effekterna (mer troligt att vredet är kass kanske??), men det spelar inte så stor roll.. Nu ska jag se till att göra allt permanent och skruva tillbaka skydden och förhoppningsvis INTE behöva stoppa in fingrarna på olämpliga ställen :D
Tack alla för hjälpen! :bravo:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Passa på att städa av den invändigt, det syns metallspån/pulver på några ställen på bilderna. Dessa spån kan ställa till problem med isolationen i lindningar eftersom spånen rör sig i magnetfälten som bildas när ström flyter i de olika delarna och kan skada lack och ge överslag/kortis.

En annan sak; normalt på en MIG-svets är att effektlägena ger olika utspänning inte ström, strömmen bestäms i princip av trådens tjocklek och trådmatningens hastighet.
ds77

Inlägg av ds77 »

Vissa svetsar ändrar ju dock trådmatningen(ev endast med annan spänning till motorn) också när man ändrar effektläget. Är praktiskt så blir det inte så mycket omställning av trådmatningen, bara för finjustering.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är fortfarande trådens hastighet och diameter som bestämmer strömmen och effektlägena ändrar utspänningen. Effektläges omkopplaren kopplar om mellan de olika primärlindningarna på trafon i ett antal steg (olika på olika modeller) som ändrar utspänningen.
mak1

Inlägg av mak1 »

Ja, jag såg det, den är verkligen smutsig invändigt. Får ta och blåsa av den innan jag sätter ihop den igen.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jo, men min poäng var att om trådhastigheten också ändras med effektvredet så styr det både spänningen och strömmen.
Skriv svar