Vad krävs för en Master i Elektronik? - Hemstudier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Vad krävs för en Master i Elektronik? - Hemstudier

Inlägg av 4kTRB »

onilsson skrev: Vad är din plan? Att läsa kurser hemma för att kunna säga till en arbetsgivare att du har kunskaper motsvarande kraven för en civilingenjör/master, eller tänker du gå en riktig utbildning men läsa hemma ändå?
Vad har du för utbildning idag?
2 år på högskola 80p.
Matteläraren var helt klart bäst. De flesta av de andra lärarna var från Chalmers
och väldigt kunniga. Kan inte direkt klaga. Läste matte med blandad teori från
KTH, linköping och chalmers. Älskar kompendiet i Numerisk analys från KTH. Såbra!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Högskoleingenjörer utbildas för att beräkna och ta fram lösningar. Varför man använder de metoder de har lärt sig står utanför utbildningen och behöver endast kännas till vid teknikskiften. När man väl står inför nya problem är det klart bra att ha matematiken och den grundläggande fysiken (elektromagnetiska fält) tillhands. Dock kan jag själv känna att elektroteknik på Chalmers lutar mer mot forskarutbildning än ingenjörsutbildningen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan man säga detsamma om KTH?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Observera att det är helt mina egna tankar och inget som Chalmers skriver ut.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Vilket smäller högst? En civilingenjörs examen eller en Master?

Civilingenjörsexamen (även den gamla på 180p / 4.5 år) motsvarar i praktiken det internationella begreppet M. Sc. (mitt examensbevis från förra årtusendet säger det explicit). Dock har Civ. Ing. i norden en något speciell status. Jag skulle nog idag råda studenter att läsa 300hp-program för att få en odiskutabel master, men lärosätet betyder minst lika mycket som antalet hp.

>Kan man säga detsamma om KTH?
Skillnaden är mest mellan "C" och "K" :lol:
Skämt åsido, jag kan (som Chalmerist) inte se någon avgörande skillnad som gör att den ena TH är att föredra framför den andra. Chalmers är Chalmers, men KTHs campus är snyggare och ligger i Sveriges vackraste stad. Pick your poison :)

Edit: skrivningar
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har kikat på olika kurser mest Luleås, Karlstads och Karlskronas utbildningar. Alla 3 har något som lockar, mest Luleås för min del även om de andra är nog så intressanta. För att inte tala om Umeå och Stockholm Universitets.
Och såen del kurser i Lund som jag blir sxtra intresserad av. Jag dras mot elektronik ämnad för astronomi/rymd med elektronik inblandad. Är allt likgiltigt eller finns här en klar skiljelinje avseende val?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har läst en kurs i programmering på distans från Luleås tekniska högskola. Den var av hyfsad kaliber jämfört med andra distanskurser som jag har stött på.

Angående astronomi och rymd kanske du kan få lite inspiration till kurser från masterprogrammet RADIO AND SPACE SCIENCE på Chalmers.

http://www.chalmers.se/rss/SV/utbildnin ... ience-2007

Dock har jag fått uppfattningen att det mest handlar om satelliter och jordobservationer. Fast man kan lätt bli ensam med kompetensen då en vän är ensam svensk som går ut programmet nu till våren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hcb skrev: >Kan man säga detsamma om KTH?
Skillnaden är mest mellan "C" och "K" :lol:
Skämt åsido, jag kan (som Chalmerist) inte se någon avgörande skillnad som gör att den ena TH är att föredra framför den andra. Chalmers är Chalmers, men KTHs campus är snyggare och ligger i Sveriges vackraste stad. Pick your poison :)
Fast då får man ju tänka på att det är dom två absolut största och mest renommerade tekniska universiteten vi har också, därför är skillnaden ganska liten, i princip kan man väl säga att vi har tre "stora" tekniska universitet i landet, sen är det ett ganska stort gap ner till dom övriga.

Sen är det ju också så att hur en enskild kurs är, beror extremt mycket på vem som håller kursen..
onilsson

Inlägg av onilsson »

Du har rätt i att lth, chalmers och kth och är de 3 ganska överlägset största tekniska högskolorna i landet.
(Att notera är också att teknisk högskola och universitet inte är samma sak. Teknisk högskola är antingen fristående eller en fakultet inom ett universitet.)

Dock finns det ju som bekant olika program på skolorna och inte minst olika inriktningar inom programmen som är mer eller mindre bra/ansedda.

Det är klart att det klangar bra att ha läst på något av de mer kända lärosätena. Söker man arbete utomlands är detta kanske till och med det viktigaste.
Dock kan en liten högskola som de flesta kanske inte ens känner till vara speciellt duktiga inom en specifik gren vilket kanske väger tyngre hos en arbetsgivare inom just det området.

På samma sätt är vissa inriktningar på de stora högskolorna olika väl ansedda. T.ex. anses reglerteknik på lth vara den bästa i landet, samtidigt som chalmers är vassare på något annat osv.
derj

Inlägg av derj »

Dock är teknisk högskola gällande KTH och Chalmers felaktigt då de räknas som universitet men har valt att behålla sina gamla namn då de är så väl etablerade.
Går själv Civ.ing Rymdteknik sista året med inrikiting Rymdfarkoster och elektronik, vi har delat de första kurserna i elektronik med de som läste el. Har även just precis läst i Canada en termin(på avancerad nivå) och kunder konstatera att det inte är svårare än i Sverige.
Vi har även master program i rymdteknik på LTU. Vet att det finns ett europeisk master program i rymd där första term läs i tyskland och andra hos LTU(Kiruna) och tredje på "valfritt" universitet, har även varit igång en separat i Kiruna(vet ej hur det har gått i år). Dock är de här programmen inte så inriktade på elektronik, är någon enstak kurs som ger en grundläggande förståelse. Har själv haft typ samma kurs inom rymdelektronik(ca 70% samma, min var mer avancerade)(ges även en i telekommunikation) och de är väldigt bra(dock ska troligen huvudläraren sluta snart) men den går nog inte att få ta på distans tyvärr(men man kan alltid fråga).
Ursäkta om det här blev lite väl mycket offtopic.

Som jag ser det så är det inte omöjligt att ta en master via hemstudier, det som är största problemet är att kunna redovisa labbar. Men om du pratar med lärarena innan om detta så borde det gå att lösa(typ visa allt vid ett tillfälle). Kan kanske vara lättare på ett mindre universitet då det är färre inblandat. Har hörtalas om personer som har klarat av ca ett år studier på distans när det inte skulle vara distans och bara varit på plats när det har krävts. Men det är inget som är rekommenderat och lärarena är inte så förtjusta(räkna inte med så mycket hjälp från vissa) och att du kan behöva köpa in en del utrustning för att klara av labbar mm.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

hcb skrev:Civilingenjörsexamen (även den gamla på 180p / 4.5 år) motsvarar i praktiken det internationella begreppet M. Sc. (mitt examensbevis från förra årtusendet säger det explicit). Dock har Civ. Ing. i norden en något speciell status. Jag skulle nog idag råda studenter att läsa 300hp-program för att få en odiskutabel master, men lärosätet betyder minst lika mycket som antalet hp.
Jag skulle säga att ingen egentligen bryr sig, jag är själv antagen till "gamla" (4,5år) men de bytte under tiden till det nya systemet (5år) och jag hade planer på att läsa till för att få ut en "riktig" Master (på LTH är det en extra programmeringskurs + ekonomi/juridik/patent samt fylla upp till 300hp). Dock så föll min patentkurs inte väl ut (Mummel mummel, idioter från Linköping) och när jag snackade med studievägledarna rekommenderade de att man skulle ta sig ut i arbetslivet istället.

Master och Civ-ing väger "lika tungt" eftersom man ändå titulerar sig olika beroende på språk, En civ-ing "heter" Master på Engelska.

Själv har jag "bara" två tentor kvar (väntar på ett resultat vilken dag som helst) och började för 2månader sedan jobba =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Studievägledare ska man nog ta med en nypa salt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Läste en tysk artikel i en elektroniktidning skriven av en
Dipl. -Ing.

Har tyskarna ett annat system eller går det direkt översätta till någon svensk motsvarighet?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

derj skrev:Dock är teknisk högskola gällande KTH och Chalmers felaktigt då de räknas som universitet men har valt att behålla sina gamla namn då de är så väl etablerade.
Exakt, LTH är en fakultet under ett universitet (Lunds Universitet) medans både KTH och Chalmers är fristående tekniska universitet (Som kallar sej högskolor, av historiska skäl)

I princip kan man väl säga att skillnaden mellan högskola och universitet är att ett universitet själva har rätten att utfärda doktorstitlar.

..Sen har det iofs tyvärr gått inflation i termen "universitet", och vissa puckopolitiker (Speciellt en ganska tjock en..) har gödslat med universistetsrättigheter till små pyttehögskolor som inte borde ha det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hörde på en busshållplats i en konversation mellan två företagare att "utexaminerade från små högskolor inte håller samma nivå som från stora". Och när man läser anledningarna till att tillsynsmyndigheten HSV drar in tillstånd så undrar man hur det står till. Om det är en högskola eller kommunalt försöksprojekt :dead:
Skriv svar