Oscilloscop för iPad iPhone och iPod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Oscilloscop för iPad iPhone och iPod

Inlägg av dar303 »

Men seriöst, ni har aldrig köpt något bara för att nu tycker det är snyggt, bara för att nu vill, bara för att ni har råd? Och inte för att det är praktiskt, billigast eller liknande?
Ingen här som kör nån obskyr brittisk bil eller Cadillac istället för volvo V70? :)
Jag köpte en värmekamera för 7000 nyss bara för att jag vill, måste man insinuera att någon är dum i huvudet för att man gör sånt när det gäller just appletillbehör?

Jag var också appleskeptiker (dock ej hatare) tills för två år sen när jag var tvungen att börja arbeta med deras produkter men nu gillar jag dom!

(skickat från min ajfön)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag tycker om apples hårdvarugrejer. Men mjukvara och liknande är ju totalt värdelöst... Har en ipod som kör RockBox och är hur nöjd som helst. Den fungerar bara bättre än orginal, inga nackdelar alls.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har inget emot Apples produkter, dom är både snygga och funktionella. Det som stör mig är hysterin runt om kring deras produkter, ungefär som att det bara finns dom som gör snygga och bra produkter!

Speciellt stör jag mig på företag och myndigheter som bara tar fram en app till iPhone, tar dom fram en app som stödjer fler OS så är det helt okej. Blir förbannad när dom tror att alla deras kunder valt iPhone precis som deras egna jönsar i ledningen (och det troligtvis bara för att dom inte klarar av att göra en egen undersökning av vad som passar deras behov). :doh:
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Blueint: Det uttryckte saken väldigt bra! plus att dom använder jurister istället
för produktutveckling allt för ofta...
Dessutom så har dom blivit för stora för att det ska kännas bra - monopolister är
marknasekonomins största hot.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

kvaark skrev:Man kan jämför logiken att köpa ett 20kkr scope när man bara har användning av ett 2,5kkrs scope med att köpa en lastbil för att flytta en låda räkor!! :D
Tillsatsen gör ett halvdant jobb jämfört med en handhållen enhet dedikerad till uppgiften för i runda slängar samma prisklass.
kvaark

Inlägg av kvaark »

@Blueint: har du provat tillsatsen?

Va den verkligen så dålig?

Hur kan man påstå att en pryl som är menad att användas som oscilloscop inte är dedikerad för ändamålet?

Är det samma sak som att kopla en dvdspelare till en tv?

Eller en webbkamera till en dator?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

12 Msps samplingshastighet samt halv-duplex förbindelse via USB med en hel del mjukvara för att uppdatera skärmen. Dedikerad = ihopbyggd och därmed mer mekaniskt stabil. Samt att man kan optimera latenstid och signalintegritet på ett helt annat sätt än annars.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

applefolket är vana vid att betala grova överpriser för skräp, och sen argumentera för att alla brister egentligen är BRA saker.. (tills apple kopierar den funktionen från konkurrenterna, då är det jättebra att det finns..)
kvaark

Inlägg av kvaark »

Vad står Msps för då?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Apple gör bra produkter men dom utformas på ett inlåst och förutan ordentliga valmöjligheter. Att man bortser påtalade och faktiska svagheter liknar mer tro än rationalitet.

Msps står för Mega-samples-per-second, fast det hadde du vetat om du varit mer insatt i DSO teknik som enheten bygger på.
kvaark

Inlägg av kvaark »

Är inte särskilt insatt i något som har med saken att göra!

Vist hadde jag kunnat köpa en handhollen enhet för samma pris som den jag redan beställt men då är frågan: Vad skulle jag kunna göra med den som inte iphonetillsatsen klarar?

Och följdfråga på det kommer jag någonsin att behöva dessa funktioner?

Jag kanske ska köpa en sådan handhållen enhet oxå så kan jag ju jämföra och se vilken jag gillar mest!
kvaark

Inlägg av kvaark »

La en beställning på denna:
http://www.electrokit.com/dso-quad-osci ... -kan.48783
Så nu kan jag snart gämföra!

Men på den kan jag bara mäta saker inte surfa på nätet eller ringa med, spela spel med, skriva mail med, eller skriva dumma inlägg på EF med. :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Härligt kvaark, du tar till dig av vad folk skriver och förbereder för jämförande tester. Som du ser är ju DSO:t från Electrokit bra mycket snabbare, men om det behövs för ditt användande vet ju bara du. Små och smidiga är båda prylarna i alla fall.
Men nåt har ju blivit galet när Electrokit skrev specen; Max inspänning: 2.8V

Och att den här tråden skulle spåra ur till en "Apple är duktiga - Apple är ett ruttet skitföretag"-diskussion var ju inte speciellt oväntat tyvärr. Nej fram för mer sakliga diskussioner. Vill man ha en Apple-diskussionstråd så startar man en sån, bara min åsikt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ingen ide att jämföra.. för kvaark kommer ändå bara tycka att apple tillsatsen sparkar skiten ur DSO quad... :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle tro att den där iphone tillsatsen bara klarar begränsad audiofrekvens upp till några få kHz om ens det.
Skriv svar