Indikera om fasen är rätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Indikera om fasen är rätt

Inlägg av blueint »

Man kan mäta högimpedivt mellan ledare och skyddsjord för att få koll.
Ev kan man mäta fältet gentemot luften (fas - "antenn").
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hahaha! Precis som jag trodde kommer svar i sann EF-anda!
Det skriks och ord som idioti används. Snälla rara, tagga ner. För alla skull. :roll:

Om nu jordledaren är bruten, är inte en glimlampa det lilla problemet då? Och lär man inte ana oråd när lampan inte lyser åt nåt håll? Bara en tanke.
Ser på elfa att en glimlampa drar 1,5mA. Ponera worst case då att man håller i höljet (nånstans omålat) och sätter i sladden, då måste man ju ha svettiga händer och hålla i ett omålat element samtidigt för att närma sig 1,5mA. Det är ju inte så bra. Men vem gör så?

Men ok, jag håller med, principiellt är det inte rätt. Ställer frågan för att öppna för diskussion, och testpennan fasen är ju inte en dum idé att spinna vidare på!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om fas och nolla måste vara rätt så byt till CEE-don (sån blå man använder på husvagnar).
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart.
Men det är inte det svaret jag är ute efter. Jag känner väl till att det finns sådana don.

Spånar man vidare på idén med avkänning likt fasen så borde ju den vara säkrast, förutom det faktum att batterier tar slut.
Jag använder aldrig min phasen otestad tillexempel. Men hade man ett schema så kunde man ju byggt en egen på nåt vis kanske.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

FormerMazda skrev:Hahaha! Precis som jag trodde kommer svar i sann EF-anda!
Det skriks och ord som idioti används. Snälla rara, tagga ner. För alla skull. :roll:

Om nu jordledaren är bruten, är inte en glimlampa det lilla problemet då? Och lär man inte ana oråd när lampan inte lyser åt nåt håll? Bara en tanke.
Ser på elfa att en glimlampa drar 1,5mA. Ponera worst case då att man håller i höljet (nånstans omålat) och sätter i sladden, då måste man ju ha svettiga händer och hålla i ett omålat element samtidigt för att närma sig 1,5mA. Det är ju inte så bra. Men vem gör så?

Men ok, jag håller med, principiellt är det inte rätt. Ställer frågan för att öppna för diskussion, och testpennan fasen är ju inte en dum idé att spinna vidare på!
Det finns en anledning att vi har föreskrifter. Att ana oråd att lampan inte lyser är falsk säkerhet. Tänk om nån annan som inte känner till detta pillar på maskinen? Kanske har ett svagt hjärta?
Eller du kanske resonerar att du kan ju köra bil utan bilbälte också, för du krockar ju aldrig.... :doh:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Seså, lägg ner moraleriet. Det tillför inget positivt nånstans. Och främst så tillför det absolut inget i trådens ursprungliga fråga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

FormerMazda skrev:Självklart.
Spånar man vidare på idén med avkänning likt fasen så borde ju den vara säkrast, förutom det faktum att batterier tar slut.
Jag använder aldrig min phasen otestad tillexempel. Men hade man ett schema så kunde man ju byggt en egen på nåt vis kanske.
Men grejen är att du får inte tillverka en produkt där fas och nolla måste vara rätt och använda en vanlig stickpropp på den. Det är inte tillåtet.

Du vet t.ex. inte om nån städare drar ur stickproppen för att låna uttaget till dammsugaren och sen sätter tillbaka den.

De regler som finns handlar om att apparaterna måste vara säkra även i såna situationer.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har inte tänkt tillverka en produkt. Inte till mig eller nån annan. Jag vet detta och har redan avhandlat det.
Självklart ska man använda de blåa donen om det är känsligt med fas/nolla. Jag vet detta och har redan avhandlat det.

Kan vi inte ta och utesluta det vi redan vet? Snälla rara?

Om inte det går så kan vi lika gärna fimpa tråden helt eftersom frågan inte kommer diskuteras mer.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Jo, det är en smula intressant att du ställer en fråga hur man enklast indikerar vilken av tre ledare som är fasen.

70% av andras svar i tråden handlar om att MAN FÅR INTE KOPPLA IN NÅGONTING PÅ SKYDDSJORDEN FÖR DÅ GÅR JORDEN UNDER IMORGON!!!

Jag förstår att det är välvilja och omtanke om era medmänniskor som får er att brista ut i dessa moralpaniska attacker, men snälla rara - kan ni inte försöka besvara den ställda frågan istället?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är att det finns inget enkelt sätt.

Att mäta mellan faserna och jord fungerar inte alltid, det förutsätter att jorden är hel.

Det är t.ex. därför som såna här vägguttagstestare som finns är väldigt vanskliga att använda, för att de verkligen ska visa rätt även om det är fel på både uttaget OCH provaren så krävs det en hel del eftertanke.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart förutsätter det att jorden är hel om man ska mäta där emellan. Men, om jorden är bruten där man förväntar sig jord så är växlingen fas-nolla det lilla problemet.
Sen var vi lite inne på denna idén med phasen, just för att inte mäta relativt jord.

Sökte lite om denna intagscentral jag nämnde tidigare, hittade en där man får indikering på om jorden är bruten, vilket var en helt annan sak och det kan vara att jag förväxlade det jag trodde med detta.
Också spännande, undras hur de detekterar det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

FormerMazda skrev: Ser på elfa att en glimlampa drar 1,5mA. Ponera worst case då att man håller i höljet (nånstans omålat) och sätter i sladden, då måste man ju ha svettiga händer och hålla i ett omålat element samtidigt för att närma sig 1,5mA. Det är ju inte så bra. Men vem gör så?
Ta och mät resistansen i en släckt glimlampa, den är väldigt nära 0. Du kommer få en farlig strömgenomgång om du använder din kropp som återledare för att tända en glimlampa.

Alla konstruktioner inom elsäkerhet baserar sig på att ett enkelfel inte får vara farligt.
Om tex jordledaren är bruten till en normal apparat så händer inget farligt.
Om en apparat har överledning till höljet och jordledaren är intakt så löser säkringen.

Om man har ett dubbelfel, dvs både jordledaren är av och apparaten har överledning till höljet så blir det farligt. Du vill bygga en apparat som har ett enkelfel från början, vilket gör att det blir farligt så fort ett annat enkelfel upsptår.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mätning relativt har vi dock redan uteslutit som alternativ.
Men det var spännande fakta. Är lite osäker på hur en glimlampa är uppbyggd, trodde det bara var två elektroder i nån gas. Men gasen kanske är ledande?
Nerre

Inlägg av Nerre »

FormerMazda skrev: Sen var vi lite inne på denna idén med phasen, just för att inte mäta relativt jord.
Även den mäter ju relativt jord, men inte relativt jordledaren utan relativt "bakgrundsjorden".
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Men vi slipper risken med att strömföra jorden.
Skriv svar