göra nytt batteri..
Re: göra nytt batteri..
Nej, möjligtvis ifall man ansluter ett fullt laddat 12-cell batteri till den.
ok.. men ett "o fullt" 12 cells batteri går bra.. trots att det finns en liten risk att det kommer ta laddning och bli fullare..
Laddaren har sannolikt en övre gränsspänning. Vi vet inte om det är 14V, 18V eller däromkring. Om den stannar vid 14V blir batteriet inte fullt laddat, ingen skada skedd. Om den kan ge 18V kommer batteriet kunna bli fullt laddat. Ifall det är så att den stannar vid 14V finns det en liten risk att någon komponent tar skada om man skulle ansluta ett nyladdat 12-cellsbatteri vilket har 17-18V vilospänning. Men det finns inte någon risk att ansluta ett tomt 12-cellsbatteri på 7 volt som laddas upp till 14V.
Men gör som du vill. Det kanske är bäst att du låter bli, för det kan ju hända att blixten slår ned i en närliggande luftburen elledning just då du kopplar in laddaren, och är risken stor att den går sönder.
Men gör som du vill. Det kanske är bäst att du låter bli, för det kan ju hända att blixten slår ned i en närliggande luftburen elledning just då du kopplar in laddaren, och är risken stor att den går sönder.
hahahaha....
jag tror jag tar den risken..
återkommer med resultat.. =)
jag tror jag tar den risken..
återkommer med resultat.. =)
testade nu...
ställde laddaren på 10 celler och 1000mah
de ända som hände när man satte i kontakten var att lampan på laddaren tändes i 1 sekund o sen slocknade...
den vägrade jobba åt mig...
testade sen att sätta i ett annat batteri som jag brukar använda laddaren till och de funkar.. på 500 mah.. men på 1000 så va den tyst. (brukar surra när den jobbar)
så kanske nån komponent som gick sönder till 1000 mah delen nu..
ställde laddaren på 10 celler och 1000mah
de ända som hände när man satte i kontakten var att lampan på laddaren tändes i 1 sekund o sen slocknade...
den vägrade jobba åt mig...
testade sen att sätta i ett annat batteri som jag brukar använda laddaren till och de funkar.. på 500 mah.. men på 1000 så va den tyst. (brukar surra när den jobbar)
så kanske nån komponent som gick sönder till 1000 mah delen nu..
Ajdå. Nu känner jag mig ansvarig för det här.
Jag kan inte förstå hur det här kunde skadat laddaren. Jag har ändå en del erfarenhet och kunskap av NiMH-laddare eftersom att jag har utvecklat en egen laddare, och även kikat och mätt i andra laddare.
Kan batteriet ha kopplats in polvänt? Vilken spänning har batteriet nu, efter inkopplingen?
Om du mäter på utgången av laddaren i 500mA- resp 1000mA-läget, vilken spänning får du då? Är det en fast spänning, eller kommer det pulser då laddaren försöker ta reda på ifall det finns ett batteri inkopplat?
Om du ansluter batteriet som du vet kan laddas, och mäter utspänningen i 500mA- resp 1000mA-läget, vilka spänningar får du då?
Det kanske blir mycket arbete att ta reda på orsaken. Bättre är kanske är ifall jag går till Biltema och köper en ny laddare åt dig, och skickar den på posten. Ska vi göra så?
Jag kan inte förstå hur det här kunde skadat laddaren. Jag har ändå en del erfarenhet och kunskap av NiMH-laddare eftersom att jag har utvecklat en egen laddare, och även kikat och mätt i andra laddare.
Kan batteriet ha kopplats in polvänt? Vilken spänning har batteriet nu, efter inkopplingen?
Om du mäter på utgången av laddaren i 500mA- resp 1000mA-läget, vilken spänning får du då? Är det en fast spänning, eller kommer det pulser då laddaren försöker ta reda på ifall det finns ett batteri inkopplat?
Om du ansluter batteriet som du vet kan laddas, och mäter utspänningen i 500mA- resp 1000mA-läget, vilka spänningar får du då?
Det kanske blir mycket arbete att ta reda på orsaken. Bättre är kanske är ifall jag går till Biltema och köper en ny laddare åt dig, och skickar den på posten. Ska vi göra så?
nej nej....
du ska inte köpa nånting..
men tack ändå..
Ja skulle behöva köpa en bättre laddare så man kan ladda batterier med fler celler ändå.. inte kul att vara begränsad som med biltema laddaren.. den funkar bra till att ladda grabbens radiostyrda bilar och airsoft packen.. o de funkar lika bra me bara 500mA.. (det är tillomed att föredra)
men ja ska kolla lite dom grejjerna du skrev.. kan va intressant.. ska se om jag hinner med det under dagen
du ska inte köpa nånting..
Ja skulle behöva köpa en bättre laddare så man kan ladda batterier med fler celler ändå.. inte kul att vara begränsad som med biltema laddaren.. den funkar bra till att ladda grabbens radiostyrda bilar och airsoft packen.. o de funkar lika bra me bara 500mA.. (det är tillomed att föredra)
men ja ska kolla lite dom grejjerna du skrev.. kan va intressant.. ska se om jag hinner med det under dagen
Spänning på batteri nu efter inkopplingen = ca9,37vbearing skrev: Kan batteriet ha kopplats in polvänt? Vilken spänning har batteriet nu, efter inkopplingen?
Mäter jag laddaren utan nånting anslutet skickar den pulser som du gissade.. samma på 500mA och 1000mA
10,22v när jag mätte på 500mA till de andra laddade batteriet (8,4v - 3300mAh)
(kom på sen att man kanske skulle mätt mA där o inte volt?)
Ställde multimetern på: ACD 1000µ, satte båda pinnarna på samma sladd...
på 500mA = 0017
på 1000mA = 0,39
vet inte om ja gjort rätt...
Ja, testa att mäta strömmen med multimeterns 10A-läge på både 500mA och 1000mA.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med det här?
Jag förstod inte riktigt vad du menade med det här?
Jag kom på en sak... Om du sätter en sladd mellan cell 6 och 7, då kan du ju ladda upp halva batteriet i taget i 6-cells-läget.Ställde multimetern på: ACD 1000µ, satte båda pinnarna på samma sladd...
på 500mA = 0017
på 1000mA = 0,39
de har du ju rätt i.. =)
men behöver man inte klippa kopplingen mellan den andra halvan?...
med ACD menar jag ADC (är inte vän med tangentbordet idag) A borde la va ampere o DC, direkt circuit.. de gissade jag på iallafal.
men hittade 10A på vredet oxå nu.. men får inte fram nåt värde alls på de.. testat att mäta på alla möjliga sätt o byta plats på sladden till testpinnen o allt.. ;P
men behöver man inte klippa kopplingen mellan den andra halvan?...
med ACD menar jag ADC (är inte vän med tangentbordet idag) A borde la va ampere o DC, direkt circuit.. de gissade jag på iallafal.
men hittade 10A på vredet oxå nu.. men får inte fram nåt värde alls på de.. testat att mäta på alla möjliga sätt o byta plats på sladden till testpinnen o allt.. ;P
Röda sladden behöver flyttas till ett annat uttag på multimetern då man mäter 10A. Koppla laddarens minus till batteriets minus, och laddarens plus till multimeterns röda sladd. Lägg multimeterns svarta sladd mot batteriets mittpunkt. Andra halvan av batteriet behöver inte kopplas bort.
Om det inte går någon ström genom multimetern kanske säkringen gått någon gång då du kopplat fel.
Om det inte går någon ström genom multimetern kanske säkringen gått någon gång då du kopplat fel.
Säkringen hade gått... Tog en likadan från en annan multimeter ja hade låg o skräpade...
Mätte på 8.4v batteriet jag vet fubgerar... På 500 ma växlade det mellan 0.14 o 0.23
Satte svarta pinnen på lödningen på plus på batteriet... Vid sladden. De ända ja kom åt utan att förstöra nåt...
Mätte på 8.4v batteriet jag vet fubgerar... På 500 ma växlade det mellan 0.14 o 0.23
Satte svarta pinnen på lödningen på plus på batteriet... Vid sladden. De ända ja kom åt utan att förstöra nåt...
Det var ju skumt att den inte gav mer än ca 0,2A vid 0,5-läget.
Kommer det någon ström alls vid 1000mA läget?
Kommer det någon ström alls vid 1000mA läget?
vågade inte testa mer.. har inge fler säkringar hemma.. de va 0.2A säkringen som gått innan...
testade att ladda halva batteriet.. de vägrar.. lampan lyser en sekund o sen slocknar på laddaren.. den känner inte batteriet...
tror jag satsar på att försöka få tag i ett nytt/begagnat batteri...
EDIT: spelar ingen roll om ja skaffar nimh eller nicd va.. men vilken e bäst?
testade att ladda halva batteriet.. de vägrar.. lampan lyser en sekund o sen slocknar på laddaren.. den känner inte batteriet...
tror jag satsar på att försöka få tag i ett nytt/begagnat batteri...
EDIT: spelar ingen roll om ja skaffar nimh eller nicd va.. men vilken e bäst?