Effektstyrning till cirkulationspump

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
v-g
EF Sponsor

Re: Effektstyrning till cirkulationspump

Inlägg av v-g »

Jag brukar förorda Termoventilers inomhussensorstyrda system. Nu kostar det 2600:- (c:a) och det fungerar mycket bra och är enkelt att installera. Dessutom får man en häftig display och om man nu vill så finns utomhussensor.

På köpet kan man skaffa en relälåda som slår av pumpen när shunten är stängd :D

MEN som slutkläm så har en kompis (som har pellets) en sån pump-av/på-styrning och han köpte shuntautomatik men monterade aldrig den utan fortsatte med av/på (och sålde shuntautomatiken) då han tycker att det funkar bra.
Användarvisningsbild
magnuss

Inlägg av magnuss »

hej är ny på forumet
ett biligt sätt att spara på varmvattnet i tanken pannan eller vad man har är att
köpa en elektronisk termostat kosta 149:- på jula
sätt termostaten i ett rum dra ner en kabel till cirkulationspumpen.
när rätt tempraturen är uppe i rummet stannar pumpen när tempraturen sjunke i rummet starta cirkulationspumpen.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Har IVT Greenline E9 bergvärmepump och 30 tals vattenburet system, är det enrörsystem tro? en till element, en annan ut från den.

Vi hade utomhusgivare på huset, funkar sådär, eldning inne kan styrsystemet på pumpen inte veta så det blir FÖR varmt, blir det mycket blåst ute så för varmt inne osv.

Vi bytte till inomhusgivare i hallen, nära ytterdörren, funkade så mycket bättre och totalelförbrukningen sjönk markant och eldning inne är inget problem längre..

Har man en braskamin och sensorstyrt vattenburet värmesystem så måste man tänka till lite.
svanted

Inlägg av svanted »

v-g skrev: På köpet kan man skaffa en relälåda som slår av pumpen när shunten är stängd :D
obra, om man inte vet hur man pillar bort pluggen på framsidan och vrider igång den.....
för de kan fastna om de står några veckor....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

svanted:Nej du det kan den inte. För den startar 5 in varje dygn så den spar även in elen på sommaren.

Iofs stänger jag min pump på sommaren och den har aldrig (peppar peppar) fastnat. Dock brukar jag starta den lite då och då då jag kommer ihåg, typ är nere o eldar eller nåt.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

v-g skrev:Jag brukar förorda Termoventilers inomhussensorstyrda system. Nu kostar det 2600:- (c:a) och det fungerar mycket bra och är enkelt att installera. Dessutom får man en häftig display och om man nu vill så finns utomhussensor.

På köpet kan man skaffa en relälåda som slår av pumpen när shunten är stängd :D

MEN som slutkläm så har en kompis (som har pellets) en sån pump-av/på-styrning och han köpte shuntautomatik men monterade aldrig den utan fortsatte med av/på (och sålde shuntautomatiken) då han tycker att det funkar bra.
Din kompis pytsar alltså bara ut varmvatten med jämna intervaller baserat på inomhustemperatur?

Är det detta reglersystem du menar?
http://www.termoventiler.se/index.php?s ... tic_era_10
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nej det pytsar bara ut såpass varmt vatten som behövs dvs den styr framledningstempen med hjälp av inomhusgivaren.

Fast det där är den äldre modellen den nya är http://www.termoventiler.se/index.php?s ... ic_ec_home

Man får alltså display :D
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jag ogillar det här med att hålla samma temperatur på återledning som framledning. Det förstör ju skiktningen i tanken. Man vill ju ha så låg återledningstemperatur som möjligt. Jag ska försöka skapa en regleralgoritm till ett system som ska se ut ungefär så här:

1. Fast högsta framledningstemperatur inställd med vanlig mekanisk termoventil.
2. Reglersystem som tar in värden från rumsgivare och utegivare.
3. Utpumpning av varmvatten i intervaller. Intervallets längd och frekvens beräknas på lämpligt sätt. Det bästa hade ju varit en kontinuerlig reglering av pumpens varvtal. Frammatning-->Temperaturutjämning i huset-->Frammatning.
4. Avstängning av cirkulation då rätt temperatur uppnåtts i alla rum där jag mäter.
5. Intrimning med hjälp av ventiler på respektive radiator.

Då det är ett timmerhus med lång tidskonstant tror jag inte att en en konstant hög framledningstemperatur blir problematiskt. Bara köket har ju klarat att svälja det mesta av överskottet från en 10kW kamin innan, så en liten ynklig 1-2 kW radiator borde inte vara något problem.
Det är ett parallellsystem så lär inte bli problem med olika temperaturer till radiatorerna.

Nu är låda med microcontroller och display färdigt till projektet. Kanske dags för en projekttråd :)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Om du kopplar systemet korrekt med en 3vägs ventil så pajar du knappas skicktningen. Ännu bättre är om du har en bivalent. 4vägs.
Titta lite på denna shunten.
http://infoweb.esbe.se/files/55789/VRB1 ... 0_A_LR.pdf
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jo. Effekten på en radiator bestäms av snittemperaturen över den. Säg att snittemperaturen över en radiator med de kommersiella systemen ovan vid ett visst tillfälle är 40°C. Då kanske tillopp är 41°C och retur 39°C. Om jag med principen jag föreslagit vill ha denna snittemperatur och har en konstant framledningsstemp på t.ex. 55°C, måste returen vara 25°C. För skiktningen är det bättre med en så låg returtemperatur.

Med shunten ovan skulle man ju kunna shunta in returvattnet på olika nivåer i tanken beroende vad som är optimalt men det är nog överkurs.

God Jul btw!
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Nu såg du nog lite fel på ritningen. Returen går alltid in i botten. Varför. Jo annars utnyttjar du bara den delen som är ovan acctanken. Fördelen med en bivalent är att om du inte har ett behov av varmare framledning kan du spara den övre delen för varmvatten. Här är lite fler olika inkopplingar.
http://www.effecta.se/images/Principskisser.pdf

Föresten så är det i första hand om du har värmepump eller solfångare det är viktigt med skiktningen i tanken. Värmepumpen vill man ska producera så låg temperatur som möjligt för att minnimera kostnaderna.
Pellets eller liknande spelar det ingen roll för kostnaden hur varmt du gör det.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Det beror på vad du menar med liknande i "pellets och liknande". Vid pelletseldning kanske det inte är så noga med skiktning då en pelletspanna ändå startar automatiskt och snabbt kommer upp i bra verkningsgrad. Vid en vedpanna är ju historien annorlunda.
Då är det mycket mer fördelaktigt med en tank som är 60 grader till den övre hälften och 20 grader i den nedre, än en tank som är utblandad till 40. Den skiktade tanken kan ju t.om användas för varmvatten innan det är dags att elda igen och då klarar man sig längre utan att behöva elda igen.

Vad jag menade med 4 vägs ventilen är att varmare returvatten skulle kunna shuntas till mitten av tanken, om dess temperatur är mer lik temperaturen i mitten på tanken än i botten. Detta för att inte värma vattnet i botten i onödan. Dock överkurs och förmodligen ingen som gör det.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Jag har vedeldning och 3 st 750l acctankar till vedpannan, här var det oljeeldning från början och därav är det ettrörssystem med 4 sepparata elementslingor i huset.Jag har kommit fram till att köra cirkpumpen på lägsta hastighet för att få bättre skiktning i acctankarna men det ger mig en maximal temperatur skillnad på kanske 15 grader mellan ut och in från elementslingorna .Den här sommaren satte jag kulventiler på de 2 slingorna som når övervåningen på huset för att strypa flödet då jag knappast kan ha på de elementen alls för det bli för varmt.Det har kanske ökat min temperaturskillnad med några få grader till så nästa steg för mig är att koppla de två returerna från nedervåningen att fortsätta gå till elementslingorna på övervåningen och att på så sätt få bara 2 elementslingor i huset.Kanske kommer generera oljud då flödet bara går i 2 ledningar? men jag tror det kan ge mig så låg temperatur på returen som det bara går utan att bygga om till tvårörsystem.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Det här borde väl egentligen behandlas i en annan tråd men.
Oljud eller inte beror på bla.a på ditt hus effektbehov och dimensioner på rör och ventiler, går inte att besvara rakt av.

Sätt en vanlig termostatventil på en av radiatorerna i varje delslinga som helt blockerar flödet då rätt temperatur uppnåtts?

Jag antog att du har den vanliga sortens ventiler för serieslingor som bypassar och inte blockerar.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Vid dimentonering av rören är det en tumregel som säger att man ska hålla sig under 1m/s för att slippa sus i ledningarna.
Skriv svar