Jag ogillar det här med att hålla samma temperatur på återledning som framledning. Det förstör ju skiktningen i tanken. Man vill ju ha så låg återledningstemperatur som möjligt. Jag ska försöka skapa en regleralgoritm till ett system som ska se ut ungefär så här:
1. Fast högsta framledningstemperatur inställd med vanlig mekanisk termoventil.
2. Reglersystem som tar in värden från rumsgivare och utegivare.
3. Utpumpning av varmvatten i intervaller. Intervallets längd och frekvens beräknas på lämpligt sätt. Det bästa hade ju varit en kontinuerlig reglering av pumpens varvtal. Frammatning-->Temperaturutjämning i huset-->Frammatning.
4. Avstängning av cirkulation då rätt temperatur uppnåtts i alla rum där jag mäter.
5. Intrimning med hjälp av ventiler på respektive radiator.
Då det är ett timmerhus med lång tidskonstant tror jag inte att en en konstant hög framledningstemperatur blir problematiskt. Bara köket har ju klarat att svälja det mesta av överskottet från en 10kW kamin innan, så en liten ynklig 1-2 kW radiator borde inte vara något problem.
Det är ett parallellsystem så lär inte bli problem med olika temperaturer till radiatorerna.
Nu är låda med microcontroller och display färdigt till projektet. Kanske dags för en projekttråd