Projekttråd upprustning/ombyggnad Gravograph VX2
Re: Projekttråd upprustning/ombyggnad Gravograph VX2
Den ska nog kunna funka, men längre anliggning hade ju inte skadat. En fin pryl var det i alla fall.
- Anahka1975
En annan fråga, om man gängar ut kulskruven ur mutterfår man då hela bordet fullt med kulor?
Ska man försöka ha en plastslang att trycka in samtidigt som skruven gängas ut??
Ska man försöka ha en plastslang att trycka in samtidigt som skruven gängas ut??
Ja en pinne eller slang är bra, annars går det oftast att rädda, men skönt att slippa plocka kulor i en evighet.
- Anahka1975
Ok, tack för det
Fler synpunkter på min eventuella Z-axel?

Fler synpunkter på min eventuella Z-axel?
Den ser lite klen ut.
Kanske en extra arm med kullager som går emot ytan är en enkel lösning?
Vill du inte förlora slag kanske armar med kullager mot baksidan.
Kanske en extra arm med kullager som går emot ytan är en enkel lösning?
Vill du inte förlora slag kanske armar med kullager mot baksidan.
Jag tycker den ser ut att vara i klenaste laget, speciellt med en så fin maskin i övrigt!
Jag funderade lite i samma banor som Zeus, men det är väl inte trivialt att få det bra. Min Z är nog ännu mindre (en THK KR33-enhet som syns i detta inlägg: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 05#p729705), men hittills har den dugt, den är ju dock lite annorlunda uppbyggd och har lite längre vagn. Jag har monterat den "bakfram" men det påverkar nog inte stabiliteten på något vis.
Att komma billigare undan än en komplett enhet på eBay blir nog svårt om man ska bygga själv, små kulskruvar som är tillräckligt långa kryllar det inte av, linjärer finns det gott om men har dålig koll på priserna just nu. Den för 99$ var ju sjukt prisvärd om det är tillräckligt bra med CRB, men det borde det vara.
Att komma billigare undan än en komplett enhet på eBay blir nog svårt om man ska bygga själv, små kulskruvar som är tillräckligt långa kryllar det inte av, linjärer finns det gott om men har dålig koll på priserna just nu. Den för 99$ var ju sjukt prisvärd om det är tillräckligt bra med CRB, men det borde det vara.
- Anahka1975
Jo tycker själv att den är lite för klen.
Men samtidigt kanske den duger ett tag, och jag kan använda maskinen att bygga en egen kraftigare.
Fast det bästa vore att dyka över en färdig enhet.
Kom igår kväll på att jag har ett 43mm fäste till borrmaskin (den där varianten man skruvar i bänkskivor).
Sprang ut i garaget och rotade fram den och det ska nog gå och få till en "skaplig" lösning mha. den.
Åtminstone så jag får prova fräsa lite.
Hoppas och hinna mecka ihop det ikväll.
Men samtidigt kanske den duger ett tag, och jag kan använda maskinen att bygga en egen kraftigare.
Fast det bästa vore att dyka över en färdig enhet.
Kom igår kväll på att jag har ett 43mm fäste till borrmaskin (den där varianten man skruvar i bänkskivor).
Sprang ut i garaget och rotade fram den och det ska nog gå och få till en "skaplig" lösning mha. den.
Åtminstone så jag får prova fräsa lite.
Hoppas och hinna mecka ihop det ikväll.
- Anahka1975
Igår vart det fräspremiär med Kressen och temporär Z-axel lösning.
Blev stabilare än förväntat. Är dock inget jag tänker testa aluminium fräsning i.
I övrigt får bilderna tala för sig själva.
Blev stabilare än förväntat. Är dock inget jag tänker testa aluminium fräsning i.
I övrigt får bilderna tala för sig själva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Anahka1975
Det har i princip inte hänt nått mer med just fräsen.
Använder den när jag behöver, och det funkar.
Håller dock utkik efter lämplig z-axel då den skulle behöva bytas till nått riktigt.
Dessutom är axlarna på y-axeln slitna så den glappar "i början" av arbetsområdet.
Det är understödda axlar så de skulle inte va så stort jobb att byta. Nu brukar jag fräsa åt höger (där kressen står på bilden ovan). Man har väl mest använt denna till skyltar osv så det är naturligt att det glappar där.
Sen är det massa annat på "att fixa till listan" men Rom byggdes ju inte på en dag
Använder den när jag behöver, och det funkar.
Håller dock utkik efter lämplig z-axel då den skulle behöva bytas till nått riktigt.
Dessutom är axlarna på y-axeln slitna så den glappar "i början" av arbetsområdet.
Det är understödda axlar så de skulle inte va så stort jobb att byta. Nu brukar jag fräsa åt höger (där kressen står på bilden ovan). Man har väl mest använt denna till skyltar osv så det är naturligt att det glappar där.
Sen är det massa annat på "att fixa till listan" men Rom byggdes ju inte på en dag