Kollade runt lite och kom fram till att RFM01 (enbart mottagare) från samma tillverkare passar in perfekt på antal komponenter och layout.
Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Re: Eon Energimätare "100koll", hur fungerar de?
Tyckte radiomodulen liknade RFM12/RFM12B (transceiver) som ju är ganska populära.
Kollade runt lite och kom fram till att RFM01 (enbart mottagare) från samma tillverkare passar in perfekt på antal komponenter och layout.
Fick oxå hem en sån där pryl idag. Fick igång den och den gick en timma sen la den av. Huvudenheten får inte kontakt med sändarburken, de hittar inte varann längre.. Efter massor av försök så lyckades de få kontakt igen, men den lyckan är väl inte långvarig..
Den sänder iaf på 433MHz, mitt i amatörradiobandet 70cm (Vad har den där att göra? Varför kan de inte lämna amatörbanden ifred??
) och då man trycker knappen för att para ihop den så hoppar den runt å prövar på ett antal fekvenser under en minut ungefär. Kontakten på baksidan (RJ45) verkar vara en seriell port (se http://www.currentcost.com/cc128/xml.htm )
Den sänder iaf på 433MHz, mitt i amatörradiobandet 70cm (Vad har den där att göra? Varför kan de inte lämna amatörbanden ifred??
Min elmätare slutade blinka när jag installerat skiten, synnerligen märkligt, enda EONs kundservice kunde göra var att säga vänta ett dygn 
Nåväl efter ett tag hoppade den igång ändå parade om hela skiten osv. så jag vet inte vad som löste det hela.
Elmätaren började blinka efter ett tag så då löste sig hela den biten.
Nu funkar det rätt hyffsat MEN ibland så blir displayen blank utan att man pillat på den, sen funkar inte appen heller, den säger fel lösen/kundnummer men tror att det beror på att EON har systemunderhåll den den 4:e januari.
Det tråkiga är att min kåk är en lantbruksfastighet så där går den inte att montera (eller klart det går) utan den sitter på andra kåken som bara står på underhållsvärme. Vet inte om EON blir tjuriga om man sätter den på fel elmätare.
Nåväl efter ett tag hoppade den igång ändå parade om hela skiten osv. så jag vet inte vad som löste det hela.
Elmätaren började blinka efter ett tag så då löste sig hela den biten.
Nu funkar det rätt hyffsat MEN ibland så blir displayen blank utan att man pillat på den, sen funkar inte appen heller, den säger fel lösen/kundnummer men tror att det beror på att EON har systemunderhåll den den 4:e januari.
Det tråkiga är att min kåk är en lantbruksfastighet så där går den inte att montera (eller klart det går) utan den sitter på andra kåken som bara står på underhållsvärme. Vet inte om EON blir tjuriga om man sätter den på fel elmätare.
Beställde ett sådant där "100koll-kit" i går. Ska komma om ett par veckor.
Får väl rapportera av kring hur det fungerar...
Får väl rapportera av kring hur det fungerar...
Sodjan:Det första du bör göra är att kolla på denna video så kommer det fungera rätt direkt:
Betydligt enklare än de skrivna instruktionerna.
Betydligt enklare än de skrivna instruktionerna.
Fint, det var ju instruktivt och bra...
En sak, jag har för mig att det på Eons sidor stog något om
att "testerna börjar i feb-2012". Men själva utrustningen borde ju
fungera lokalt, det kanske var något med någon central app !?
Sen så, om det finns någon app/web lösning för att kolla förbrukningen,
bekhövs det inte något överförning till (t.ex) Eon ? Det kanske ingår i
"sändaren" !?
En sak, jag har för mig att det på Eons sidor stog något om
att "testerna börjar i feb-2012". Men själva utrustningen borde ju
fungera lokalt, det kanske var något med någon central app !?
Sen så, om det finns någon app/web lösning för att kolla förbrukningen,
bekhövs det inte något överförning till (t.ex) Eon ? Det kanske ingår i
"sändaren" !?
- Klas-Kenny
v-g: Den videon skulle man ju ha sett innan. De skrivna instruktionerna var ju totalt värdelösa
sodjan: Det var ju just den överföringen som grundade hela denna tråden
Och vi kom fram till att det går via GSM, från "basenheten", alltså displayen.
sodjan: Det var ju just den överföringen som grundade hela denna tråden
Och vi kom fram till att det går via GSM, från "basenheten", alltså displayen.
Aha ! 
Så det sitter något Eon-SIM-kort i den alltså.
Aja, helt OK. Ska faktist bli kul att testköra. Vi har en vanlig
elpanna med patroner med vattenburen värme här hemma.
Ingen värmepump eller likanande. Jag kan se på månadssiffrorna
att nov-2011 i alla fall ligger lägre än nov-2010, inte oväntat...
Så det sitter något Eon-SIM-kort i den alltså.
Aja, helt OK. Ska faktist bli kul att testköra. Vi har en vanlig
elpanna med patroner med vattenburen värme här hemma.
Ingen värmepump eller likanande. Jag kan se på månadssiffrorna
att nov-2011 i alla fall ligger lägre än nov-2010, inte oväntat...
sodjan:Visst det duger mycket bra med månadsstaplarna man får på elräkningen tycker jag det är en nog så bra fingervisning. Det denna är bra för är egentligen att hitta de små tjuvarna man inte hittar annars.
Klas-Kenny:Visst är det så. Önskar också man sett den från början
Min 100 koll har inte så bra koll, just nyss var den blank så tryckte jag pil upp pil ner så var den igång igen.
Klas-Kenny:Visst är det så. Önskar också man sett den från början
Min 100 koll har inte så bra koll, just nyss var den blank så tryckte jag pil upp pil ner så var den igång igen.
Håller sändaren vid elmätaren "räkningen" även om kontakten med
"Palm-kopian" trillar ner ? D.v.s att statistiken kör ifatt när man har
startat om det hela så som v-g nyss gjorde ?
"Palm-kopian" trillar ner ? D.v.s att statistiken kör ifatt när man har
startat om det hela så som v-g nyss gjorde ?
Jag tror det, iaf. antalet pulser, men modemet sitter ju i inneenheten så appen osv funkar ju inte då den kopplar upp i realtid för att kolla av förbrukningen.
Men appen kopplar väl inte upp mot inne-enheten? Inne-enheten rapporterar väl data till en server nånstans som apparna sen snackar med?
För vitsen med hela projektet lär ju inte vara att lära folk att spara energi (det förlorar ju Eon pengar på!), vitsen är väl att Eon ska få ut tim-statistik från så många kunder som möjligt för att bättre kunna planera sina elnät. Så de är smarta, de lägger upp det som att de gör det för kunderna, på så vis sparar de in hela installationskostnaden genom att låta kunderna sätta upp skiten själva.
(Fast jag har beställt jag med, det är ju om inte annat ett billigt sätt att få tim-statistik för den egna förbrukningen:)
För vitsen med hela projektet lär ju inte vara att lära folk att spara energi (det förlorar ju Eon pengar på!), vitsen är väl att Eon ska få ut tim-statistik från så många kunder som möjligt för att bättre kunna planera sina elnät. Så de är smarta, de lägger upp det som att de gör det för kunderna, på så vis sparar de in hela installationskostnaden genom att låta kunderna sätta upp skiten själva.
(Fast jag har beställt jag med, det är ju om inte annat ett billigt sätt att få tim-statistik för den egna förbrukningen:)
Ute-enheten drivs av två batterier hur länge tror du de varar för att driva en mobiltelefon? 
Klart inte EON gör detta för att de är snälla jag tippar på:
*miljötänk
*Det nerre skriver ovan
*Något att gräva ner 1 promille av vinsten i något som testas och sen tas betalt för.
P.S. Om de tar mer än en 20:a i månaden kan de få tillbaka sin box då drar jag hellre en kabel och programmerar en PIC
Klart inte EON gör detta för att de är snälla jag tippar på:
*miljötänk
*Det nerre skriver ovan
*Något att gräva ner 1 promille av vinsten i något som testas och sen tas betalt för.
P.S. Om de tar mer än en 20:a i månaden kan de få tillbaka sin box då drar jag hellre en kabel och programmerar en PIC
> Ute-enheten drivs av två batterier hur länge tror du de varar för att driva en mobiltelefon?
Vad har det med något att göra ?
Utenheten har väl ingen mobil-funktion ??
Vad har det med något att göra ?
Utenheten har väl ingen mobil-funktion ??