Beräkna U (ut) OP-Förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Beräkna U (ut) OP-Förstärkare

Inlägg av prototypen »

Jag väntar med *spänning* på upplösningen av detta problem.

Protte
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du i Ohms lag använder Volt (V) och kiloohm (kOhm) får du svaret i milliamper (mA). Det vill säga i tusendels amper.

Ex. 1V/1kOhm = 1/1000 A vilket alltså är 1 mA

Hoppas detta rätade ut en del av dina frågetecken.
kaj2011

Inlägg av kaj2011 »

Hela uppgiften ser ut såhär:

Bild

Så det verkar som att det är fel i facit. Vi har ingen facit där jag kan se svaret men vi trycker in svaret i ett system som sedan svarar om det inskrivna svaret är rätt eller ej.

Du har ju även simulerat och får ut samma svar så allt pekar ju på att det är fel i facit, eller hur?

Det är 3:e gången systemet strular isf, hatar när det händer... det är omöjligt att lära sig något om man gör rätt men får fel.. då tvivlar man på sig själv.
kaj2011

Inlägg av kaj2011 »

labmaster skrev:Om du i Ohms lag använder Volt (V) och kiloohm (kOhm) får du svaret i milliamper (mA). Det vill säga i tusendels amper.

Ex. 1V/1kOhm = 1/1000 A vilket alltså är 1 mA

Hoppas detta rätade ut en del av dina frågetecken.
Det är jag med på, tackar :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är bra. Du har också fått en formel som utarbetats genom att använda en av kretsanalysens viktigaste lagar. Det vill säga Kirchhoffs lag.

E / (Ri + R) + Uut / RÅ = 0

Lös ut Uut i denna ekvation och berätta för oss hur formeln då ser ut.
Senast redigerad av labmaster 9 december 2011, 18:54:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Med tanke på frågeställningen undrar jag om inte uppgiften är felskriven och tanken är att Ri ska vara 0.1kOhm. Då blir den totala resistansen vid källan 1.1kOhm vilket matchar inspänningen väldigt väl. Då får man exakt 0.1mA, vilket ger exakt 10V på utgången. Prova med det svaret!

EDIT: Eller ja, b) uppgiften körde ju 120mV så då funkar inte min idé heller. Det är nog som eftergående talare säger att det är minustecknet du glömt.
Senast redigerad av Argtomte 9 december 2011, 18:56:50, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men har du satt dit minustecknet....... facit kräver rätt polaritet.

varför jag inte satt ett tecken beror på att jag *förutsatte* att det var AC.

Mina siffror var ju under förutsättning att det var 100mV men med med 110mV så ska ditt svar vara rätt men det ska vara minus.

Sedan på b uppgiften så får du ett positiv svar.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vad är UCN och ICN och vad är det som inte ska överskridas där?

Vid E = 110 mV blir IE = 0.091667 mA = -IÅ.
Uut = URÅ = -0.091667mA * 100000 =-9.1667 Volt.
Vid E = -120 mV blir IE = -0.1 mA
IÅ = 0.1 mA och Uut = 10.0 Volt

Då E är positiv måste Uut bli negativ och vice versa eftersom nånstans där i mellan är noll volt.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Lite synd att ni berättade det för honom. Det var detta som han skulle ha kommit fram till om han löst ut Uut från rubricerad formel. Nu har han antagligen fått en lösning på problemet som han inte kommit på själv och då är det vanligt att kunskapen inte består.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Så pass svartvitt är knappast kunskapsinhämtande, kunskap får man genom att tänka över problemlösningar och skapa sig intuition och erfarenhet, inte genom något magiskt som händer första gången man löser en viss problemtyp. Tar han sig fem minuter och ser över varför svaret blir negativt så är det lika bra.
kaj2011

Inlägg av kaj2011 »

Det var minus tecknet som stöka till det. Nu skämms jag lite hehe... men får skylla på att instruktionerna inte var 100, det stod att man skulle alltid avrunda och skriva in 3 siffror.. jag skrev in 9,17 och då kunde jag inte få in - tecknet pga att jag uppnått antal tecken, provade sen att köra -9,2 och då fick jag rätt.

JAG ÄR JÄTTETACKSAM för att så många tagit sin tid och deltagit för att lösa den här uppgiften. Uppskattar det stort!! :)
kaj2011

Inlägg av kaj2011 »

Med tanke på att jag ändå suttit med det här talet i 2-3 timmar så har jag lärt mig väldigt mycket. Mycket pga att jag fått fel hela tiden och undersökt varför just jag fått fel. Även om jag fick ett svar från er att det skulle vara ett - tecken så kommer jag givetvis ha den här händelsen i tanke nästa gång jag får ett liknande uppgift att lösa. Tack igen för hjälpen.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Bra jobbat! Envishet segrar alltid ;)
labmaster

Inlägg av labmaster »

kaj2011!

Klarar du av att lösa ut Uut i ekvationen E / (Ri + R) + Uut / RÅ = 0?

Försök lösa det så ser du att minustecknet skall vara med. Det såg jag redan från början men ville inte säga det i klartext. Passa även på att läsa om Kirchoffs Spännings och strömlagar så har du fått lite extra grädde på moset.

Lycka till med fortsatta studier!
kaj2011

Inlägg av kaj2011 »

Jo.. när man flyttar över hela uttrycker Uut/Rå till andra sidan om likhetstecknet så får den ju ett -. Jag multiplicerar sedan Rå med hela uttrycket E/(Ri+Rf) och får då -9,166..

Ska öva lite mer på kirschoffs så att det sitter lite bättre.

Tack igen :)
Skriv svar