Lond bygger en 3D-printer
Re: Lond bygger en 3D-printer
Vågade du inte fråga själv eller vill du glänsa lite genom att berätta svaret? 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ingen aning vad det är för hjul, så jag behöver inte glänsa. Eftersom jag inte ska bygga når dylikt så fanns inte anledning att fråga men nyfiken är man ju.
Hittade 2st små kullager, så jag skar ut nya delar.

Hjulen kommer från några hjulsatser till skjutdörr som jag hittade i en låda hos föräldrarna. Får kanske byta ut dom så småningom.
/// Marcus
Hjulen kommer från några hjulsatser till skjutdörr som jag hittade i en låda hos föräldrarna. Får kanske byta ut dom så småningom.
/// Marcus
Kapade av "X"-axeln 50mm för att jag skall få plats med den i det tilltänkta skalet 
///Marcus

///Marcus
Snyggt bygge och visst blir man rejält avis på din tillgång till laserskärare 
Funderar bara på var själva arbetsytan är.
Skall Z vara stillastående och att man flyttar X-Y under denna eller hur är det tänkt?
Smart lösning med hjulen.. Skulle den lösningen fungera med belastning tro?
Dvs skulle ett fräsbygge kunna bygga på samma upplägg?

Funderar bara på var själva arbetsytan är.
Skall Z vara stillastående och att man flyttar X-Y under denna eller hur är det tänkt?
Smart lösning med hjulen.. Skulle den lösningen fungera med belastning tro?
Dvs skulle ett fräsbygge kunna bygga på samma upplägg?
Z-axeln skall ha en plattform som sticker ut vinkelrätt från axeln som X&Y sedan jobbar emot.
Jag tror inte ett plasthjulen klarar belastningen men kanske man kan hitta ett kullager som är spetsigt eller om man kan svarva till en ring som man pressar fast på ett kullager.
/// Marcus
Jag tror inte ett plasthjulen klarar belastningen men kanske man kan hitta ett kullager som är spetsigt eller om man kan svarva till en ring som man pressar fast på ett kullager.
/// Marcus
-
Det är väl inte så stor belastning, så det borde nog gå bra med ljulen.
Var på IKEA och hämtade hyllplan 3D-printern.
Lite borrade och skruvande senare:

Ovanpå skivan kommer nätdel, drivare & styrkort sitta.
/// Marcus
Lite borrade och skruvande senare:
Ovanpå skivan kommer nätdel, drivare & styrkort sitta.
/// Marcus
Fått tummen ur och börjat att dra elen i 3D-printen. Hittade en 2x28V 300VA trafo liggandes på en hylla och bytte ut trafon i min cnc-maskin som är på 2x12v 120VA, där lindningarna är seriekopplade. Uppgraderingen löste problemen med dåligt med kraft och låg hastighet
Nu är det bra att nödstoppet fungerar
Den gamla trafon får driva 3D-printern istället. Allt är fastskruvat på hyllplanet som håller X & Y axlarna.

Skall dra kablaget mellan styrkortet och drivarna, sedan är det dags att testköra motorerna.
/// Marcus

Den gamla trafon får driva 3D-printern istället. Allt är fastskruvat på hyllplanet som håller X & Y axlarna.

Skall dra kablaget mellan styrkortet och drivarna, sedan är det dags att testköra motorerna.
/// Marcus
Intressant projekt det här =)
Har själv haft en makerbot thing-o-matic, och jämfört med liknande lösningar var den bra, men inte tillräckligt bra för
att jag skulle kunna använda den till det jag tänkte mig. Ska bli kul att se hur detta presterar
Har själv haft en makerbot thing-o-matic, och jämfört med liknande lösningar var den bra, men inte tillräckligt bra för
att jag skulle kunna använda den till det jag tänkte mig. Ska bli kul att se hur detta presterar

Nu fungerar styrningen till alla 3 axlar

Man tar vad man har i komponentlåda till spänningsregleringen
behöver nog leta fram en större kylfläns.

Nu skall ändlägena och drivkortet till huvudet göras färdigt.
/// Marcus

Man tar vad man har i komponentlåda till spänningsregleringen

Nu skall ändlägena och drivkortet till huvudet göras färdigt.
/// Marcus